Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij

Sopot czeka wielkie sprzątanie! Kto zadba o lasy i place zabaw?

. 12:39, 11.12.2025 Aktualizacja: 13:41, 09.12.2025
Skomentuj Zdjęcie poglądowe. Fot. esopot.pl Zdjęcie poglądowe. Fot. esopot.pl

Jeszcze w tym roku rozstrzygnie się, kto przez cały 2026 rok będzie dbał o porządek w sopockich lasach komunalnych i na miejskich placach zabaw. Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na kompleksowe oczyszczanie terenów rekreacyjnych – od punktów widokowych na wzgórzach po piaskownice na osiedlach.

Ponad 30 kilometrów leśnych ścieżek do posprzątania

Pierwsza część zamówienia obejmuje utrzymanie czystości na terenie Lasów Komunalnych Miasta Sopotu w 2026 roku. Chodzi o oczyszczanie terenów wzdłuż głównych tras pieszych, przy punktach widokowych, m.in. na Wzniesieniu Strzeleckim i Lisim Wzgórzu, w Lesie Robiniowym oraz wzdłuż dróg publicznych. Łącznie to ponad 30 kilometrów leśnych dróg i ścieżek objętych regularnym sprzątaniem.

Prace mają być prowadzone przez cały rok:

  • od stycznia do kwietnia oraz od listopada do grudnia – dwa razy w tygodniu,
  • od maja do października – trzy razy w tygodniu.

Wykonawca będzie ręcznie zbierał śmieci, opróżniał 19 koszy i wywoził odpady do miejskich kontenerów wskazanych przez zamawiającego. W dokumentacji podkreślono, że w lasach nie wolno używać urządzeń mechanicznych – porządki mają być prowadzone w sposób możliwie najmniej uciążliwy dla przyrody.

Jeżeli w terenie pojawią się odpady wielkogabarytowe, firma sprzątająca będzie musiała zgłosić ten fakt ZDiZ, który zdecyduje o dalszym postępowaniu.

10 placów zabaw, wymiana piasku i mycie boisk

Druga część zamówienia dotyczy oczyszczania placów zabaw i boisk na terenie Sopotu w okresie styczeń–grudzień 2026 r.. Prace porządkowe obejmą 10 miejskich placów zabaw.

Zakres usług jest szeroki:

  • regularne oczyszczanie terenów z zanieczyszczeń, zbieranie papierów i opróżnianie koszy – łącznie 151 wizyt w ciągu roku,
  • zamiatanie nawierzchni utwardzonych i poliuretanowych oraz grabienie pól piaskowych – 27 razy w roku,
  • wymiana piasku w piaskownicach i polach piaskowych dwa razy w roku – do 30 kwietnia i do 30 lipca. Za każdym razem w piaskownicach ma zostać wymienione ok. 13 m³ piasku, a na polach piaskowych ok. 50 m³.

Nowy piasek trafi m.in. na place zabaw przy ulicach: Okrężnej, 23 Marca, Alei Niepodległości, Książąt Pomorskich, Armii Krajowej, Czyżewskiego, Reja oraz w Lasku Karlikowskim, Parku Północnym i na Leśnym placu zabaw.

Szczególny nacisk położono na bezpieczeństwo najmłodszych. Piasek w piaskownicach i na polach piaskowych ma być dezynfekowany trzy razy w roku – w czerwcu, lipcu i wrześniu – preparatem nieszkodliwym dla dzieci, ale odstraszającym zwierzęta i eliminującym larwy insektów. Zabiegi obejmą m.in. piaskownice i pola piaskowe przy ul. Okrężnej, w Parku Północnym, na skwerach Jana Kazimierza, Obodrzyców/Wejherowska i Krasickiego, a także na placach zabaw przy Armii Krajowej, stawie Reja oraz w Lasku Karlikowskim.

Do tego dochodzą prace ogrodnicze: pięciokrotne koszenie trawników, cięcie żywopłotów i krzewów, pielenie rabat oraz jesienne i wiosenne grabienie liści. Zielone odpady będą trafiać do miejskiej kompostowni przy ul. 23 Marca.

Miasto zleci również mycie nawierzchni poliuretanowych na placach zabaw i boiskach – m.in. przy ul. Okrężnej, Czyżewskiego, Alei Niepodległości, Książąt Pomorskich, Armii Krajowej, 3 Maja, na skwerze Grubby oraz w Parku Północnym. Łączna powierzchnia takich nawierzchni to ponad 3,3 tys. m².

Kto może wystartować w przetargu?

Zamówienie zostało podzielone na dwie części – firmy mogą złożyć ofertę na jedną z nich lub na obie.

W obu przypadkach konieczny jest aktualny wpis do rejestru BDO (bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami).

Dodatkowo miasto oczekuje doświadczenia:

  • dla I części (lasy) – co najmniej jedno zrealizowane zamówienie dotyczące oczyszczania terenów zewnętrznych, np. lasów lub terenów zielonych, obejmujące ręczne zbieranie odpadów i opróżnianie koszy, o wartości min. 80 tys. zł brutto,
  • dla II części (place zabaw) – przynajmniej dwa zadania związane z utrzymaniem czystości na placach zabaw i boiskach rekreacyjnych (w tym wymiana i dezynfekcja piasku), każde o wartości min. 90 tys. zł brutto, oraz doświadczenie w pracach ogrodniczych i myciu nawierzchni poliuretanowych o łącznej powierzchni co najmniej 2000 m².

ZDiZ wymaga też, by osoby realizujące usługę były zatrudnione na podstawie umowy o pracę – to tzw. klauzula społeczna, mająca zagwarantować pracownikom stabilne warunki zatrudnienia.

Termin składania ofert wyznaczono na 10 grudnia 2025 r. do godz. 11.00. Zgodnie ze specyfikacją umowy, wybrany wykonawca będzie świadczył usługi od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 r., a rozliczenie nastąpi w formie miesięcznego ryczałtu stanowiącego 1/12 ceny ofertowej za cały okres obowiązywania kontraktu.

Dlaczego to ważne dla mieszkańców?

Choć porządki w lasach i na placach zabaw nie należą do najbardziej spektakularnych inwestycji, to właśnie od nich w dużej mierze zależy codzienny komfort korzystania z miejskich terenów zielonych – zarówno przez spacerowiczów, jak i dzieci bawiące się na osiedlowych placach.

Nowy przetarg ma zagwarantować, że sopockie lasy, piaskownice i boiska pozostaną czyste i bezpieczne przez cały rok, a standard utrzymania terenów rekreacyjnych będzie jasno określony w harmonogramach i umowie.

[ZT]37806[/ZT]

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%