Zamknij

Planujesz sprzedaż mieszkania w Trójmieście? Dzięki poradom naszych ekspertów zaoszczędzisz czas i pieniądze!

10:13, 11.10.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 14:03, 09.11.2022
Skomentuj AdobeStock zdjęcie poglądowe AdobeStock zdjęcie poglądowe

Sesja zdjęciowa, wystawienie ogłoszenia i prezentacja mieszkania potencjalnym klientom to tylko wybrane zadania, które czekają przy sprzedaży nieruchomości. Nie wiesz, jak się za nie efektywnie zabrać? Pokażemy Ci cały proces krok po kroku. Dowiesz się, w jaki sposób przygotować mieszkanie, atrakcyjnie je zaprezentować i znaleźć nabywcę. Zaczynajmy!

Spis treści:

Czy wiesz, że, sprzedając mieszkanie, wcale nie musisz działać na własną rękę? Profesjonalny pośrednik może wykonać większość zadań za Ciebie. Jeśli jednak nie zdecydujesz się na jego usługi - przed Tobą cztery etapy nieregularnej pracy kilka godzin w tygodniu przez ok. 3 miesiące. Angażując się w nie na 100%, podniesiesz swoje szanse na szybkie podpisanie umowy. Do dzieła! 

Etap 1. Przygotowanie nieruchomości do sprzedaży

Pierwsze zadanie na początek to przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Niełatwo ją zdobyć w natłoku ogłoszeń. Dlatego postaraj się, aby Twoja oferta była: przejrzysta, atrakcyjna wizualnie, dostosowana do rynku, opublikowana we właściwym miejscu oraz… poruszała zmysły zainteresowanego. Podpowiemy Ci, jak to zrobić! 

Wykonaj atrakcyjne zdjęcia

Wyobraź sobie, że potencjalny kupiec trafia na wystawione przez Ciebie ogłoszenie i już w tym momencie czuje się w Twoim domu jak u siebie. Niemożliwe? A jednak możesz to osiągnąć dzięki atrakcyjnym zdjęciom! Zaplanuj sesję zdjęciową w jasny, słoneczny dzień i odpowiednio przygotuj mieszkanie.

Odsłoń okna i wpuść światło do pomieszczenia – niech oglądający poczuje promienie słońca witające go o poranku. 

Usuń zbędne meble oraz inne elementy wystroju – pokaż przestrzeń i pozwól doświadczyć w niej swobody.

Zadbaj o drobne dodatki, które sprawią, że pomieszczenie stanie się przytulne. Koce i poduszki w sypialni? Kubek świeżo zaparzonej kawy w salonie? Koszyk owoców w kuchni? Otwórz pole dla wyobraźni oglądającego.

Ustal cenę nieruchomości

W kolejnym kroku czeka Cię ustalenie ceny nieruchomości. Bazowanie na własnych oczekiwaniach finansowych zdecydowanie nie wystarczy! Dlatego przejrzyj oferty podobnych mieszkań, biorąc pod uwagę kluczowe czynniki, takie jak: 

  • lokalizacja, 
  • otoczenie, 
  • rodzaj budynku (stare/nowe budownictwo), 
  • wykończenie i wyposażenie.

Na popularnych portalach internetowych znajdziesz w jednym miejscu kilka lub kilkanaście ofert z danej okolicy, co znacznie ułatwi Ci zadanie. 

Miej jednak przy tym na uwadze, że cena ofertowa to życzenie sprzedawcy mieszkania. I, jak pokazuje praktyka, bywa nawet kilkanaście procent niższa od faktycznie uzyskanej kwoty. Dlatego osoby korzystające z usług biura nieruchomości zyskują pewną przewagę.

– Jako agencja mamy poprzez różnego rodzaju narzędzia i aplikacje dostęp do informacji o cenach transakcyjnych, których nie znają osoby prywatne. W łatwy sposób możemy więc zweryfikować rzeczywiste ceny mieszkań i zaproponować kwotę optymalną, czyli najwyższą, jaką zaakceptuje kupujący dla danego mieszkania – wyjaśnia Marcin Marczak z biura InVilla. 

Wystaw ogłoszenie o sprzedaży

Gdy ustalisz już odpowiednią cenę, pora na przygotowanie i wystawienie ogłoszenia. Powinny się w nim znaleźć najważniejsze parametry nieruchomości oraz wszystkie atuty mieszkania i lokalizacji. Jak skonstruować taką ofertę? Na stronach agencji nieruchomości, np. invilla.pl, znajdziesz profesjonalne treści przygotowane przez specjalistów. Zobacz kilka z nich i się zainspiruj! 

