Informację IN-1 wypełniają osoby fizyczne, które kupiły lub w inny sposób nabyły prawo do mieszkania, domu lub działki. Sprawdź, jak prawidłowo wypełnić wymagany formularz, aby rzetelnie i terminowo rozliczyć podatek od nieruchomości.
W celu zgłoszenie nieruchomości do opodatkowania osoby fizyczne składają Informacją o nieruchomościach i obiektach budowlanych na druku IN-1. Formularz ten obowiązuje zarówno osoby prywatne, jak i właścicieli firm. Informację należy złożyć do urzędu miasta lub gminy właściwego według miejsca położenia (adresu) działki, domu lub mieszkania. Poniżej wyjaśniamy, jak wypełnić druk IN-1 – krok po kroku.
W formularzu IN-1 przede wszystkim należy podać dane właściciela, użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości. Jeśli stanowi ona współwłasność, np. małżonków, wystarczy złożyć jedną informację IN-1 z podaniem danych dowolnego współwłaściciela. Dane drugiej osoby (lub kolejnych) wykazuje się w załączniku ZIN-3.
Identyfikatorem podatkowym osób prowadzących działalność gospodarczą lub będących podatnikami VAT jest numer NIP. Pozostałe osoby podają numer PESEL. W kolejnych polach formularza należy wskazać odpowiedni urząd, cel złożenia informacji, a także zaznaczyć miesiąc, od którego informacja obowiązuje. Część C służy do wykazania danych identyfikacyjnych oraz adresu zamieszkania i korespondencyjnego posiadacza nieruchomości.
Część D formularza IN-1 służy wykazaniu powierzchni i przeznaczenia posiadanej nieruchomości. Dzięki temu urząd gminy przy wyliczeniu podatku do zapłaty będzie mógł zastosować prawidłową stawkę. W druku funkcjonuje podział na grunty, budynki oraz budowle. W przypadku gruntów należy podać sposób wykorzystania (np. na cele firmowe lub prywatne), a także powierzchnię w m2 / ha. Dla budynków oraz ich części podajemy powierzchnię użytkową. Jej definicja została określona w formularzu.
Inaczej wylicza się podatek w przypadku budowli. W formularzu należy wskazać nie jej powierzchnię, ale wartość.
Do każdej informacji IN-1 trzeba złożyć przynajmniej jeden załącznik. Wykazuje się w nim szczegółowe dane dotyczące nieruchomości, takie jak numer księgi wieczystej, adres czy obręb. Dla gruntów i obiektów budowlanych opodatkowanych jest to ZIN-1, natomiast dla nieruchomości zwolnionych z podatku – ZIN-2. Załącznik ZIN-3 należy wypełnić tylko w przypadku współwłasności.
Dodatkowe informacje z części F formularza to przede wszystkim dane kontaktowe. Nie ma obowiązku wypełniania tych rubryk, jednak w razie wątpliwości podanie numeru telefonu i adresu e-mail znacznie ułatwi szybki kontakt urzędu z podatnikiem.
Informację IN-1 należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia zakupu nieruchomości lub zaistnienia innych okoliczności powodujących obowiązek podatkowy. W odpowiedzi na złożoną dokumentację organ podatkowy wylicza wysokość podatku i informuje o nim posiadacza gruntu lub obiektu drogą decyzji. Druk IN-1 można wypełnić też online, np. z pomocą kreatora Przyjaznych Deklaracji, który znacznie przyśpiesza i ułatwia wszystkie formalności.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu esopot.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz