Zamknij

Sopot bez szpecących reklam. Z miasta usunięto ponad 1400 nośników

08:32, 01.05.2024 .
Skomentuj Fot. UMS Fot. UMS
reo

Sopot jest pierwszym miastem w Polsce, w którym zniknęły reklamy wielkoformatowe i billboardy. Stało się tak dzięki uchwale krajobrazowej, przyjętej przez radnych 6 lat temu. Od 2018 roku z miasta usunięto już 1454 nośniki reklamowe. 

Uchwała krajobrazowa funkcjonuje w Sopocie od 2018 roku, a 7 czerwca br. będzie miała swoje 6. urodziny. 

- Od tego czasu udało nam się wyczyścić przestrzeń publiczną z “reklamozy” i zdjąć aż 1454 nośniki reklamowe - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Efekty wprowadzenia jasnych zasad umieszczania reklam widać na każdym kroku. W Sopocie nie ma już billboardów i wielkoformatowych siatek, które zasłaniały nasze piękne, zabytkowe kamienice. Pomimo tego sukcesu, nie zatrzymujemy się i codziennie dostosowujemy do zapisów uchwały nowe reklamy pojawiające się w przestrzeni publicznej.

Od początku 2024 r. w Sopocie zdjęto 14 nośników reklamowych, głównie wzdłuż al. Niepodległości. Właściciele kolejnych 26 szyldów i reklam zostali wezwani do ich usunięcia.

- Sopot bez szpecących reklam, z przyjazną przestrzenią publiczną to nasz wspólny sukces i efekt dobrej współpracy z mieszkańcami, właścicielami nośników reklamowych, sopockimi przedsiębiorcami i wspólnotami mieszkaniowymi - mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu. - Cieszy mnie, że udało się uporządkować przestrzeń miasta bez nadmiernego nakładania kar. 

Za umieszczenie reklamy niezgodnej z zapisami uchwały krajobrazowej grozi kara pieniężna. Zwykle jednak udaje się polubownie rozwiązać sprawę. Urzędnicy odpowiedzialni za harmonijny wygląd miasta stawiają na edukację, pomoc i współpracę. 

- Zgodnie z uchwałą krajobrazową, w Sopocie mamy 44 rodzaje nośników reklamowych - mówi Tomasz Naczk z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta. - Sopot jest podzielony na 8 obszarów strukturalnych. W każdym z nich obowiązują inne zapisy. Szczegóły w przystępny sposób są opisane w “Katalogu dobrych praktyk dla Sopotu”. 

Po poradę można też przyjść do Urzędzie Miasta Sopotu, do Biura Konserwatora Zabytków. - Służymy pomocą i zawsze wspólnie szukamy dobrego rozwiązania - dodaje Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, plastyk miejski.

Czym jest uchwała krajobrazowa?

Na mocy obowiązującej od września 2015 r. ustawy krajobrazowej gminy mogą uchwalać własne uchwały krajobrazowe, które wprowadzają jasne zasady i warunki umieszczania nośników reklamowych. Dzięki uchwałom władze mogą egzekwować sankcje za łamanie ustalonych zasad, a także pobierać opłaty za umieszczanie reklam. 

Przypominamy, że materiały wyborcze nie są reklamami i nie podlegają uchwale krajobrazowej. Komitety mają 30 dni od dnia wyborów na usunięcie szyldów i banerów wyborczych.

Źródło: Urząd Miasta Sopotu

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

GinGin

0 0

A na przeciwko drukarni na Kościuszki czerwone szyldy paznokietków!
Kto tym zarządza?! Gdzie się to zgłasza?! 10:50, 07.05.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%