Oferta gotowa? Czas więc na jej wystawienie. W internecie nie brakuje zarówno ogólnopolskich, jak i lokalnych serwisów ogłoszeniowych. Jeśli jednak chcesz do maksimum podnieść swoje szanse na dotarcie do grupy potencjalnych klientów, nie publikuj w ciemno! Za wystawienie ogłoszenia będziesz musiał zapłacić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych (przy aktywnym promowaniu oferty) za miesiąc. A może się okazać, że dany serwis nie trafia do Twoich odbiorców. Dlatego wybierz portal pod kątem segmentu nieruchomości, na który jest on nastawiony (premium albo tzw. popularnego). Ponadto weź pod uwagę lokalizację, gdyż w niektórych miastach lepiej działa np. otodom.pl, a w innych gratka.pl. 

Specjaliści z InVilla radzą, aby nie zapominać przy tym o własnym kręgu odbiorców. O sprzedaży dobrze jest poinformować sąsiadów, a ogłoszenie zamieścić w swoich mediach społecznościowych, prosząc znajomych o udostępnienie.

Etap 2. Pozyskanie klienta

Jednocześnie przygotuj się na to, że od momentu wystawienia ogłoszenia do przeprowadzenia transakcji może minąć długi czas.

Obecna sytuacja na rynku jest dosyć specyficzna, gdyż odwrócił się trend, gdzie popyt przewyższa podaż. A to oznacza, że coraz trudniej o klienta kupującego – tłumaczą specjaliści z InVilla. 

Z jednej strony wynika to z większego wyboru mieszkań. Z drugiej – ma związek ze wzrostem kosztów życia (klienci nie mogą już sobie pozwolić na większe mieszkanie) i jednocześnie niższą zdolnością kredytową nabywców lub jej brakiem

Klienci kredytowi, którym bank proponował jeszcze pół roku temu kredyt w wysokości 700 tys, obecnie mogą pożyczyć jedynie 500 tys. zł – wyjaśniają doradcy InVilla.

Nie musisz konkurować ceną

Nie oznacza to jednak, że jedynym sposobem na znalezienie kupca musi być obniżenie ceny mieszkania. W przypadku przedłużającego się braku zainteresowania nieruchomością, zwrócenie się o pomoc do doświadczonej agencji może się opłacać. Biuro nieruchomości opracowuje strategię sprzedaży uwzględniającą ewentualne przeszkody. Do tego dysponuje większą liczbą kanałów dotarcia do potencjalnych klientów, co znacznie przyspiesza proces sprzedażowy.

My, pośrednicy, podobnie jak osoby prywatne, korzystamy z serwisów internetowych w celu sprzedaży, ale jest to tylko jedna z dróg pozyskania zainteresowanej osoby. Poza portalami sięgamy po bazy danych klientów, newslettery, social media – wychodzimy szeroko do klienta, dlatego sprzedajemy w dużo krótszym czasie – wskazuje Patrycja Glanc z Invilla. 

Uważaj na przypadkowych klientów 

Współpraca z agencją chroni również przed klientami, którzy wyrażają chęć zakupu, ale ostatecznie nie otrzymują wymarzonego kredytu na mieszkanie.

 Z tego powodu w naszym biurze obok agentów działają doradcy kredytowi, którzy weryfikują zdolność kredytową klientów i wspierają ich w uzyskaniu kredytu. To pozwala wykluczyć niespodzianki – podkreśla właścicielka biura InVilla Karolina Szwarc. 

Dlatego, szukając nabywcy na własną rękę, staraj się pozostawać szczególnie wyczulonym na przypadkowych klientów kredytowych. To istotne zwłaszcza w obecnej sytuacji, kiedy przed wieloma osobami zamyka się szansa na uzyskanie wsparcia finansowego. 

Zadbaj o kontakt z klientem

A jeśli Twoje ogłoszenie cieszy się dużym zainteresowaniem, ale po prezentacjach potencjalni kupujący milkną, a Tobie brakuje energii i zapału na kolejne spotkania? W takiej sytuacji – jak podkreślają specjaliści z InVilla – kluczowe znaczenie mają: spokój, dobra organizacja czasu i empatia w stosunku do potencjalnych klientów. 

Dlatego po pierwsze, warto umawiać kilka spotkań po sobie w wybranym dniu – zaoszczędzisz w ten sposób czas na dojazdy. Po drugie, dobrze jest wsłuchać się w oczekiwania nabywców i pod tym kątem uwydatniać walory swojej nieruchomości. To, co dla jednych może bowiem okazać się zaletą, inni uznają za wadę.

