Obchody 200-lecia sopockiego kurortu zostały uznane za Wydarzenie Roku 2023, co przyniosło kurortowi Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego. Uroczystość wręczenia nagród miała miejsce 11 października 2024 r. w gdańskim budynku Olivia Star podczas regionalnych obchodów Światowego Dnia Turystyki, w których uczestniczyli przedstawiciele pomorskiej branży turystycznej.
Nagrodę w imieniu Sopotu odebrała Aleksandra Gosk, przewodnicząca Rady Miasta Sopotu, wcześniej pełniąca funkcję przewodniczącej, a obecnie wiceprzewodniczącej Komisji Turystyki, Uzdrowiska i Ochrony Środowiska.
– Ubiegłoroczne obchody 200-lecia kurortu dały dodatkowy impuls do dalszej pracy nad rozwojem Sopotu jako uzdrowiska, ale zostało też po nich coś trwałego, jak kurortowa parada czy utworzony w 2023 roku Nadmorski Szlak Kuracyjny” – mówiła Aleksandra Gosk.
W roku 2023 wiele sopockich wydarzeń kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych odbywało się pod znakiem 200-lecia kurortu, a kulminacją obchodów były Dni Kurortu (9-11 czerwca). Barwna parada mieszkańców, klubów i drużyn sportowych, instytucji kultury, szkół, organizacji pozarządowych oraz wszystkich instytucji aktywnie działających w Sopocie, władz miasta i postaci historycznych przeszła ul. Boh. Monte Cassino 11 czerwca 2023 r. Oprawę muzyczną zapewnili muzycy m.in. z Rebel Babel Orkiestra Łukasza L.U.C Rostkowskiego wspierani przez orkiestry ze Świecia i Jastarni. Na skwerze Kuracyjnym stanęło miasteczko kurortowe, gdzie można było skorzystać z zabiegów solankowych czy wykonać badania. Dni Kurortu były również okazją do pokazu historycznych strojów kąpielowych, wspólnych ćwiczeń w przestrzeni miasta, spacerów tematycznych z przewodnikami, wystawy dotyczącej historii kurortu, z uwzględnieniem rozwoju medycyny uzdrowiskowej i wpływu rozwoju kurortu na zabudowę miejską. Atrakcją były rejsy po Zatoce. We wrześniu odbył się też wyjątkowy Koncert dla Mieszkańców, a w październiku międzynarodowa konferencja przygotowana przez Muzeum Sopotu, poświęcona architekturze nadmorskich kurortów z przełomu XIX i XX wieku.
– Obchody 200-lecia kurortu były również okazją do inwestycji, które wzmocniły uzdrowiskowy wizerunek i potencjał naszego miasta. W 2023 r. uruchomiliśmy m.in. tężnie solankowe na błoniach i w ogrodzie Muzeum Sopotu, a także ogród sensoryczny, które obok typowych obiektów uzdrowiskowych, miejskich terenów zielonych i miejsc służących rekreacji znalazły się na nowo utworzonym Nadmorskim Szlaku Kuracyjnym – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.
W realizację programu obchodów włączyły się instytucje miejskie, które zorganizowały wiele ciekawych wydarzeń związanych z obchodami 200-lecia. Odbyły się liczne wystawy, spacery, biegi na orientację, wyścigi pływackie, a także inne wydarzenia sportowe, mające na celu propagowanie zdrowego stylu życia. Miasto zazieleniło się jeszcze bardziej. Poza wyjątkowymi nasadzeniami wiosennymi, letnimi i jesiennymi, kwiatowy logotyp 200-lecia kurortu witał wjeżdżających do miasta od strony Gdańska i Gdyni, a także spacerujących alejką nadmorską.
O wyjątkowym roku przypominały flagi rozwieszone w centrum Sopotu, na molo, a także na balkonach sopocian. Wieczorem, po zachodzie słońca, na latarni przy molo można było obejrzeć animację przygotowaną na 200-lecie kurortu. W Szpitalu Balneologicznym odtworzony został pokój kąpielowy, otwarty dla gości z zewnątrz. Przywrócono też historyczny wygląd wieży szpitala, dawnej latarni morskiej, która jest jednocześnie punktem widokowym.
Jubileusz 200-lecia kurortu miasto wykorzystało do aktywnej promocji swojego potencjału nie tylko wśród sopocian, ale też mieszkańców obszaru metropolitalnego oraz turystów polskich i zagranicznych. Przygotowano spójną komunikację graficzną, nawiązującą do fal, morza i spokoju. Wykorzystano ją w kampaniach reklamowych m.in w mediach elektronicznych i tradycyjnych, na terenie zaprzyjaźnionych miast, targach zagranicznych, ekranach lotniska im. Lecha Wałęsy czy produkcji specjalnej linii gadżetów reklamowych. Komunikacja prowadzona była pod hasłem „W Sopocie czas płynie w Twoim tempie”. Wszystkie wydarzenia kurortowe publikowano w specjalnie dedykowanej zakładce, w kalendarzu na stronie visit.sopot.pl, w social mediach. Na potrzeby promocji wydarzenia prowadzone były także celowane kampanie marketingowe.
Obchody 200-lecia kurortu miały na celu wzmocnienie kurortowego charakteru miasta, pokazanie Sopotu z innej perspektywy i zachęcenie do korzystania z terenów rekreacyjnych poza centrum.
[ZT]27916[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz