Grupa zarządców sopockich spółdzielni mieszkaniowych zwróciła się do Rady Miasta Sopotu z apelem o zmniejszenie stawek za wywóz odpadów komunalnych. W liście skierowanym do przewodniczącej Rady Miasta Sopotu, Aleksandry Gosk, podkreślili, że obecny system naliczania opłat jest w ich opinii niesprawiedliwy i prowadzi do nadmiernego obciążenia mieszkańców.
Spółdzielnie argumentują, że cały ciężar windykacyjny, logistyczny oraz informacyjny spoczywa na ich barkach. Opłaty za gospodarowanie odpadami wnoszą w całości i terminowo, mimo że nie wszyscy mieszkańcy regulują swoje zobowiązania na czas.
W ich opinii głównym problemem jest zmiana sposobu naliczania opłat od 2024 roku, która uzależnia ich wysokość od zużycia wody, lecz na podstawie danych z wodomierza głównego, a nie wodomierzy indywidualnych zamontowanych w lokalach. Według zarządców spółdzielni, prowadzi to do znacznego zawyżenia kosztów dla mieszkańców. Wskazują oni, że różnica między wskazaniami wodomierzy w mieszkaniach a wodomierzem głównym wynika m.in. z awarii, konserwacji instalacji czy zużycia wody do sprzątania części wspólnych.
Spółdzielnie wnioskują o powrót do sposobu rozliczania, opartego na zużyciu wody z wodomierzy indywidualnych. Podkreślają, że aktualne zasady stanowią w ich opinii ukrytą podwyżkę dla mieszkańców, zwłaszcza dla osób starszych, które stanowią większość w sopockich spółdzielniach.
Dodatkowo zwracają uwagę, że przed wprowadzeniem zmian nie przeprowadzono żadnych konsultacji z przedstawicielami spółdzielni. W konsekwencji część deklaracji śmieciowych wymaga korekt, co generuje dodatkowe koszty.
Spółdzielnie podkreślają, że dbają o czystość na swoich osiedlach i chcą współpracować z firmami odpowiedzialnymi za wywóz odpadów komunalnych. Liczą, że Rada Miasta Sopotu weźmie pod uwagę ich postulaty i dokona zmian w sposobie naliczania opłat za wywóz śmieci.
(Aktualizacja, 25.02.2025, godz. 13.15)
[ZT]30410[/ZT]
2 1
Żadnych obniżek. Urzędnicy są przyzwyczajeni do luksusu.