Zamknij

Już jechaliśmy nową SKM-ką! Jakie są nasze wrażenia? [OPINIA] [WIDEO]

11:53, 19.12.2023 Aktualizacja: 11:54, 19.12.2023
Skomentuj Fot. Małgorzata Osowiecka-Szczygieł Fot. Małgorzata Osowiecka-Szczygieł

Wczoraj po godzinie 17 mieliśmy okazję przetestować nowe pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Podróż w relacji Sopot Kamienny Potok - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana była idealną okazją, aby sprawdzić, jak nowe składy sprawdzają się w praktyce. W tym czasie pociąg był stosunkowo pusty, więc mogliśmy w spokoju przyjrzeć się jego wnętrzu i spróbować ocenić, czy rzeczywiście jest tak nowoczesny i wygodny, jak zapewniają samorządowcy i przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej.

Pierwsze wrażenie było bardzo pozytywne. Już od wejścia poczułem, że jest to zupełnie inna jakość niż w dotychczasowych składach SKM. Wnętrze jest jasne i przestronne, a przeszklenia zapewniają dużo naturalnego światła. Pociąg jest również wyposażony w wiele funkcjonalnych rozwiązań, takich jak system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami LED czy pętla indukcyjna dla osób z aparatami słuchowymi. Oprócz tego do dyspozycji pasażerów są również stoliki, które można wykorzystać do pracy lub nauki, a na brak udogodnień nie będą mogli narzekać również miłośnicy kolarstwa. Przygotowano dla nich 16 miejsc na rowery w każdym składzie, czyli łącznie 32 w całym pociągu. Co istotne pociąg jest również wyposażony w toaletę, a to przecież bardzo przydatne zwłaszcza na dłuższych trasach.

Poza tym warto też docenić estetyczne, nowoczesne przeszklenia i obecne w wielu miejscach światła, które świetnie korespondują z nowoczesnym projektem całego nadwozia pociągu. To wydaje się wręcz nieco futurystyczne. Na plus trzeba również zaliczyć temperatury wewnątrz. W czasie mojej podróży na dworze było już chłodno, ale ogrzewanie w pociągu działało sprawnie i co istotne nie dokuczał mi zaduch, tak typowy dla podróży starszymi składami. Było ciepło i przytulnie. Nie narzekałem również na brak miejsca. Tych do siedzenia było sporo, a gdyby nawet pociągiem jechało akurat więcej osób, nic nie stałoby na przeszkodzie, żeby akurat skorzystać z oparć przeznaczonych dla pasażerów podróżujących na stojąco.

Ogólnie rzecz biorąc, nowe pociągi są bardzo dobrym rozwiązaniem. Nowoczesne, wygodne i ekologiczne. Z pewnością poprawią komfort podróżowania po Trójmieście. Póki jednak nie doczekamy się wersji projektowanej specjalnie z myślą o Szybka Kolej Miejskiej, pasażerom przyjdzie też zmierzyć się z kilkoma wadami.

Łyżka dziegciu w beczce miodu

Niestety nie wszystko w nowym pociągu jest idealne. Jednym z minusów jest to, że podłoga i drzwi znajdują się znacznie poniżej wysokości peronów. Wynika to z tego, że pociąg ten docelowo nie będzie obsługiwał linii SKM, a połączenia kolejowe na terenie województwa. Na ten moment jednak, kiedy z nowych składów korzystają przede wszystkim mieszkańcy Trójmiasta, może to być uciążliwe zwłaszcza dla osób poruszających się na wózkach czy też dla matek z dziećmi.

Część podróżnych uważa także, że mankamentem nowych pociągów jest niewielka liczba drzwi. To zaś może powodować potencjalne utrudnienia w przypadku dużego zapełnienia składów.

Koniec końców jesteśmy jednak przekonani, że nowe pociągi będą cieszyć się dużą popularnością wśród pasażerów. Są one znacznie nowocześniejsze i wygodniejsze od starszych składów, a co za tym idzie, z pewnością poprawią komfort podróżowania.

[ZT]20732[/ZT]

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

Niestety, ale nowe sNiestety, ale nowe s

3 2

Duże różnice pomiędzy podłogą, a nawet tymi najnowszymi przystankami (Grabówek, Leszczynki) to nie jedyna wada. O ponad 100 spadła liczba miejsc siedzących w stosunku do składów EN57. Kolejny problem to bardzo niskie wnętrze. Przy tzw. spocznikach znajdujących się w przestrzeni dla rowerzystów, nie może stanąć osoba powyżej 180 cm. Zwyczajnie nie zmieści się tam, ponieważ pólka na walizki znajduje się zbyt nisko. Podobnie rzecz się ma z wyświetlaczami umieszczonymi w centralnym przejściu. Tu osoby powyżej 190 muszą już uważać, aby głową w te wyświetlacze nie uderzyć. Jeśli te składy mają jeździć docelowo na dłuższych trasach, to gdzie są toalety? Ano nie ma. Poprzednie Impulsy są zdecydowanie lepsze.

15:38, 19.12.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

WiewiorWiewior

0 0

Jak nie ma toalet, jak są dwie?

13:33, 20.12.2023

mikimiki

3 1

Nie rozumiem po co kupować pociąg z tak niską podłogą,jest to utrudnienie dla osób starszych ,mniej sprawnych ,na wózkach ,matek z dziećmi. Większość przystanków SKM w trójmieście jest już po remoncie i zamawiający pociąg chyba wiedzieli na jakiej wysokości są perony,jak się wydaje tyle milionów to chyba najpierw trzeba myśleć o tych najsłabszych,bo sprawnym jest wszystko jedno.

11:16, 20.12.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MaXweLLMaXweLL

0 0

Umiesz czytać ze zrozumieniem?

15:54, 23.12.2023

XxxXxx

2 1

No niestety stopień i nie przystosowanie do istniejących peronów to duży problem... Ktoś tutaj nie pomyślał o osobach niepełnosprawnych

14:19, 21.12.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Skm Skm

1 0

Tak

10:51, 05.01.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%