Sopocki Panel Obywatelski przedstawił szereg zaleceń dotyczących usprawnienia parkowania w kurorcie, które mają realnie odciążyć miasto z nadmiaru aut. Miasto Sopot poważnie traktuje te zobowiązania, pomimo ograniczonych zasobów i konieczności godzenia ich z bieżącymi zadaniami. Sprawdzamy, ile z 34 rekomendacji udało się już zrealizować i jakie zmiany czekają kierowców w najbliższych miesiącach.
Rekomendacje Panelu Obywatelskiego są bardzo zróżnicowane i wymagają zarówno nakładów finansowych, jak i wiedzy eksperckiej. Na dzień 31 października 2025 roku, miasto Sopot zakończyło już realizację 7 rekomendacji. Dalsze 14 propozycji jest już na zaawansowanym etapie wdrożenia, co oznacza realizację powyżej 50%. Pozostałe zlecenia są w trakcie planowania lub wstępnej realizacji. Pięć zostało odrzuconych.
[ZT]37416[/ZT]
W Sopocie w pełni wprowadzono już kilka kluczowych dla mieszkańców zmian związanych z parkowaniem. Miasto zrealizowało rekomendację, aby zachować obecne zasady funkcjonowania abonamentów dla mieszkańców (abonament M), które umożliwiają wykup abonamentu na cały teren strefy płatnego parkowania, nawet jeśli strefa zostanie poszerzona. Wzrosły opłaty parkingowe, wprowadzając model progresywny, który zniechęca kierowców do długiego zajmowania miejsc. Dodatkowo wprowadzono możliwość automatycznego uzyskania biletu na godzinę po zeskanowaniu Karty Sopockiej.
Dwie rekomendacje dotyczące Karty Sopockiej są w trakcie weryfikowania: wprowadzenie automatycznego dopisywania abonamentów do profilu oraz bezpłatne parkowanie dla sopocian wszędzie, a w ścisłym centrum do dwóch godzin. Ważną kwestią dla portfeli mieszkańców jest obniżenie opłat za parkowanie poza strefą zamieszkania, co jest obecnie w trakcie procedowania. Ponadto, miasto zrealizowało już cykliczne konsultacje z mieszkańcami w sprawie polityki parkingowej.

Miasto Sopot aktywnie promuje się jako kurort bez samochodu i miasto krótkich dystansów, kładąc nacisk na zrównoważony transport i komunikację rowerową. Na ukończeniu jest wprowadzenie oznakowania informującego o orientacyjnych czasach dojścia pieszo do popularnych miejsc, co ma zachęcić do rezygnacji z auta. W temacie komunikacji miejskiej, Miasto Sopot negocjuje z operatorami w metropolii zwiększenie ilości kursów autobusowych, zwłaszcza między "górnym" a "dolnym" tarasem.
Zmiany dotyczące częstotliwości kursowania komunikacji zbiorowej są już częściowo wdrożone, a kolejne mają nastąpić po przyjęciu ustawy metropolitalnej, która zagwarantuje dodatkowe środki. Miasto również rozpoczęło współpracę z operatorami hulajnóg, wprowadzając więcej czerwonych stref widocznych w aplikacji, aby kontrolować ich parkowanie w przestrzeni publicznej. Przy dworcu kolejowym działa już strefa "Kiss&Ride", która oferuje 30 minut bezpłatnego postoju.
[ZT]36401[/ZT]
Nie wszystkie pomysły mieszkańców mogły zostać zrealizowane – pięć rekomendacji miasto Sopot odrzuciło. Dotyczy to przede wszystkim tych postulatów, które naruszałyby autonomię właścicieli terenów prywatnych. Miasto nie ma prawa ingerować w tereny prywatne, co wykluczyło pomysły takie jak ograniczanie budowy nowych inwestycji na miejscach istniejących parkingów.
Odrzucono także propozycje wprowadzania programu ochrony podwórek przed nielegalnym parkowaniem, ponieważ to spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe decydują o wykorzystaniu swojej infrastruktury. Miasto zobowiązane jest do przestrzegania przepisów prawa w tym zakresie. Odrzucono również pomysł stworzenia dedykowanej aplikacji do zgłaszania wykroczeń w parkowaniu dla Straży Miejskiej z powodu wymogów RODO i ryzyka paraliżu pracy służb fałszywymi zgłoszeniami.
Realizacja zaleceń Sopockiego Panelu Obywatelskiego postępuje, a miasto Sopot zakończyło już wdrażanie siedmiu kluczowych rekomendacji. Mieszkańcy mogą oczekiwać kolejnych usprawnień, zwłaszcza w zakresie komunikacji miejskiej i zasad korzystania z Karty Sopockiej. Pomimo ograniczonych zasobów, władze kurortu planują dalsze działania, mające poprawić jakość życia i zmniejszyć liczbę samochodów w mieście. Dalsze postępy w zakresie parkowania będą widoczne już na przełomie 2025 i 2026 roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz