Mieszkańcy Sopotu z okolic ulicy 3 Maja od dłuższego czasu domagają się lepszego połączenia komunikacyjnego między Dolnym a Górnym Sopotem. Radny Jakub Świderski (PiS) twierdzi, że to jedna z najważniejszych osi komunikacyjnych w mieście, lecz brakuje na niej sprawnego transportu publicznego. Sprawa ponownie trafiła do Prezydent Miasta Sopotu w formie interpelacji od radnego.
Radny Jakub Świderski skierował do Prezydentki Miasta Sopotu kolejną interpelację, w której domaga się "rzetelnej diagnozy potrzeb komunikacyjnych" mieszkańców. Problem dotyczy kursowania autobusów na kluczowej dla miasta ulicy 3 Maja. Radny twierdzi, że postulaty mieszkańców dotyczące połączenia Dolnego Sopotu z Górnym są ignorowane, mimo wcześniejszych publicznych deklaracji samej Pani Prezydent. Działania te, jak podkreśla Świderski, mają na celu usprawnienie życia codziennego sopocian, którzy zmuszeni są pokonywać tę trasę pieszo lub długimi objazdami.
[ZT]37572[/ZT]
Ulica 3 Maja to, zdaniem radnego, wyjątkowo ważna arteria w Sopocie, łącząca Dolny Sopot z Górnym. Jakub Świderski uważa, że jest to jedyna droga, która zapewnia bezpośrednie, szybkie i funkcjonalne połączenie Alei Niepodległości z ulicą Grunwaldzką. Obie tworzą podstawowy układ komunikacji samochodowej w osi północ-południe. Radny Świderski podkreśla, że zapewnienie obsługi komunikacyjnej na tej osi ma charakter fundamentalny, a nie tylko dodatkowy.
W związku z powyższym, radny Świderski twierdzi, że argument Prezydentki o niemożliwości uruchomienia komunikacji miejskiej łączącej "wszystkie kierunki i punkty w mieście" jest nietrafny i nieadekwatny. Chodzi bowiem o zapewnienie obsługi jednej z najważniejszych osi miasta. Jak podaje radny, mieszkańcy Sopotu, w tym Karlikowa, wielokrotnie zgłaszali ten postulat. Problem ten był też podnoszony przez niego samego w szeregu wcześniejszych interpelacji, czytamy w dokumencie.

W odpowiedzi na wcześniejszą interpelację, Prezydentka Miasta Sopotu zasugerowała "planowane wiosenne badania preferencji pasażerów". Radny Świderski uważa jednak, że taka formalna diagnoza nie może zastąpić podstawowej obserwacji i bezpośredniego kontaktu z mieszkańcami. Proponuje, aby Magdalena Czarzyńska-Jachim poświęciła pół godziny i udała się w rejon wiaduktu przy ulicy 3 Maja.
Według radnego, obecnie mieszkańcy, często niosąc torby z zakupami z pobliskich sklepów (Biedronka, Lidl, Action), muszą pieszo pokonywać drogę w kierunku Górnego Sopotu. Alternatywą jest podróż linią 177, która prowadzi przez Kamienny Potok i Sanatorium Leśnik, co może zająć nawet godzinę. Innym rozwiązaniem, które zdaniem radnego też nikogo nie zadowala, są przesiadki pod dworcem.
[ZT]37172[/ZT]
Udało nam się uzyskać komentarz Urzędu Miasta Sopotu w opisywanej przez radnego Świderskiego sprawie.
Decyzji o uruchomieniu połączeń autobusowych nie podejmuje się w czasie półgodzinnego spaceru, jak proponuje radny, lecz w oparciu o rzetelne analizy danych, dotyczących napełnienia pojazdów, kierunków podróży wybieranych przez pasażerów, lokalizacji miejsc, które generują największy ruch (szkoły, szpitale, centra handlowe, miejsc pracy) oraz uwzględniając głosy mieszkańców. Każda linia autobusowa jest elementem skomplikowanej siatki połączeń, która powstaje m.in. w oparciu o opinie ekspertów pracujących dla ZKM, ZTM i MZKZG.
Radny Świderski pisze, że mieszkańcy Karlikowa i okolic ul. 3 Maja "wielokrotnie zgłaszali postulat" dotyczący kursowania autobusu w górę ul. 3 Maja. Tymczasem, spośród niemal 100 wiadomości, które wpłynęły na skrzynkę e-mail (utworzoną przez Urząd Miasta w celu zebrania opinii sopocian na temat komunikacji miejskiej), tylko jedna dotyczyła propozycji uruchomienia takiego połączenia. Co więcej, podczas wrześniowych i listopadowych spotkań z mieszkańcami, które odbyły się w różnych rejonach Sopotu, również nie zgłoszono takiego postulatu. Nie wybrzmiał on także podczas badań preferencji pasażerów, przeprowadzonych na zlecenie MZKZG w 2024 r.
Wielu mieszkańców zgłaszało potrzebę uruchomienia nowej linii autobusowej łączącej górny Sopot z dolnym tarasem miasta, w tym z placówkami ochrony zdrowia (np. Kardiotel, PCR), instytucjami kultury czy plażą. W odpowiedzi na te postulaty w listopadzie pilotażowo skierowaliśmy autobusy linii 177 na nową trasę, która realizuje te połączenia, również wieczorem.
Mieszkańcy mają możliwość dojazdu komunikacją miejską w górę ul. 3 Maja. Dzięki skierowaniu kursów autobusów w rejon ul. Kościuszki pasażerowie zyskali możliwość szybkiej przesiadki z rejonu dolnego Sopotu (linie 143, 185, 187) oraz do Świemirowa (linie 117, 122).
Wiosną przyszłego roku planujemy wykonanie kolejnych badań preferencji pasażerów komunikacji miejskiej, które wskażą potencjalne kierunki rozwoju sieci połączeń, co będzie przedmiotem dalszych analiz.
Radny sugeruje, że taka prosta, niesformalizowana obserwacja dałaby natychmiastową i jednoznaczną odpowiedź na realne potrzeby komunikacyjne tej części miasta. Poprosił Prezydentkę o jednoznaczną odpowiedź, czy jest gotowa osobiście przeprowadzić to badanie bez udziału urzędników i kamer.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz