Za nami weekend otwarcia 9. edycji Festiwalu Fotografii w Ramach Sopotu. Festiwal doczekał się stałej publiczności, której nawet kapryśna aura nie przeszkadza, aby tłumnie uczestniczyć w wernisażach i spotkaniach z artystami.
Pierwszego dnia w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie na zwiedzających czekały wystawy tegorocznych rezydentów FFWRS. Witek Orski, Anna Orlowska i Visvaldas Mokrevičius spędzili w maju 10 dni w Sopocie, aby poczuć ducha miasta i odnaleźć inspirację do działań artystycznych. Monumentalna praca Witka Orskiego pt.” Obraz dla Roxany”, przedstawiająca grupę nastolatków bawiących się na plaży, pozornie zwyczajny obraz, ma zmobilizować widza do nieoczekiwanych interpretacji.
Annę Orłowską do stworzenia projektu Soft Facade zainspirowała zabudowa Sopotu, werandy, różnorodne style okien i fasad. Z kolei litewski artysta Visvaldas Mokrevičius postanowił odszukać w przestrzeni miasta przedmioty i miejsca, które poprzez formę fotografowania stały się symbolami jego emocji. Zrealizowany przez niego projekt Szepty jest próbą konfrontacji artysty z ukrytą i trudną warstwą własnej psychiki, z dążeniem do akceptacji i świadomej integracji jej istoty.
Projekt rezydencji artystycznych powtarzamy od 1. edycji festiwalu. Jestem zachwycona efektami pracy naszych gości. Odkrywam Sopot z zaskakującej perspektywy - mówiła podczas otwarcia FFWRS Wiceprezydentka Miasta Sopotu Magdalena Czarzyńska-Jachim, pomysłodawczyni festiwalu.
Niezwykłe emocje budziła prezentowana również w PGS premiera cyklu „Flores” autorstwa Szymona Kobusińskiego. Projekt Kobusińskiego to wizualna medytacja i refleksja nad naturą pamięci. Jednocześnie sama praca, jak i proces jej powstawania, to dla artysty sposób radzenia sobie z żalem po utraconych chwilach, które – w odpowiednim momencie niedocenione – minęły i wyblakły w chaosie wspomnień. Obiektem artystycznych obserwacji artysty stały się kwiaty sfotografowane z czułością, zachwytem i starannością. Pamięć stała się punktem wyjścia do działań jeszcze dwójki innych artystów. Tomasz Wysocki w projekcie „Memory is not the End” wykorzystuje elementy scenografii, nawiązuje do malarstwa, ale równie tworzy kilka fotografii wspierając się sztuczną inteligencją. Wystawiany wcześniej w Tokio niezwykle osobisty projekt Tomasza Lacznego „Erna Helena Ania” jest rozrysowaniem i złożeniem mapy pięknej historii rodzinnej.
Kuratorką wystaw rezydentów oraz premierowych odsłon projektów Szymona Kobusińskiego i Tomasza Wysockiego jest Maja Kaszkur. Z kolei z Tomaszem Lacznym współpracował Paweł Klein
FFWRS docenia młode talenty. W Państwowej Galerii Sztuki warto zobaczyć poplenerową wystawę studentów Szkoły Filmowej w Łodzi pt. „Flow”, a w Galerii Kit zbiorową wystawę najciekawszych prac fotograficznych przygotowanych przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku pt.„Ad Fontes”. Z kolei w klubokawiarni „Dwie Zmiany” prezentowane są prace absolwentów Sopockiej Szkoły Fotografii WFH na wystawie pt. „Światy równolegle”.
