Zakończyły się prace Pierwszego Sopockiego Panelu Obywatelskiego, którego uczestnicy – 36 losowo wybranych mieszkańców i mieszkanek Sopotu – przez kilka tygodni analizowali problemy związane z parkowaniem w mieście. Celem panelu było stworzenie rekomendacji, które uczynią miejską strefę parkingową bardziej dostępną, przyjazną środowisku i estetycznie wkomponowaną w przestrzeń publiczną.
28 lipca br. paneliści przekazali prezydentce Sopotu, Magdalenie Czarzyńskiej-Jachim, listę rekomendacji, które uzyskały co najmniej 75% poparcia uczestników. Wszystkie propozycje były oceniane pod kątem procentowego poziomu poparcia oraz tzw. siły poparcia – miary pokazującej, jak bardzo dana propozycja spełnia oczekiwania grupy.
Ważną częścią dokumentu jest też preambuła, która zawiera zarówno podsumowanie pracy panelistów, jaki i sugestie dotyczące przyszłych działań w zakresie polityki parkingowej w Sopocie.
– Chcemy, aby panel był początkiem dyskusji na tematy ważne dla mieszkańców i by wypracowane rozwiązania miały wpływ na przyszłe decyzje urzędników. Naszym celem było stworzenie propozycji, które będą służyły całej społeczności i wprowadzą realne zmiany w polityce parkingowej miasta – czytamy w preambule.
Lp. |
Rekomendacja |
% poparcia |
Siła poparcia |
1 |
Dodanie Eko parkingu przy Ergo Arenie do popularnych map i systemów nawigacji. |
100% |
2.63 |
2 |
Modernizacja parkingu przy Ergo Arenie – czytelne oznakowanie, zaplecze sanitarne, lepsza komunikacja z centrum. |
97% |
2.4 |
4 |
Obniżenie opłat za parkowanie poza strefą zamieszkania dla mieszkańców Sopotu. |
91% |
2.26 |
5 |
Wystąpienie do operatora Karty Sopockiej o automatyczne przypisywanie abonamentu. |
91% |
2.2 |
6 |
Parking 'Kiss&Ride' dla autokarów na Eko parkingu przy Ergo Arenie. |
91% |
2.14 |
3 |
Coroczne spotkania panelu obywatelskiego z raportem od miasta nt. wdrożonych rekomendacji i polityki parkingowej. |
94% |
2.11 |
9 |
Promowanie Sopotu jako kurortu bez samochodu i miasta krótkich dystansów. |
86% |
2.11 |
7 |
Automatyczne uzyskanie biletu parkingowego po zeskanowaniu Karty Sopockiej. |
91% |
2.06 |
Lp. |
Rekomendacja |
% poparcia |
Siła poparcia |
8 |
Ograniczenie nowych inwestycji na terenach obecnych parkingów. |
89% |
2.0 |
10 |
Nowa zabudowa nie może prowadzić do likwidacji parkingów dla istniejących budynków. |
80% |
2.0 |
11 |
Oznakowanie z czasami dojścia pieszo do popularnych miejsc (jak szlaki górskie). |
89% |
1.97 |
13 |
Zamiana betonowych słupków na chowane – dla pojazdów służb ratunkowych. |
86% |
1.97 |
28 |
Budowa zielonych parkingów wielopoziomowych w strategicznych miejscach. |
77% |
1.94 |
19 |
Strefa 'kiss and ride' przy dworcu, kosztem miejsc postojowych dla taksówek. |
83% |
1.94 |
23 |
Więcej czerwonych stref dla hulajnóg – widocznych w aplikacji, nie w przestrzeni. |
80% |
1.94 |
12 |
Negocjacje w celu zwiększenia kursów autobusowych między górnym i dolnym tarasem Sopotu. |
89% |
1.89 |
27 |
Stworzenie komunikacji miejskiej łączącej osiedla z centrum i Ergo Areną. |
80% |
1.89 |
24 |
Darmowe parkowanie dla Sopocian (do 2h w centrum) z możliwością przedłużenia przez Kartę Sopocką. |
80% |
1.89 |
29 |
Egzekwowanie zasad parkowania, możliwość zgłaszania wykroczeń przez mieszkańców (np. aplikacją). |
77% |
1.86 |
25 |
Wzrost opłaty parkingowej za każdą kolejną godzinę (opłaty progresywne). |
80% |
1.86 |
14 |
Uwzględnienie spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz właścicieli prywatnych w polityce parkingowej. |
86% |
1.83 |
20 |
Zwiększenie kursów autobusów i SKM, połączenie transportu dzielnic oraz lepsze 'busy dojazdowe'. |
83% |
1.8 |
16 |
Więcej stojaków rowerowych przy instytucjach i w przestrzeni publicznej. |
86% |
1.8 |
15 |
Zwolnienie mieszkańców z opłat za dwie godziny w każdej strefie (SPP i ŚSPP). |
86% |
1.8 |
21 |
Utrzymanie zasad abonamentów mieszkańców po ewentualnym rozszerzeniu SPP. |
83% |
1.71 |
18 |
Półroczne konsultacje społeczne nt. parkowania w Sopocie. |
86% |
1.71 |
17 |
Edukacja nt. zasad parkowania i funkcjonowania Eko Parkingów. |
86% |
1.71 |
30 |
Poszerzenie stref ograniczonego wjazdu jak przy ul. Pułaskiego. |
77% |
1.71 |
31 |
Strefa ograniczonego wjazdu na bocznych ulicach od ul. Bohaterów Monte Cassino. |
77% |
1.71 |
32 |
Ograniczenie miejsc dla taksówek, przeznaczenie ich np. na 'kiss and ride' lub miejsca uprzywilejowane. |
77% |
1.69 |
26 |
W ŚSPP opłaty za parkowanie przez 7 dni w tygodniu w godz. 9–22. |
80% |
1.69 |
22 |
Publikacja danych nt. wykorzystania parkingów miejskich i współpracy z operatorami. |
83% |
1.63 |
33 |
Program ochrony podwórek przed nielegalnym parkowaniem i utratą estetyki. |
77% |
1.57 |
34 |
Budowa dużego parkingu zbiorczego od strony Gdyni, z komunikacją zbiorową i celową. |
77% |
1.57 |
Rekomendacje trafią teraz do Zespołu ds. Panelu Obywatelskiego, który przeanalizuje możliwości wdrożenia każdej z nich. Warto podkreślić, że Panel Obywatelski stał się nie tylko narzędziem konsultacyjnym, ale też realnym głosem mieszkańców w kształtowaniu polityki miejskiej.
Jak zaznaczyła prezydentka Sopotu:
– Dziękuję mieszkankom i mieszkańcom za udział w Pierwszym Sopockim Panelu Obywatelskim. Rekomendacje, które wypracowali, stanowią dla nas cenny drogowskaz. Wiele z nich zachęca nas do wdrażania nowych rozwiązań, inne z kolei potwierdzają, że obrany przez nas kierunek rozwoju polityki parkingowej jest zgodny z oczekiwaniami mieszkańców – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.
Pełny raport z prac panelu zostanie oficjalnie przekazany we wrześniu 2025 r. podczas spotkania podsumowującego.
[ZT]34181[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz