Sopocki Teatr Tańca to jedna z najbardziej cenionych instytucji kultury w Sopocie. Został założony w 1998 roku przez parę dyplomowanych tancerzy i choreografów, Joannę Czajkowską i Jacka Krawczyka, i ma w swoim dorobku pięćdziesiąt spektakli, które prezentował na wielu festiwalach tańca współczesnego i teatrów alternatywnych w Polsce i za granicą. Niestety, po latach twórcy Sopockiego Teatru Tańca podjęli niełatwą, ale konieczną decyzję o zamknięciu działalności zespołu. W dwa grudniowe wieczory widzowie i twórcy będą mogli celebrować ostatnie spotkanie.
Sobota - 16 grudnia, godz. 19.00, Teatr Atelier
Niedziela - 17 grudnia, godz. 17.00, Teatr Atelier
Bilety do nabycia online: kliknij i sprawdź. Cena za jeden dzień (sobota lub niedziela) to 45 zł, a za dwa dni 70 zł.
Tworząc autorski teatr przez ćwierć wieku Joanna M. Czajkowska i Jacenty Krawczyk stworzyli ponad 60 spektakli i performance’ów, które prezentowali na niezliczonych festiwalach aż na trzech kontynentach. Artyści wypracowali własny styl, który jest wypadkową ich odmiennych osobowości, a opisywany był przez krytyków jako intelektualny, filozoficzny, estetycznie wysmakowany, interdyscyplinarny. Z Sopockim Teatrem Tańca współpracowało ponad 50 artystów tańca i wielu twórców innych dziedzin. Po dwudziestu pięciu latach twórcy teatru podjęli niełatwą, ale konieczną decyzję o zamknięciu działalności zespołu. W dwa grudniowe wieczory widzowie i twórcy będą mogli celebrować ostatnie spotkanie.
Oba wydarzenia odbywają się w ramach programu Spotkania ze Sztuką Tańca XI realizowanego przez Dance [SIC!] Association, współfinansowanego przez Gminę Miasta Sopot.
Widowisko składa się z poszczególnych sekwencji-obrazów. Punktem wyjścia w budowaniu każdej z sekwencji stały się wybrane przez nas wiersze. Pracując nad strukturą przedstawienia, zachowaliśmy oryginalną perspektywę, taką, jaka jest w tomiku. Od przyjrzenia się samemu sobie, analizy własnego "ja" fizycznego i duchowego z bardzo bliska (Pan Cogito obserwuje w lustrze swoją twarz, O dwu nogach Pana Cogito, Przepaść Pana Cogito), poprzez próbę osiągnięcia stanu doskonałego, uspokojenia, wyalienowania (Pan Cogito a myśl czysta, Pan Cogito a ruch myśli, Alienacje Pana Cogito), po umiejscowienie człowieka w otaczającej go rzeczywistości, w świecie "globalnej wioski" i kultury masowej, gdzie trwa nieustająca pogoń za nowością i sensacją (Pan Cogito o magii, Co myśli Pan Cogito o piekle), po końcowe przesłanie (Pan Cogito o postawie wyprostowanej, Przesłanie Pana Cogito).
To, co dla nas jest najważniejsze, to głębokie przekonanie o tym, że zarówno w poezji, jak i w teatrze tańca, możliwe jest opisanie wewnętrznego świata istoty ludzkiej, jej skomplikowanych refleksji i spostrzeżeń w sposób jasny i czytelny, ale również metaforyczny.
Koncept, choreografia i wykonanie: Joanna Czajkowska, Jacek Krawczyk
Muzyka: Rafał Dętkoś
Scenografia: Jacek Krawczyk
Kostiumy: Jola Słoma, Mirek Trymbulak
Metaloplastyka: Edyta Smorawska, Marcin Tomaszewski
Fotograficy: Magdalena Brzezińska, Radosław Orłowski
Inspiracja: cykl wierszy "Pan Cogito" Zbigniewa Herberta
Premiera: 15.12.2006, Sopot
Bohaterem eksperymentalnego filmu „Antiquarius" jest pisarz, który w obliczu lęku, kryzysu twórczego, sam stawia się w „sytuacji kafkowskiej”. Wyobcowany, samotny artysta – antykwariusz rozpaczliwie poszukuje inspiracji, weny twórczej, będąc jednocześnie zamknięty w swoim świecie starych pism, ksiąg, przedmiotów i sięga przy tym do swoich wspomnień, budząc demony przeszłości. Zanurzając się w dzieła starodawnych mistrzów, próbuje odnaleźć samego siebie, sens własnego bytu, tajemnicę metafizycznego istnienia.Swobodną inspiracją dla powstania postaci Antiquariusa jest pisarz Franz Kafka oraz bohaterowie jego książek. W jednym z listów Kafka pisał: „moje życie składa się, i właściwie składało się zawsze z prób pisania, i to najczęściej prób nieudanych. Gdybym jednak nie pisał, to leżałbym już na ziemi, wart tylko tego, by zostać wymiecionym".W filmie istotnym motywem są „Listy do Mileny", w których Antiquarius obnaża swój stan zagubienia i bezsilności, tajemniczego, zagadkowego i nie do końca sprecyzowanego napięcia. Duch Mileny potęguje emocjonalne relacje, a tajemnicza postać Zjawy wprowadza stan niepewności i zagrożenia.
Film powstał w ramach stypendium artystycznego Miasta Sopotu i został zrealizowany we współpracy z Goyki 3 Art Inkubator w Sopocie.
Reżyseria - Jacek Krawczyk
Kamera, światła - Alicja Byzdra
Montaż - Jacek Krawczyk
Muzyka - Mariusz Noskowiak
Wizualizacje - Łukasz Boros
Organizacja planu filmowego - Kamil Antoniuk
Obsada:
Antykwariusz, Franz Kafka - Jacek Krawczyk
Duch Mileny Jesenskiej - Joanna Czajkowska
Czarownica - Joanna Nadrowska
Spotkanie z dr Anną Jazgarską, która podjęła się napisania monografii Sopockiego Teatru Tańca. Autorka opowie o procesie powstawania książki, autorskiej wizji początkowej i efekcie końcowym.Książka o STT powstała w ramach stypendium artystycznego Miasta Sopotu. Anna Jazgarska: Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, doktor nauk humanistycznych. Referentka krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych poświęconych literaturze i kulturze. Publikowała m.in. w internetowym „Dzienniku Teatralnym” oraz w miesięczniku „Teatr”. Współpracowała z Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”, Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. Stała recenzentka portalu teatralny.pl.
Filmowiec i fotograf Piotr Czarnecki wielokrotnie współpracował z Joanną Czajkowska i Jackiem Krawczykiem na przestrzeni ostatnich dwudziestu pięciu lat. Ich pierwszą wspólną pracą filmową była realizacja spektaklu „Art Cafe” (premiera 2001) we wnętrzach Klubu Spatif, do którego zdjęcia odbyły się w 2002 roku. Z tak pełnym archiwum fotograficzno-filmowym, podjęcie się realizacji filmu dokumentalnego przez Piotra, było z jednej strony naturalną konsekwencją, ale z drugiej wielkim wyzwaniem. Mamy nadzieję, że Piotr Czarnecki da się namówić na rozmowę, W filmie zobaczymy i usłyszymy opinie i wspomnienia artystów, krytyków czy kuratorów sztuki tańca okraszone fragmentami różnych spektakli Sopockiego Teatr Tańca. Producent: Dance [SIC!] Association.
Spektakl Ciało w całości to zbiór obrazów i impresji o tym, jak odbieramy i postrzegamy swoje ciało i jego cielesność w kontekście społeczno-kulturowym oraz politycznym. Głównym tematem projektu jest pośredni i bezpośredni wpływ polityki społecznej i porządku prawnego na możliwość decydowania o swoim ciele, zwłaszcza przez kobiety.
O spektaklu
Organizatorzy: Miasto Sopot, Sopocki Teatr Tańca.
Spektakl zrealizowano z udziałem finansowym Województwa Pomorskiego oraz Gminy Miasta Sopotu.
[ZT]20082[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz