W czwartek odbyła się w Gdyni konferencja prasowa polityków Koalicji Obywatelskiej i prezydent Gdyni Aleksandry Kosiorek ws. zapewnienia finansowania budowy Drogi Czerwonej i modernizacji Estakady Kwiatkowskiego. Działacze zebrali się przy wiadukcie na Estakadzie Kwiatkowskiego.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski ocenił, że Droga Czerwona jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Zaznaczył, że dzięki staraniom rządu znalazły się środki na jej finansowanie i remont Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni.
Jak podało w komunikacie przesłanym PAP Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, niezbędne kwoty przeniesiono ze środków, które wcześniej były przeznaczone na tzw. część pożyczkową KPO.
Z ramienia Koalicji Obywatelskiej głos zabrał m.in. wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.
- To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Powstanie droga prowadząca do portu w Gdyni - ze strategicznego punktu widzenia niezwykle istotnego nie tylko dla naszego kraju, ale także dla Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO). Dzięki decyzji polskiego rządu przekazano 4,5 mld zł na budowę Drogi Czerwonej i 600 mln zł na remont Trasy Kwiatkowskiego. Było to możliwe dzięki staraniom MFiPR oraz resortów infrastruktury i obrony narodowej, które polegały na wycofaniu tych środków z części pożyczkowej KPO i przeznaczeniu ich równowartości na ten cel w funduszach celowych rozwoju dróg - powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.
Karnowski podkreślił, że ustalenia trwają, a teraz wszystko w rękach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i miasta Gdyni, żeby jak najszybciej dokończyć projekty i móc odblokować drogowo port w Gdyni.
Marszałek województwa Mieczysław Struk stwierdził, że Gdynia od kilkudziesięciu lat oczekuje na tę inwestycję.
- Bez sprawnego dostępu od strony lądu, a w szczególności poprzez wybudowanie Drogi Czerwonej i remont trasy Kwiatkowskiego trudno sobie wyobrazić sprawne połączenie gdyńskiego portu, terminala kontenerowego i nabrzeży portu z pozostałą częścią kraju - stwierdził Struk i dodał, że w ub. Tygodniu rada ministrów podjęła w tej sprawie decyzję.
Podkreślił, że niemal w stulecie Gdyni będzie inwestycja, na którą czekało całe pokolenie wielu kadencji radnych, prezydentów miasta oraz władz portu.
Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek zaznaczyła, że niewiele ostatnio było tak ważnych dni dla Gdyni, jak ogłoszenie że rząd przeznaczył pieniądze na budowę Drogi Czerwonej i modernizację Estakady Kwiatkowskiego.
Jak podało w czwartek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w dwóch funduszach celowych rząd zabezpieczył w sumie 5,1 mld zł na budowę tzw. Drogi Czerwonej - przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy do portu w Gdyni - oraz gruntowną modernizację Estakady Kwiatkowskiego.
Zgodnie z aktualnymi założeniami nowa Droga Czerwona ma stanowić "przedłużenie" istniejącej Obwodnicy Trójmiasta - jej przebieg ma rozpocząć się przy węźle drogowym w Chyloni oraz prowadzić obok terenów przemysłowych i tzw. doliny logistycznej. Nowa arteria przetnie się też z Estakadą Kwiatkowskiego i docelowo poprowadzi aż do terminalu promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Otrzyma również status drogi krajowej.
Koncepcyjnie inwestycja jest podzielona na trzy odcinki: Gdynia Chylonia (z węzłem) - Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem); Trasa Kwiatkowskiego - Węzeł Ofiar Grudnia '70 (z węzłem) oraz Węzeł Ofiar Grudnia '70 - Terminal Promowy (z węzłem).
Najbardziej zaawansowane są przygotowania związane z pierwszym odcinkiem. Obecnie opracowywana jest jego koncepcja programowa. Następnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która otworzy drogę do poszukiwania projektanta i wykonawcy w przetargu.
Jak przekazał PAP pod koniec sierpnia wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, resort infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma pozwolić szybciej wybudować Drogę Czerwoną, kluczową inwestycję mającą połączyć port w Gdyni z trójmiejską obwodnicą.
Wiceminister podkreślił, że ze względu na strategiczne znaczenie tego odcinka powinien on zostać objęty specjalnym trybem legislacyjnym.
Droga Czerwona to nazwa projektowanej trasy, która połączy nabrzeże gdyńskiego portu z trasą S7, czyli obwodnicą Trójmiasta. Jej budowa pozwoli na dalszy rozwój gdyńskiego portu, ale ma także strategiczne znaczenie - jest konieczna dla możliwości sprawnego przemieszczanie w głąb Polski wojsk sojuszniczych, które np. w kryzysowej sytuacji przybyłyby do Gdyni drogą morską; już od wielu lat na znaczenie inwestycji wskazują m.in. amerykańscy wojskowi. (PAP)
kszy/ drag/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz