Zamknij

Wraca ruch na ul. 3 Maja w Sopocie! To już koniec przebudowy, która trwała przez niemal rok

18:00, 24.04.2023 Aktualizacja: 08:47, 25.04.2023
Skomentuj

Po 351 dniach kończymy kompleksową przebudowę ul. 3 Maja w Sopocie. Ułożona jest już nawierzchnia, ustawione zostały latarnie, wykonawca skończył budowę chodników. Droga jest już oznakowana, działa również sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z Aleją Niepodległości. To pora by oddać ulicę jej użytkownikom, co z wielką radością i satysfakcją uczynimy we wtorek, 25 kwietnia o godzinie 7.00. Od tej pory, ulica na całym swym przebiegu, stanie się przejezdna. 

Pracami objęta była ul. 3 Maja na całym przebiegu, czyli 940 metrów. Kompleksowa przebudowa objęła całą infrastrukturę podziemną w tym m.in. przebudowę kanalizacji deszczowej i budowę 6 zbiorników retencyjnych, które zapobiegać będą podtopieniom w czasie ulewnych deszczy. Przebudowane zostały jezdnie, chodniki, miejsca parkingowe i oświetlenie. Zbudowana została droga dla rowerów. Pojawiła się nowa zieleń. Powstały 3 ronda, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu.

– Przebudowana ulica 3 Maja jest przykładem nowoczesnego spojrzenia na mobilność miejską – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Projektując inwestycję kierowaliśmy się nową filozofią ulicy, stawiając nacisk na spowolnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Trzy pasy jezdni zastąpiliśmy dwoma, pojawiły się pasy rowerowe, wynieśliśmy skrzyżowania, powstały trzy ronda. Najlepszym sposobem na uspokojenie ruchu jest zwężenie ulicy i taka jej geometria, która nie pozwala na szybką jazdę, a kierowcy daje jasny sygnał, że należy zwolnić – dodaje wiceprezydent.

Bezpieczeństwo

Ulica po przebudowie, prócz dwóch pasów jezdni – każdy po 2,75 m, wyposażona jest w jednokierunkowe pasy rowerowe, z których jeden powyżej ulicy Kazimierza Wielkiego przechodzi w drogę dla rowerów. W obrębie ronda zarówno rowerzyści jak i kierowcy mają takie same prawa, dlatego nie ma tam wydzielonych pasów dla rowerów. Dojeżdżając do ronda (zjeżdżając ze ścieżki), rowerzystów obowiązuje zasada – ustąp pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającego z lewej strony.
Takie rozwiązanie pozwoliło na zachowanie maksymalnej liczby miejsc postojowych.

Szerokość pasów jezdni ma na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom i dostosowana jest do obowiązującego na tej ulicy ograniczenia prędkości, czyli 30km/h.

By piesi mogli bezpiecznie korzystać z przebudowanego fragmentu ulicy 3 Maja, wybudowane zostały wyniesione przejścia dla nich.

- Kwestie bezpieczeństwa były dla nas kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej – zauważa Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych staje się absolutną koniecznością. Dlatego wybudowaliśmy aż 6 zbiorników retencyjnych, które mają za zadanie ochronę przed zalaniem Dolnego Sopotu – dodaje Wojciech Ogint.

Zabezpieczenie przed podtopieniami

W ramach kompleksowej przebudowy ulicy, zbudowanych zostało 6 zbiorników retencyjnych, w tym największy o średnicy 3 metrów. Pozostałe zbiorniki mają średnicę od 1,8 metra do 3 metrów. Wszystkie pomieszczą 840 tys. litrów wód opadowych. Dla zobrazowania pojemność wszystkich zbiorników jest większa niż pomieści Staw Kochanowskiego lub 42 baseny ogrodowe.

Zmiana geometrii drogi

W ramach przebudowy zbudowane zostały 3 ronda, na skrzyżowaniach z ulicami: Sobieskiego, Władysława IV i Kościuszki. Rondo na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. Władysława IV zostało zaprojektowane i wykonane jako rondo typu mini z przejezdną wyspą centralną.

Fot. Jerzy Bartkowski Sopografia

Fot. Jerzy Bartkowski Sopografia

Fot. Jerzy Bartkowski Sopografia

Inwestycja w liczbach

  • 940 m – długość przebudowywanej drogi
  • 71 nowo zasadzonych drzew
  • 7,4 tys. wsadzonych sadzonek krzewów i bylin
  • 1 ogród deszczowy znajdujący się przy zbiegu ulic: 3 Maja i Grunwaldzkiej
  • 351 dni trwała budowa - rozpoczęła się 9 maja 2022 – zakończy się udostępnieniem do ruchu 25 kwietnia 2023 roku
  • 3882 tony masy ułożył wykonawca na wszystkich odcinkach jezdni i pasów/drogi dla rowerów
  • 6 zbiorników retencyjnych
  • 45 ustawiono nowych latarni oświetlenia ulicznego
  • 38 zamontowano doświetlaczy przejść dla pieszych
  • 9 km kabli oświetlenia ulicznego oraz sieci elektroenergetycznej zostało ułożonych 
  • 30 - tyle osób średnio, każdego dnia pracowało na budowie (w kluczowych momentach było to nawet 70 osób).

Koszty

Inwestycja pochłonęła ponad 23 miliony złotych. Ponad 15 mln zł Sopot otrzymał w ramach dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, zaś ponad 7 mln zł to wkład samorządu.

Komunikacja publiczna

ZKM: od 27 kwietnia 2023 r. (czwartek), przywrócone zostają stałe trasy linii 31 i 144. Jednocześnie, skorygowany zostaje rozkład jazdy linii 185 w dni powszednie, szczegóły: kliknij i sprawdź.

ZTM: od czwartku 27.04.2023 r. przywrócone zostaną stałe trasy autobusów linii 117 i 122, szczegóły: kliknij i sprawdź.

Wykonawca

Wykonawcą prac była Firma Drogowo-Budowlana MTM S.A. Podwykonawcami byli: w zakresie kanalizacji deszczowej firma Wodjar sp. z o.o., w zakresie oświetlenia i prac związanych z siecią energetyczną – firma Amel sp. z o.o., w zakresie zieleni - firma WT Bonsai sp. z o.o.; Automix Energetyka Sp. z o.o. - sieci teletechniczne; Idea B3 Sp. z o. o. sygnalizacja świetlna.

Nadzór nad inwestycją sprawowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Alfa Przemysław Marszałkowski.

Projekt wykonał zespół projektantów pod kierownictwem Dariusza Godlewskiego Polska Inżynieria sp. z o.o.

Źródło: Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie

[ZT]16956[/ZT]

(Źródło: Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%