 Dlatego najpierw wybadaj potrzeby klientów, a dopiero później opowiedz o nieruchomości, podkreślając jej atuty w zależności od typu klienta kupującego – radzą specjaliści z Invilla. 

Sprzedajesz mieszkanie w Sopocie? Aktywne osoby zainteresuje baza gastronomiczno-kulturalna oraz bliskość morza i lasu, która oferuje liczne formy wypoczynku w plenerze. Młode małżeństwa ucieszy sąsiedztwo dobrej szkoły i przedszkola, a także komunikacji miejskiej. Natomiast seniorzy docenią dostęp do zabiegów sanatoryjnych, wód leczniczych i licznych zajęć dla osób starszych.

Etap 3. Sprzedaż

Gdy uda Ci się już znaleźć nabywcę, przed Tobą najbardziej wyczekiwany moment, czyli przeprowadzenie transakcji. Zanim jednak udasz się w tym celu do notariusza, ustal na piśmie warunki sprzedaży. Unikniesz w ten sposób nieporozumień na najważniejszym etapie procesu.

Naszym klientom polecamy sporządzanie protokołów uzgodnień, w których są zawarte wszystkie istotne elementy sprzedaży (np. dotyczące pozostawienia wyposażenia i sprzętu w mieszkaniu), warunki transakcji (m.in. wysokość zadatku, forma płatności, czas od podpisania umowy przedwstępnej do końcowej) i inne niezbędne ustalenia – radzi Magdalena Makać z InVilla.

Taki protokół można przygotować samodzielnie lub z pomocą pośrednika, aby nie przeoczyć najważniejszych kwestii. 

Po ustaleniu warunków zostaje jeszcze uzyskanie niezbędnych zaświadczeń i dokumentów z Urzędu Miasta, Urzędu Skarbowego czy administracji budynku. Dopiero gdy skompletujesz je wszystkie, może dojść do transakcji. Odbywa się ona z udziałem wybranego wcześniej notariusza, który zabezpieczy interesy obu stron. 

Etap 4. Obsługa transakcji

Teraz z podpisaną umową w dłoni możesz przekazać klucze do mieszkania nowemu właścicielowi. Doradcy z InVilla sugerują, aby na tym etapie jeszcze sporządzić i podpisać protokół zdawczo-odbiorczy. Koniecznie uwzględnij w nim stany liczników (m.in. zużycie energii, gazu, zimnej i ciepłej wody) oraz listę pozostawionego wyposażenia i sprzętu w lokalu. Następnie świeżo upieczony właściciel przekazuje taki dokument do administracji czy dostawców mediów.

Profesjonalna pomoc na każdym etapie

Sprzedaż mieszkania wymaga znajomości rynku oraz codziennego zaangażowania przez ok. 2-3 miesiące. Jeśli od początku nie skorzystasz z usług pośrednika, a po jakimś czasie okaże się to zbyt czasochłonne, męczące i frustrujące, zawsze możesz zwrócić się do biura nieruchomości po wsparcie.

W InVilla mamy 20 wyspecjalizowanych agentów i zawsze chętnie pomożemy w dowolnym momencie procesu sprzedażowego! – zapewnia właścicielka biura Karolina Szwarc.

 Możemy zająć się przygotowaniem nieruchomości, poszukiwaniem kupującego, wsparciem przy podpisywaniu umowy i obsługą transakcji. Klienci, którzy zdecydowali się powierzyć nam całą sprzedaż, doceniają nie tylko zaoszczędzony czas, ale często i pieniądze – bo dobry pośrednik jest w stanie sprzedać nieruchomości w optymalnej cenie i niedługim czasie – dodaje Magdalena Makać z biura InVilla.

Z taką pomocą sprzedaż okaże się mniej wyczerpująca i szybsza. A Ty możesz liczyć na uzyskanie oczekiwanej ceny za swoją nieruchomość. 

A co jeśli jednak zdecydujesz się przeprowadzić cały proces na własną rękę? Wciąż możesz liczyć na sukces! Będzie to jednak wymagało od Ciebie więcej pracy i zaangażowania. Dlatego, aby ułatwić sobie zadanie, kieruj się radami profesjonalistów i wzoruj na ich działaniach. Dzięki temu nawet w trudnym okresie masz szansę na szybkie podpisanie umowy. Powodzenia!

InVilla nieruchomości Trójmiasto  - kontakt

Adama Mickiewicza 4181-866 Sopot

+48 516 425 401
[email protected]
www.invilla.pl

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%