Uczniowie sopockich szkół zdecydowali, które projekty 3. edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego zostaną zrealizowane w ich placówkach. W głosowaniu, które odbyło się w grudniu ub.r., wzięło udział 69 procent uczniów sopockich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zwyciężyło 14 zgłoszonych przez młodzież projektów.
Strefy ciszy i wypoczynku, kącik sensoryczny dla najmłodszych, bezstresowy dzwonek, słuchawki wygłuszające, szkolne murale zaprojektowane przez uczniów, doposażenie siłowni, biblioteki i pracowni nauki zawodu, zakup defibrylatora i szkolenia z pierwszej pomocy - to projekty Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego (MBO), które zdobyły najwięcej głosów i zostaną zrealizowane w sopockich szkołach w 2025 roku.
Kolejny raz uczniowie nie zawiedli i zaangażowali się w inicjatywę szkolnego budżetu - zarówno na etapie zgłaszania projektów, jak i podczas głosowania. Najwyższa frekwencja była w SP nr 9, w której głosowali prawie wszyscy uczniowie (447 z 465 uczniów, czyli 96 procent). Kolejne miejsca zajęły SP nr 8 (prawie 90 procent) oraz III LO (72 procent).
- Jestem dumna z zaangażowania naszych młodych mieszkańców w szkolny budżet obywatelski - mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu, pomysłodawczyni MBO. - Frekwencja na poziomie blisko 70 procent to dowód na to, że młodzi ludzie chcą mieć realny wpływ na swoje szkolne otoczenie i warto dawać im poczucie sprawczości. Cieszy mnie, że projekty, które wybrali, są tak różnorodne i odpowiadają na ich potrzeby. Nadal dużą popularnością cieszą się strefy ciszy oraz szkolne siłownie. Pokazuje to, że młodzi ludzie dbają o harmonijny rozwój, o swój dobrostan psychiczny i kondycję fizyczną. Chcą, aby szkoła była nie tylko miejscem nauki, ale też przyjazną przestrzenią, która umożliwia spotkanie z drugim człowiekiem, z koleżanką, kolegą, wyciszenie czy spędzenie czasu w dobrym i przyjaznym otoczeniu. Obiecuję, że zrobimy wszystko, żeby nasi uczniowie czuli się dobrze w swoich szkołach.
Młodzieżowy Budżet Obywatelski to część środków wydzielona z Sopockiego Budżetu Obywatelskiego, przeznaczona na realizację projektów zgłoszonych i wybranych przez uczniów sopockich szkół. Organizacją zajmuje się Młodzieżowa Rada Miasta Sopotu. Na propozycje zgłoszone w ramach 3. edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego uczniowie głosowali w dniach 2 - 6 grudnia 2024 r. Każda szkoła otrzymała do dyspozycji 20 tys. zł na realizację wygłosowanych projektów.
Zwycięskie projekty 3. edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego:
SP nr 1
- Open Space. Projekt zakłada zagospodarowanie szkolnego patia i wyposażenie go w miejsca do wypoczynku z ławkami, podestami, leżakami, hamakami itp. Przestrzeń będą dopełniały dekoracyjne rośliny w donicach. Na ścianach powstanie mural, którego projekt zostanie wyłoniony w szkolnym konkursie.
SP nr 7
- Relaks w szkole? To możliwe! W szkole powstanie przestrzeń do odpoczynku w czasie przerw. Miejsce zostanie wyposażone w pufy, niskie stoliki, przy których można postawić napoje, książki, kolorowanki, gry planszowe, a także żywe rośliny. Aranżacja wnętrza będzie utrzymana w stonowanych barwach. Planowane jest wygospodarowanie kącika sensorycznego dla uczniów z młodszych klas (zabawki antystresowe, poduszki sensoryczne itp.).
SP nr 8
- Wyposażenie terenu rekreacyjnego. Projekt zakłada wyposażenie przyszkolnego terenu rekreacyjnego w takie urządzenia jak orbitrek, ergometr wioślarski, drabinka do ćwiczeń.