Ogromnym zainteresowaniem wśród wielbicieli fotografii dawnej cieszy się wystawa zdjęć Zofii Rydet. Z ikonicznego cyklu artystki pt. Zapis socjologiczny” kuratorka Klaudyna Karczewska-Szymkowiak wybrała fotografie zrealizowane w Sopocie. To portrety artystów oraz ludzi kultury, uwiecznionych na tle mieszkań czy pracowni, w większości związanych z Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecną ASP). Zofia Rydet przyjeżdżała do Trójmiasta kilkukrotnie. W roku 1980 przy okazji wizyty w Gdańsku odwiedziła słynną Willę Bergera przy ul. Obrońców Westerplatte 24, dawną siedzibę Państwowego Instytutu Sztuk Plastycznych w Gdańsku z siedzibą w Sopocie. Sportretowała wtedy artystę malarza Adama Harasa, późniejszego profesora gdańskiej ASP. Podczas kolejnych wizyt fotografuje artystę malarza Kiejstuta Bereźnickiego, profesora gdańskiej uczelni oraz artystkę dr Jadwigę Titz-Kosko, dyrektor Szpitala Reumatologicznego w Sopocie, założycielkę domu opieki społecznej „Za Falochronem” w Gdyni. Dom opieki staje się głównym celem wizyty Rydet na Wybrzeżu. Wykonuje tam ona serię portretów pensjonariuszy. Na koniec portretuje prof. Józefę Wnukową, prof. Hannę Żuławską, prof. Alfreda Wiśniewskiego, prof. Adama Smolanę, aktorkę Kirę Pepłowską, artystę malarza Eugeniusza Dzierżenckiego i ponownie prof. Kiejstuta Bereźnickiego. Organizatorem wystawy Zofii Rydet jest Muzeum Sopotu.
W ramach współpracy nadbałtyckiej gośćmi festiwalu są artyści z Litwy: Gintaras Česonis, Dovile Dagiene, Vilma Samulionyte i Gytis Skudžinskas. Kuratorem wystawy ich prac pt. „Soul Studies. Nowa litewska fotografia” jest Adam Mazur. W ostatnią sobotę w galerii na Goyki 3 Art Inkubator, widzowie mieli szansę spotkać fotografów litewskich młodego pokolenia oraz obejrzeć najpiękniejsze książki fotograficzne ostatniej dekady wydane przez NoRoutine Books, Kaunas Photo Gallery i Prospektas Gallery. W trakcie wernisażu Rasa Rimickaitė, attache ds. kultury Ambasady Republiki Litwy w Polsce wielokrotnie podkreślała rolę kultury w procesie wzajemnego poznawania się kolejnych pokoleń i namawiała autorów książek do przedstawiania historii ich projektów.
FFWRS to nie tylko wystawy, ale również spotkania z artystami i warsztaty. W sobotę 2 września gościem Dworku Sierakowskich był Profesor Grzegorz Przyborek. O pielęgnowaniu wyobraźni i poszukiwaniu mistrzów z artystą i wykładowcą rozmawiała Beata Łyżwa-Sokół. Podczas spotkania odbył się również pokaz filmu o profesorze Przyborku pt.”Koan. Przestrzenie wyobraźni Grzegorza Przyborka”, którego autorem jest profesor Andrzej Florkowski. Na przybywających wielbicieli fotoksiążek w Sopotece czeka prawdziwa gratka. Paweł Klein dokonał wyboru najciekawszych publikacji tego roku. Z kolei w niedzielne popołudnie Patryk Bułhak, autor wystawy podczas 8. edycji FFWRS, po raz pierwszy pokazał swoją książkę, zaprojektowaną przez Katarzynę Kubicką „Abandoned Daughters of theTiger”.
9. edycja Festiwalu Fotografii w Ramach Sopotu trwa do 17 września. W programie jeszcze m.in. odsłonięcie 7. sopockiego fotopomnika autorstwa Zofii Rydet (16.09. godz.17, Obrońców Westerplatte 28) oraz prezentacja portretu sopocian w Hotelu Molo 10 września o godzinie 12. Tomasz Wysocki zaprasza na oprowadzanie po swojej wystawie „Memory is not the End” 9.09 o godz.17 i 17.09 o godz.14 w Sopot Centrum.
Szczegółowy program festiwalu na www.wramachsopotu.pl.
źródło: materiały prasowe organizatora
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz