Sopot, niegdyś znany głównie jako letni kurort, dziś staje przed koniecznością wprowadzenia rewolucyjnych zmian. Punktem wyjścia do szerokiej debaty o przyszłości miasta jest „Strategia Rozwoju Miasta Sopotu na lata 2022–2030”. Dokument ten nie tylko definiuje główne kierunki rozwoju, ale również wskazuje na wielkie inwestycje infrastrukturalne, które mają zrewolucjonizować komunikację i funkcjonowanie naszego miasta.
Strategia jednoznacznie podkreśla, że Sopot, jako istotny węzeł Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, boryka się z problemem kurczącej się populacji oraz starzenia się mieszkańców. Wraz z globalnymi zmianami klimatycznymi rośnie także ryzyko ekstremalnych zjawisk pogodowych. Dlatego wśród priorytetów znajduje się m.in. modernizacja systemów retencyjnych oraz wdrażanie rozwiązań proekologicznych, które mają chronić unikalny kapitał naturalny Sopotu.
Sopot od lat czerpie swój prestiż z walorów naturalnych – piaszczystych plaż, korzystnego mikroklimatu i bogatej oferty uzdrowiskowej. Strategia postuluje, by zachować i rozwinąć te atuty, jednocześnie dostosowując ofertę zdrowotno-rekreacyjną do potrzeb współczesnych mieszkańców i turystów. W planach jest również realizacja koncepcji „miasta 15 minut”, gdzie podstawowe usługi publiczne i komercyjne będą dostępne na wyciągnięcie ręki, co przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodowego i poprawy jakości życia.
Na szczególną uwagę zasługują wielkie inwestycje, które mają odmienić krajobraz transportowy Sopotu:
Trasa Średnicowa (Droga Czerwona)
To planowana droga główna klasy G 2/2, której realizacja zakłada przebieg tunelowy na obszarze Sopotu. Projekt przewiduje dwa węzły – jeden po stronie południowej, łączący się z Drogą Zieloną-Nową Spacerową, oraz drugi po stronie północnej, w okolicach skrzyżowania ul. Haffnera i al. Niepodległości. Realizacja tunelu pod Sopotem oraz tunelu pod Pachołkiem wymagać będzie szerokich uzgodnień międzygminnych, stanowiących integralny element długofalowej polityki transportowej regionu. Ze względu na przewidywany termin realizacji po 2030 roku, póki co Droga Czerwona pozostaje jedynie w fazie koncepcyjnej.
Nowa Spacerowa (Droga Zielona)
Inwestycja ta to droga główna klasy G 2/2, która ma przebiegać wzdłuż granicy z Gdańskiem. Kluczowym elementem projektu jest budowa tunelu pod Pachołkiem o długości 1300 metrów, co pozwoli na sprawne przepływy komunikacyjne i zmniejszy natężenie ruchu na powierzchni.
Droga Zielona to projektowana i częściowo zbudowana droga klasy GP, będąca elementem korytarza transportowego Via Hanseatica w Gdańsku. Jej głównym zadaniem jest połączenie planowanego IV odcinka Trasy Słowackiego (obejmującego Tunel pod Martwą Wisłą) z granicą między Gdańskiem a Sopotem. Trasa ma przebiegać w pasie nadmorskim przez dzielnice Letnica, Nowy Port, Brzeźno, Zaspa-Rozstaje, Przymorze Wielkie oraz Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia, dochodząc aż do Oliwy i granicy z Sopotu. W rejonie dzielnicy Przymorze Wielkie i Jelitkowa droga ma być prowadzona w pobliżu Parku im. Ronalda Reagana.
W grudniu 2012 roku otwarto pierwsze odcinki – między innymi segment od skrzyżowania al. Niepodległości/al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego do ronda przy Ergo Arenie, a także fragmenty przebiegające od al. Gen. J. Hallera do węzła „Uczniowska” oraz dalej do Węzła Marynarki Polskiej, który w 2016 roku nazwano aleją Macieja Płażyńskiego.
Kluczowym elementem dalszych prac jest budowa tunelu pod wzgórzem Pachołek o długości 1300 metrów, co pozwoli na sprawne przepływy komunikacyjne i zmniejszy natężenie ruchu na powierzchni, dzięki planowanemu połączeniu z ulicą Spacerową, a następnie z obwodnicą Trójmiasta na węźle Wysoka.
Al. Niepodległości
Obecnie stanowiąca drogę główną klasy G 2/2 i G 1/2, po realizacji Drogi Czerwonej, al. Niepodległości ma przekształcić się w ulicę zbiorczą o zalecanej klasie Z 2/2 i Z 1/2. To rozwiązanie ma na celu poprawę płynności ruchu i lepsze zintegrowanie komunikacyjnie całego obszaru metropolitalnego.
Eksperci podkreślają, że realizacja tych projektów, choć ambitna, jest niezwykle istotna dla dalszego rozwoju Sopotu. Nowoczesna infrastruktura drogowa nie tylko usprawni codzienne dojazdy mieszkańców, ale również znacząco wpłynie na atrakcyjność inwestycyjną miasta i jakość obsługi turystów.
Strategia Rozwoju Miasta Sopotu na lata 2022–2030 to dokument, który stawia wiele pytań. Jak połączyć dynamiczny rozwój turystyki z potrzebą ochrony środowiska? Czy inwestycje infrastrukturalne, takie jak Trasa Średnicowa, zmieniłby oblicze miasta na lepsze? Jakie działania pozwolą zatrzymać młodych mieszkańców i stworzyć przestrzeń sprzyjającą codziennemu życiu?
To tylko niektóre z zagadnień, które wymagają szerokiej dyskusji. W miarę postępu prac nad nowymi projektami, takich jak Droga Czerwona, Nowa Spacerowa czy modernizacja al. Niepodległości, dialog społeczny będzie kluczowy. Właśnie teraz, w obliczu wielkich inwestycji i dynamicznych zmian, każdy głos mieszkańców ma ogromne znaczenie.
[ZT]30037[/ZT]
5 0
Pojadę klasykiem.
"Pieniędzy nie ma i nie będzie".
3 0
Czy marzę o tunelu pod Niepodległości? Owszem, i jest to tzw. marzenie ściętej głowy...
1 0
Skad wziac na to pjenjondze ?... Z kasy !!! 🤣🤣🤣
0 0
O przystanku Gdańsk Śródmieście mówiło się już w latach 60-tych. DOCZEKALIŚMY się po półwieczu... Dalszy komentarz zbyteczny. Sic!🙁