Zamknij

Przedstawiciele IKEA wystąpią w Sopocie! Jak widzą zrównoważony biznes przyszłości?

09.40, 10.10.2022 . Aktualizacja: 10.17, 10.10.2022
Skomentuj IKEA Retail w Polsce - Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju
REKLAMA

Podczas Europejskiego Forum Nowych Idei, które odbędzie się 12-14 października w Sopocie, nie zabraknie dyskusji na temat globalnych wyzwań i zmieniających się w ich wyniku postaw konsumenckich. W panelu „Konsument przyszłości: nadmiar, umiar, wygoda?” weźmie udział m.in. Marina Dubakina - prezeska i dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce. IKEA jest przykładem biznesu, który od wielu lat udowadnia, że innowacje i zrównoważony rozwój mogą iść ze sobą w parze oraz pokazuje, jak odpowiadać na rosnące wymagania świadomych klientów.

W dobie wyzwań

W ostatnich latach stanęliśmy przed wieloma nowymi, globalnymi wyzwaniami. Pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny i klimatyczny to tylko niektóre czynniki, które zmieniły rzeczywistość wokół nas. Wpłynęły na nasze postawy i oczekiwania – również te konsumenckie.

Wyzwaniom tym muszą sprostać nie tylko organizacje międzynarodowe czy rządy, ale także biznes. Niezależnie od motywacji klienta - oszczędności, troski o klimat czy wygody - obecnie jest on coraz bardziej świadomy i wymagający. O tym, jak mogą wyglądać oczekiwania klienta w przyszłości oraz jak wyjść im naprzeciw opowiada Marina Dubakina.

Doświadczenie prawdziwego omnichannelingu

Pandemia COVID-19 zmieniła zasady prowadzenia biznesu i okazała się testem wytrzymałości i elastyczności m.in. w sektorze handlu. W obliczu tego wyzwania, IKEA postanowiła rozwinąć omnikanałowość, która opiera się na dopasowaniu kanałów sprzedaży do potrzeb klientów. Inwestycja w rozwinięcie możliwości zakupów w wybranym czasie i kanale sprzedaży: aplikacji, stronie internetowej oraz wprowadzenie większej liczby rozwiązań samoobsługowych, przyniosła konkretne efekty.

Jak tłumaczy Marina Dubakina:

„W IKEA zdaliśmy sobie sprawę, że pandemia COVID-19 zmienia rzeczywistość i wymaga od nas jeszcze większej elastyczności. W konsekwencji przyspieszyliśmy naszą transformację cyfrową w kierunku rozbudowy różnych kanałów sprzedaży – omnikanałowości. Stworzyliśmy środowisko, w którym sklepy stacjonarne i kanały cyfrowe uzupełniają się i pozwalają każdemu klientowi wybrać, gdzie i kiedy chce się z nami spotkać”.

„Dzięki przyjętej strategii, która zakładała zwiększenie dostępności oferty IKEA, m.in. poprzez rozbudowę Punktów Odbioru Zamówień IKEA, dostęp do tysięcy paczkomatów czy otwarcie nowych miejsc spotkań z klientami - Studia Planowania IKEA - wzmocniliśmy się zarówno w handlu stacjonarnym, jak i internetowym. W tym drugim przypadku zadbaliśmy nie tylko o odświeżenie i unowocześnienie naszej strony internetowej, ale także uruchomiliśmy »najmniejszy sklep IKEA na świecie« – czyli aplikację marki. Dzięki temu, w roku finansowym 2021 udział sprzedaży online w całkowitej sprzedaży IKEA wyniósł aż 29 proc, w porównaniu do 10 proc. przed pandemią”.

Cyrkularność i przystępność

„Ambicją IKEA jest dążenie do tego, aby do 2030 roku być biznesem cyrkularnym i pozytywnym dla klimatu. Globalnie IKEA pracuje nad tym, by począwszy od 2030 r. wszystkie oferowane klientkom i klientom produkty wykonywane były wyłącznie z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu” – mówi Marina Dubakina.

Dlatego w ofercie IKEA znajdziemy produkty przystępne cenowo, które jednocześnie mogą być ponownie przetwarzane, wykorzystywane lub zostały wyprodukowane z surowców odnawialnych. IKEA wprowadziła także usługę „Oddaj i zyskaj”. W jej ramach można odsprzedać w sklepach IKEA niektóre meble, które mogą zostać kupione przez kolejnych klientów. To sposób na przedłużenie ich cyklu życia oraz oferowanie produktów i usług, które pozwalają podejmować decyzje lepsze dla domu oraz środowiska.

IKEA odpowiada także na wyzwania klimatyczne i związane z tym zmiany na rynku energii, które są zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju People&Planet Positive. Zarówno IKEA Retail, jak i cała Grupa Ingka, przechodzą od kilku lat prawdziwą zieloną transformację. Do inwestycji w odnawialne źródła energii IKEA zachęca również swoich klientów, którym wraz ze spółką E.ON oferuje zakup i instalację paneli fotowoltaicznych. Marka dostrzega, że troska o planetę to coraz ważniejsza wartość dla klientów, dla których nie tylko cena ma znaczenie.

Wyzwania i potrzeby świadomych konsumentów

Trudnym wyzwaniom współczesności sprostać można także na drodze budowania relacji z klientami – dzięki zrozumieniu ich potrzeb i motywacji oraz kierowaniu się wartościami, które mają coraz większe znaczenie również w biznesie.

„Chcemy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, ale też doskonalić się każdego dnia. Zależy nam, żeby dzielić się swoimi doświadczeniami, inspirować innych i samemu czerpać inspiracje. Dyskusja podczas Europejskiego Forum Nowych Idei jest do tego doskonałą okazją” – przekonuje Marina Dubakina.

Jaki wpływ na konsumpcję dóbr mają trudne do przewidzenia czynniki zewnętrzne oraz towarzyszące im niepokoje społeczne? Na to i wiele innych pytań odpowiedzą uczestnicy EFNI podczas panelu „Konsument przyszłości: nadmiar, umiar, wygoda?”. Odbędzie się on 14 października o godz. 12:00 w sali Atrium C w hotelu Radisson w Sopocie.

Więcej na efni.pl

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

[ZT]14371[/ZT]

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (1)

KanalarzKanalarz

4 0

Omnikanałowość czyli wpuszczenie klientów w kanał kilkudziesięcio procentowych podwyżek.
Drożyzna :-) 19:39, 10.10.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%