Zamknij

Zoppot Rennplatz – przystanek marzeń dżokejów! Z peronu wychodziło się wprost na trybunę

. 19:47, 15.08.2025
Skomentuj Zawody w powożeniu zaprzęgami konnymi na sopockim hipodromie, zdjęcie z ok. 1925 r. (KC), za: www.dawnysopot.pl. Zawody w powożeniu zaprzęgami konnymi na sopockim hipodromie, zdjęcie z ok. 1925 r. (KC), za: www.dawnysopot.pl.

Dziś dla tysięcy pasażerów SKM „Sopot Wyścigi” to po prostu jeden z przystanków na trasie między Gdańskiem a Gdynią. Jednak historia tego miejsca sięga przełomu XIX i XX wieku i jest nierozerwalnie związana z sopockim hipodromem – jednym z najstarszych w Polsce.

Od Schmierau do Rennplatz

Pierwszy przystanek w tym rejonie powstał na przełomie XIX i XX wieku jako stacja towarowa Schmierau (Świemirowo). Służył przede wszystkim do rozładunku koni i sprzętu dla nowo wybudowanego hipodromu. Wkrótce zaczęli z niego korzystać także widzowie wyścigów konnych. Na mapie z 1914 roku widnieje już pod nazwą Zoppot Rennplatz (niem. „tor wyścigowy”).

Źródło: atlaskolejowy.pl

Był to przystanek sezonowy – uruchamiany w dniach zawodów. Składał się z dwóch prostych, drewnianych peronów i stalowej kładki nad torami, oddanej do użytku w 1907 roku. Prowadziła ona wprost pod trybunę główną toru wyścigowego, zapewniając wygodny dostęp gościom.

Po wojnie – od Jazdowa do Wyścigów

Trybuny wyścigów konnych w Sopocie, zdjęcie z ok. 1910 r.  (KC, Clara Bernthal, 1910 r.), za: www.dawnysopot.pl.

Po 1945 roku, wraz z powrotem Sopotu do Polski, nazwę Rennplatz przetłumaczono początkowo na „Jazdowo” (od niem. das Rennen – „wyścig”, choć dosłownie oznacza ono „bieg” lub „jazdę”). W 1946 roku dokonano korekty tłumaczenia i tak narodziła się obecna nazwa – Sopot Wyścigi.

Nowa linia, nowe miejsce

Dzisiejsza lokalizacja przystanku to efekt zmian wprowadzonych 2 stycznia 1952 roku, kiedy oddano do użytku linię Szybkiej Kolei Miejskiej. Peron przesunięto o ok. 200 metrów w stronę centrum Sopotu, aby dopasować go do nowego układu torów. Na nowej trasie zaczęły kursować charakterystyczne żółto-niebieskie „modraki” – pierwsze pociągi elektryczne SKM, sprowadzone z Berlina w ramach reparacji wojennych.

Współczesny wygląd i pamiątki po przeszłości

Współczesną stację zdobią dżokeje na koniach - górna mozaika.

Dziś przystanek ma jedno wejście od wiaduktu przy ul. Jana z Kolna. Pasażerowie znajdą tu automat biletowy, kasowniki i tablice z rozkładem jazdy. Choć po kładce z 1907 roku dziś już nie nie ma śladów, a dawne perony Zoppot Rennplatz zostały rozebrane dziesiątki lat temu, pamięć o jeździeckich tradycjach miejsca jest wciąż żywa. W 2010 roku peron Sopot Wyścigi ozdobiono mozaikami o motywach hipicznych autorstwa Marii Dziewanowskiej-Stępnowskiej.

Kolej i wyścigi – wspólna historia

Przystanek kolejki (SKM) Sopot Wyścigi, wejście na peron.

Sopot Wyścigi to jeden z nielicznych przystanków w Trójmieście, którego historia tak ściśle splata się z dziejami lokalnej kultury i sportu. Od ponad stu lat kolej dowozi tu zarówno mieszkańców, jak i turystów, a w dni wyścigów – także miłośników koni i sportowych emocji.

Źródła: Wikipedia, trojmiasto.pl, Forum Dawny Gdańsk, Atlas Kolejowy, Ogólnopolska Baza Kolejowa

[ZT]15239[/ZT]

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%