SP nr 9
- Z muzyką na przerwę. Zakup bezstresowego dzwonka szkolnego, emitującego łagodne dźwięki i melodie oraz systemu nagłośnieniowego, który pozwoli na odtwarzanie muzyki na przerwach.
- Patio w nowej odsłonie. Rewitalizacja szkolnego patio poprzez wykonanie kolorowego muralu i wprowadzenie bogatej roślinności. Mural, stworzony na podstawie pomysłu uczniów, będzie artystyczną wizytówką szkoły, elementem promującym placówkę, pozwoli też na identyfikację uczniów ze szkołą. Nowe kwietniki i zieleń sprawią, że patio będzie jeszcze lepszym miejscem do spędzania przerw.
I LO
- Remont i doposażenie Chill Roomu. Celem projektu jest stworzenie warunków do jeszcze milszego spędzania czasu podczas przerw i “okienek”. W planach jest zakup mebli (kanapa, fotele, stoliki), dekoracji (lampy, kwiaty) oraz odmalowanie ścian.
- Doposażenie siłowni szkolnej. Zakup dodatkowego sprzętu do istniejącej już siłowni, takich jak sztanga olimpijska, wyciąg treningowy, plyo box. Dzięki nowym urządzeniom, każdy uczeń będzie mógł ułożyć sobie trening i poprawić swoją formę fizyczną.
II LO
- Nowoczesne stoły do tenisa stołowego. Zakup stołów i siatek do tenisa stołowego umożliwi prowadzenie interesujących zajęć podczas lekcji wychowania fizycznego oraz organizację emocjonujących turniejów międzyszkolnych.
- Odnowa i renowacja instalacji elektrycznej w auli = zawieszenie oświetlenia. Projekt zakłada położenie nowej instalacji elektrycznej oraz zmodernizowanie systemu oświetlenia. W II LO aula pełni funkcję centrum integracji społeczności szkolnej, a dzięki tej inwestycji uczniowie będą mogli organizować w auli dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, takie jak kółko teatralne czy kółko muzyczne.
III LO
- Ślotłowód - szkolna sieć wi-fi. Celem projektu jest ułatwienie uczniom korzystania z zasobów internetowych, takich jak materiały edukacyjne, muzyka czy podcasty, niezbędnych do nauki i rozwoju osobistego.
- Akcja reanimacja. Projekt zakłada wyposażenie szkoły w defibrylator oraz przeprowadzenie szkoleń z pierwszej pomocy. Celem jest zwiększenie wiedzy na temat rozpoznawania i reagowania na nagłe zatrzymanie krążenia
- Wycisz się ku wiedzy. Zakup słuchawek przeciwhałasowych, wygłuszających. Projekt zakłada zakup słuchawek wygłuszających, które zapewnią uczniom izolację akustyczną i pozwolą skupić się na nauce nawet w hałaśliwym otoczeniu. Słuchawki będą szczególnie przydatne np. podczas próbnych matur.
- Książki na czasie. Zakup książek do szkolnej biblioteki (literatura współczesna). Realizacja projektu ma wpłynąć na promocję czytelnictwa wśród uczniów oraz poszerzenie zbiorów bibliotecznych o literaturę współczesną. Uczniowie będą mieli wpływ na wybór książek zakupionych z funduszu MBO.
ZST
- Savoir-vivre przy stole. Projekt zakłada doposażenie pracowni hotelarskiej, w której uczniowie zdobywają praktyczne umiejętności, w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistego środowiska zawodowego. Dzięki temu absolwenci będą bardziej konkurencyjni na rynku pracy. Sprzęt będzie też wykorzystywany przez uczniów klas hotelarskich do przygotowania poczęstunku w trakcie imprez szkolnych, z okazji walentynek, Dnia Chłopaka, Dnia Edukacji Narodowej itp.
Źródło: Urząd Miasta Sopotu
[ZT]29996[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz