Zamknij

Ruszyła budowa nowego terminala dla Baltic Hub! Obsłuży największe kontenerowce na świecie

13:35, 29.11.2022 . Aktualizacja: 18:48, 29.11.2022
Skomentuj Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

28 listopada 2022 r. Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk), operator największego terminalu kontenerowego na Bałtyku, uroczyście rozpoczął budowę trzeciego głębokowodnego terminalu T3. Po ukończeniu w drugim kwartale 2025 r. nowy terminal będzie miał ścianę nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Będzie to trzecie dalekomorskie nabrzeże Baltic Hub, które może obsługiwać największe kontenerowce na świecie. Nowy terminal zapewni również 36,5 hektara dodatkowej powierzchni operacyjnej. Łącznie inwestycja jest warta 450 mln euro. Projekt T3, który zostanie otwarty dla operacji komercyjnych po zakończeniu pierwszej fazy w pierwszej połowie 2024 r., jest świadectwem ambicji Baltic Hub, aby zbudować największy hub kontenerowy obsługujący Europę Środkowo-Wschodnią i kraje bałtyckie i stać się jednym z największych hubów terminali kontenerowych w Europie.

Fot. materiały prasowe

Kalendarium inwestycji

Budowa projektu T3 będzie realizowana w dwóch etapach. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex i DEME wybuduje 36-hektarowy terminal obok Terminalu 1. Ten nowy obszar terminalu, który zostanie ukończony do pierwszej połowy 2024 r., zostanie w całości odzyskany z morza. Zwiększy to zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) do 4,5 mln TEU rocznie. W drugiej fazie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Ma się rozpocząć na początku 2023 r., a zakończyć w drugim kwartale 2025 r.

Projekt T3 obejmuje również zakup siedmiu żurawi nabrzeżnych, które są w stanie obsługiwać największe statki na świecie, a także 20 półautomatycznych suwnic bramowych montowanych na szynie (RMG) dla placu kontenerowego, którymi operatorzy będą mogli sterować zdalnie z ergonomicznie zaprojektowanych przestrzeni roboczych. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajne, nowoczesne i bardziej komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.

W uroczystości wmurowania kamienia węgielnego wzięli udział Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk, przedstawiciele: Polskiego Funduszu Rozwoju i Portu Bałtyk w Gdańsku oraz główni wykonawcy Budimex i DEME Dredging International.

Rozpoczęcie prac budowlanych przy nowym terminalu T3 Baltic Hub kończy etap prac nad projektami wykonawczymi i przygotowywaniem placu budowy.  Te działania były realizowane w ramach tzw. „wczesnego startu” od podpisania przez konsorcjum Budimex - Deme umowy - w lipcu 2022 roku. Teraz konsorcjum rozpoczyna prace związane z konstrukcją nowego terminala. Rusza pogłębianie toru wodnego do nowego terminala i załadowanie obszaru wodnego pod jego konstrukcję zasadniczą. Prace te zrealizuje między innymi specjalny statek pogłębiający i wykorzystujący odpowiedni materiał z dna do konstruowania platformy pod terminal. Dodatkowo konsorcjum rozpoczyna zabudowę ścian szczelnych wokół przyszłego terminala.

Zakończyliśmy prace projektowe I przygotowawcze. Czas na rozpoczęcie prac zasadniczych przy budowie T3 Baltic Hub. W ciągu najbliższych miesięcy powiększymy terytorium lądowe Polski o 36 hektarów. Posiadamy wyjątkowe doświadczenie w zakresie prac hydrotechnicznych przy największych inwestycjach w kraju. Tą wiedzę i doświadczenie naszych inżynierów wraz ze sprzętem wykorzystamy w realizacji konstrukcji nowego terminala. Same prace budowalne zakładają wykonanie robót czerpalnych o kubaturze ponad 4 mln m3, wykonanie linii cumowniczej o długości ponad 700 m. Sam terminal T3 będzie miał powierzchnię ponad 360 000 m2, głębokość operacyjną 17 m i będzie pół automatyczny co jest nowością w Polsce i trendem obecnym w tej chwili na Świecie – mówi Cezary Łysenko – Dyrektor Dywizji Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA.

Laurent Closset, dyrektor regionalny na Europę Północną w DEME:

"Jesteśmy dumni, że pomagamy w budowie tego terminalu, w którym wykonamy prace pogłębiania i rekultywacji terenu. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z naszym partnerem w konsorcjum, firmą Budimex aby połączenie naszej wiedzy, przyczyniło się do realizacji ambitnych planów rozwoju Baltic Hub.

Fot. materiały prasowe

Nowe możliwości T3

Baltic Hub jest największym terminalem kontenerowym w Polsce i doświadczył gwałtownego wzrostu od posiadania tylko jednego głębokowodnego nabrzeża i przepustowości 500 000 TEU, gdy został założony 15 lat temu, do stania się prawdziwym "Baltic Hub" z dwoma głębokomorskimi nabrzeżami, które obsłużyły ponad 2,09 miliona TEU w 2021 r. o łącznej rocznej przepustowości do 3 milionów TEU. W tej chwili Baltic Hub ma 1 300 metrów nabrzeża, 14 żurawi Ship-to-Shore (STS) i roczną przepustowość 2,7 MTEU.

Ponadto Baltic Hub stał się bramą transportową do Europy Środkowej i Wschodniej, z kierunkami śródlądowymi, takimi jak Czechy, Słowacja, Węgry i Niemcy. Jest to wynik ciągłych inwestycji na przestrzeni lat, które podniosły przepustowość kolei do 750 000 TEU w 2020 r.

Dyrektor generalny Baltic Hub, Charles Baker, obiecuje, że Baltic Hub i jego partnerzy będą realizować projekt z zachowaniem najwyższych standardów środowiskowych już na etapie planowania:

"Baltic Hub to prawdziwy terminal 21 wieku, a rozwój T3 przyniesie najnowszą technologię niskoemisyjną, z której każdy europejski port byłby dumny.  Podkreślamy raz jeszcze, że podejmujemy uznane na całym świecie środki ostrożności w celu ochrony środowiska, życia morskiego i siedlisk na obszarze objętym projektem. Ta konstrukcja od A do Z będzie odzwierciedlać nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje, na przykład poprzez wykorzystanie betonu niskoemisyjnego i wdrożenie urządzeń niskoemisyjnych - takich jak elektryczne żurawie stoczniowe".

 

Baker dodaje, że: "T3 jeszcze bardziej wzbogaci usługi oferowane przez Baltic Hub. Co więcej, będziemy w stanie przyciągnąć nowe usługi, destynacje i sojusze żeglugowe. Rozwijając dodatkowe możliwości przeładunkowe i otwierając nowe połączenia morskie, pobudzimy również polską gospodarkę jako całość.

Fot. materiały prasowe

O Baltic Hub

Baltic Hub (BH) rozpoczął działalność w 2007 roku pod nazwą DCT Gdańsk i ma zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Całkowita długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na jednoczesną obsługę 4 statków. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców na świecie.  W 2021 roku terminal obsłużył ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 roku BH osiągnął kamień milowy 15 milionów TEU, czyli całkowitą przepustowość obsłużoną od momentu powstania terminalu.  BH zatrudnia ponad 1 200 osób, z czego ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na gospodarkę regionalną i polską, generując ponad 12 mld zł rocznie do budżetu państwa z podatku VAT, akcyzy i ceł.  BH jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund doradzanego przez IFM Investors (30%).

Fot. materiały prasowe

O PSA International

PSA International (PSA) jest wiodącą grupą portową i zaufanym partnerem dla interesariuszy ładunków. Dzięki flagowym operacjom w Singapurze i Antwerpii, globalna sieć PSA obejmuje 160 lokalizacji w 42 krajach na całym świecie. Portfolio Grupy obejmuje ponad 60 terminali głębokowodnych, kolejowych i śródlądowych, a także powiązane firmy w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, logistyki, usług morskich i cyfrowych. Opierając się na głębokiej wiedzy i doświadczeniu zróżnicowanego globalnego zespołu, PSA aktywnie współpracuje ze swoimi klientami i partnerami, aby dostarczać światowej klasy usługi portowe, opracowywać innowacyjne rozwiązania w zakresie ładunków i współtworzyć Internet Logistyki. Jako partner z wyboru w globalnym łańcuchu dostaw, PSA jest "światowym portem zawinięcia". Odwiedź nas na www.globalpsa.com lub śledź nas na LinkedIn i Facebooku (@globalpsa).

O firmie DEME

DEME (Euronext Brussels: DEME) jest wiodącym wykonawcą w dziedzinie energetyki morskiej, remediacji środowiska, pogłębiania i infrastruktury morskiej. DEME angażuje się również w działalność koncesyjną w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, infrastruktury morskiej, zielonego wodoru i głębinowych zbiorów minerałów. Firma może opierać się na ponad 145-letnim doświadczeniu i jest liderem w dziedzinie innowacji i nowych technologii. DEME może polegać na około 5000 wysoko wykwalifikowanych specjalistów i obsługuje jedną z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie flot na świecie.

[ZT]13918[/ZT]

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%