Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij

Nowe logo Sopotu kontra stare. Internauci podzieleni, wynik zaskakuje

. 17:44, 18.12.2025 Aktualizacja: 18:10, 18.12.2025
1

„Jak Wam się podoba nowe logo Sopotu, a może wolicie stare?” – tak brzmiało pytanie, które 15 grudnia zadaliśmy na facebookowym fanpage’u Dzień Dobry Sopot – esopot.pl. Pod postem pokazaliśmy dwa znaki: nowe logo, obowiązujące od niedawna, oraz stare, używane przez miasto przez ostatnich 21 lat.

Zasady były proste: serduszko oznaczało głos na stare logo, a polubienie – na nowe.
 

Do 16 grudnia, godz. 14:55 zagłosowało blisko 2,4 tys. osób. I tu najciekawsze: to nie był żaden nokaut.

  • 1266 reakcji ❤️ (stare logo)
  • 1206 reakcji 👍 (nowe logo)

Różnica? Zaledwie 60 głosów.

Sentyment kontra „odświeżenie”

W komentarzach szybko pojawiły się dwa główne obozy. Pierwszy mówi: „stare może i z epoki, ale nasze, rozpoznawalne, z charakterem”. Drugi odpowiada: „w końcu coś eleganckiego, spokojniejszego, pasującego do kurortu”.

W skrócie: sentyment ściera się z potrzebą zmiany, a emocje – z argumentami o designie i funkcjonalności.

Siła symbolu, który wszyscy znają

Wielu internautów broniło poprzedniego logo, bo było „czytelne” i od razu kojarzyło się z nadmorskim miastem. Pojawiały się argumenty o kolorach i prostych skojarzeniach:

„Stare… widzę w nim morze, żółty piasek, trójkątny żagiel”.

„Stare, bo je wszyscy kojarzą”.

„Stare logo kojarzy mi się ze słońcem i plażą”.

„Stare ma duszę”.

Część głosów to także zwyczajne przywiązanie do znaku, który „był zawsze” – i stał się elementem miasta w pamięci mieszkańców.

Elegancja, uzdrowisko i klimat dawnych lat

Drugi obóz podkreślał, że nowy znak jest bardziej „kurortowy”, spokojniejszy i pasuje do sopockiej architektury. Zwolennicy nowego logo często pisali o klasie i ponadczasowości:

„Nowe – z polotem i lekkością”.

„Nowe jest bardzo estetyczne… super zmiana”.

„Nowe jest super – classy i z charakterem”.

„Nowe dużo lepsze… stare kojarzy mi się z latami 2000”.

Pojawiały się też skojarzenia z secesją i „dawnym kurortem”, czyli tym Sopotem, który nie zawsze musi być opowieścią o plaży i imprezach.

Kość niezgody: ligatura „ot” i problem „Sopdt”

Jeśli mielibyśmy wskazać jeden detal, który rozpalał dyskusję najmocniej, to byłoby to połączenie liter „o” i „t” w nowym znaku. Jedni widzą w tym pomysł, inni – utrudnienie.

„Co znaczy to połączenie O z T?”.

„Ja widzę Sopdt”.

„Ktoś by przeczytał Sopót lub Sopdt”.

„Kojarzy mi się z łukowatymi latarniami na molo”.

To ciekawy spór: czy logo ma być „do odczytania w sekundę”, czy może może sobie pozwolić na detal, który wymaga oswojenia?

Głos branży kontra „pierwsze wrażenie”

W komentarzach mocno wybrzmiała też różnica w podejściu: część osób ocenia sam znak, a część mówi: „patrzcie na całość identyfikacji”.

„Przejrzyjcie całą księgę marki… wszystko wygląda spójnie”.

„Nie oceniajcie samego logo, ale cały system wizualny”.

Pojawił się też jednak kontrargument:

„Grafika powinna sama się bronić… bez czytania elaboratu”.

To właściwie dyskusja o tym, czym dziś jest branding miasta: pojedynczym znakiem czy całym „językiem”, który dopiero razem ma sens.

Co mówią te komentarze o Sopocie?

Po pierwsze: że Sopot ma silną tożsamość i ludzie naprawdę czują, że „logo to coś więcej niż grafika”. Po drugie: że różnica w głosach jest minimalna, więc nie ma tu prostego werdyktu „mieszkańcy są na tak” albo „mieszkańcy są na nie”.

A teraz pytania do Was, bo warto tę rozmowę dokończyć sensownie. Czy logo miasta ma przede wszystkim opowiadać symbolami (morze, plaża, żagiel), czy raczej budować elegancję i spójny styl? I drugie: czy detal, który dzieli (ligatura „ot”), z czasem stanie się znakiem rozpoznawczym – czy będzie przeszkadzać już zawsze?

[ZT]37944[/ZT]

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

KK

0 0

Poprzednie było brzydkie. Natomiast to za rok, dwa będzie passę. Jest nieczytelne, Juz zaczęło pojawiać sie na plakatach np Dni kurortu w czerwcu. Jestem rozczarowana. Nowoczesność tak ale ludzie słabo widzący lub obcokrajowcy przeczytają Sopdt. Reszta nieczytelna. Tyle kasy dla jakiś średnich grafików. Szkoda kasy.

19:15, 18.12.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%