Zamknij

Powrót z ERGO ARENY - ekologiczny transport czy ekologiczny spacer? [LIST DO REDAKCJI] [AKTUALIZACJA]

11:55, 14.03.2024 . Aktualizacja: 11:53, 18.03.2024
Skomentuj

Do redakcji naszego portalu wpłynął list od Mariusza Cisakowskiego, kandydata do Rady Miasta Sopotu z KWW Kocham Sopot. Działacz miejski zwraca w nim uwagę na problem związany z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej w pobliżu Ergo Areny. Jak zauważa, osoby odwiedzające halę podczas wydarzeń w godzinach późnowieczornych, mogą mieć kłopot z powrotem, o ile nie zdecydują się na dłuższy spacer lub zamówienie taksówki. Zdaniem miejskiego aktywisty sytuację tę mogłyby poprawić dodatkowe kursy autobusów i trolejbusów linii 122 i 31.

Treść nadesłanego listu publikujemy poniżej.

List do redakcji

ERGO Arena znajdująca się na granicy Sopotu i Gdańska, w której odbywają się wydarzenia sportowe oraz muzyczne, przyciąga przez cały rok wiele tysięcy osób, przede wszystkim mieszkańców Trójmiasta, jak również przyjezdnych.
 

Ze strony internetowej www.ergoarena.pl można wyczytać, że na wcześniej wspomniane wydarzenia najlepiej wybrać się komfortowym i ekologicznym transportem. Widnieje również informacja, że wokół hali funkcjonuje monitorowany i oświetlony parking rowerowy dla blisko 90 rowerów.
 

O ile mieszkańcy Gdańska czy też osoby przyjezdne, które bazę noclegową mają właśnie w Gdańsku bez większych problemów mogą skorzystać z transportu ekologicznego, m.in. tramwaju i autobusu ZTM czy też nieco oddalonej kolejki SKM, o tyle mieszkańcy Sopotu napotykają już problemy z powrotem komunikacją publiczną z różnych wydarzeń w ERGO Arenie, które często kończą się późnym lub bardzo późnym wieczorem.
 

Oczywiście istnieje możliwość powrotu trolejbusem ZKM linii 31 przez Sopot w kierunku Gdyni-Dąbrowy, lecz od poniedziałku do soboty ostatni kurs spod ERGO Areny odbywa się o godz. 20:59, a w niedzielę nawet o godz. 20:18. Oczywiście nie jest to większym problemem w sezonie letnim, gdyż można na przykład zrobić sobie dłuższy spacer powrotny do domu. Jednak wydarzenia sportowe oraz muzyczne odbywają się przede wszystkim poza okresem letnim, a wtedy ten powrót do miejsca zamieszkania w Sopocie najczęściej kończy się pieszo, a jak wiemy pogoda bywa różna i nie zawsze taki spacer jest przyjemnością, zwłaszcza podczas mrozu, deszczu czy też śniegu. Rozwiązaniem mogłyby być dwa lub trzy dodatkowe kursy trolejbusu linii 31 przez Sopot w kierunku Gdyni-Dąbrowy. Kilka lat temu przez jakiś czas funkcjonowała również zmieniona trasa autobusu linii 122, który miał swój przystanek w okolicy ERGO Areny, a ostatni kurs w kierunku do Sopot Kamienny Potok był po godz. 22:30. Nawet wybór taksówki jako transportu po wydarzeniach, ma się nijak do proponowanego, ekologicznego rozwiązania. Wydarzenia w ERGO Arenie są zawsze na wysokim poziomie i transport również powinien taki być.
 

Podczas licznych dyskusji o reorganizacji miejskiego transportu powraca temat „darmowych autobusów” dla mieszkańców Sopotu. Wprowadziliśmy już (nie bez oporów) bezpłatne przejazdy dla uczniów. W Tczewie wprowadzono bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla wszystkich pasażerów i zaoszczędzono tym sposobem „daninę” na wprowadzenie i za obsługę systemu „Fala”. Większy od Sopotu Kalisz wprowadził w zeszłym roku bezpłatne przejazdy dla mieszkańców i na komunikację miejską wydają mniej niż zarezerwowano to w sopockim budżecie. Dlaczego?
 

Mariusz Cisakowski

Zapraszamy do dyskusji na temat komunikacji miejskiej. Czy mieszkańcy Sopotu rzeczywiście mają problem z powrotem do domu po wieczornych wydarzeniach w Ergo Arenie? Czy uważacie, że Sopot powinien wprowadzić "darmowe autobusy" dla mieszkańców? Czekamy na Wasze opinie!

Aktualizacja - 18 marca 2024 r.

Jak informuje spółka InnoBaltica wdrażająca System FALA, Miasto Tczew niezmiennie jest jej udziałowcem, ponosząc wszelkie koszty z tym związane. Natomiast Sopot nie jest udziałowcem półki i nie finansuje działalności Systemu FALA, który jest dostępny dla mieszkańców Sopotu w ramach połączeń ZKM Gdyni i ZTM Gdańsk.

Warto przypomnieć, że System FALA służy mieszkańcom województwa pomorskiego, bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie komunikacji miejskiej. Obecnie rozwiązania w gminach pomorskich mają zróżnicowany charakter w tym zakresie – np. w niektórych miastach obowiązują bezpłatne przejazdy dla uczącej się młodzieży aż do 26 roku życia, natomiast w innych - do 15 lat.

Z Systemem FALA tczewianie będą mieli ułatwione podróżowanie po miejscowościach województwa pomorskiego. Jednym z ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w urządzeniach zamontowanych w pojazdach komunikacji miejskiej, czyli w falomatach i czytnikach kart, a docelowo także na peronach, dworcach. Warto zaznaczyć, że System FALA jest w procesie tzw. publicznego testowania w warunkach rzeczywistych na terenie województwa. Funkcjonuje w zakresie komunikacji miejskiej, a niedługo będzie wdrażany na kolei.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

pomorzankapomorzanka

2 4

To może Sopot najpierw przestanie pasożytować na komunikacji Gdyni i Gdańska? 09:37, 15.03.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

BdBd

3 0

Sto procent zgoda z panem Mariuszem 11:25, 15.03.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%