Minęły święta. Zostaliśmy obdarowani, za chwilę będziemy hucznie świętować Sylwestra. W tym gorącym dla konsumentów czasie, UOKiK niesie pomoc odbiorcom nietrafionych prezentów. Radzi też, jak uniknąć problemów w okresie noworoczno- świątecznym, zareklamować usługi makijażystki, organizatora imprezy lub fryzjera.
"Sweter bez guzików? Zabawka, która nie działa? Brak stron w książce? Inna wada prezentu? Reklamuj! Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu." - radzi UOKiK.
Reklamację można złożyć w ciągu dwóch lat od daty zakupu, i w jej ramach domagać się naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Sprzedawca ma obowiązek rozpatrzyć wniosek w ciągu 14 dni, a jeśli nie dotrzyma terminu przyjmuje się, że reklamacja została uznana. W przypadku istotnej zmiany, na przykład przebarwienia na obuwiu, mamy prawo zażądać zwrotu pieniędzy.
Nieszczęsny Mikołaj obdarował Cię nietrafionym prezentem? A może źle dobrał rozmiar odzieży? Nie ma problemu, o ile prezent został zakupiony przed Świętami.
Sklep internetowy przyjmie zwrot zamówienia w ciągu 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Jeśli jednak Mikołaj zaopatrywał się w sklepie stacjonarnym, możliwość oraz warunki zwrotu zależą jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Ekspedient ma prawo żądać załączenia oryginalnego opakowania, metek, proponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę produktu na inny towar.
Nieudana fryzura lub makijaż? Możesz reklamować. Najlepiej zrób to jak najszybciej i wyznacz termin na poprawki.
O ile w kwestii towarów jesteśmy jeszcze jako tako poinformowani, to kwestii usług często okazujemy się bezradni. W przypadku usług kosmetycznych żądajmy poprawek, rabatu, obniżenia ceny lub - w razie wady istotnej, jak zniszczenie włosów czy pojawienie się dolegliwości zdrowotnych po wykonaniu zabiegu kosmetycznego - zwrotu pieniędzy. Jeżeli poprawek po nieudanym zabiegu trzeba było dokonać w innym salonie, możemy domagać się zwrotu kosztów na podstawie przedstawionych rachunków. Tą samą zasadą kierujemy się w przypadku wystąpienia o odszkodowanie.
Nieudana zabawa sylwestrowa? Organizator nie zapewnił atrakcji, które obiecał? Było mniej ciepłych dań, a zamiast zespołu na żywo muzyka z płyt? - No proszę. Wystarczy ściągnąć i wypełnić formularz dostępny na stronie UOKiK aby złożyć stosowną reklamację i domagać się zwrotu części pieniędzy.
Lepiej jednak gorzej się bawić, niż nie bawić się wcale. Według przepisów, nagła zmiana planów, rezygnacja z balu bądź przedstawienia teatralnego może skutkować utratą części lub całości wpłaconej sumy ze względu na poniesione już przez organizatora wydatki. Potrącenie powinno być adekwatne do wysokości wydanych na naszą zabawę środków finansowych.
Konwekwencje niewykorzystania zarezerwowanej przez nas wycieczki również będziemy odczuwać dotkliwie. Wysokość opłaty za rezygnację może być określona w umowie i zależna od czasu odstąpienia od transakcji, jeśli jednak warunki umowy, jak miejsce, cena czy program uległy zmianie w winy organizatora, powinniśmy mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów
"Za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie odpowiada." Nieprawda!
Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni nawet wtedy, gdy szatnia jest bezpłatna!
Nieudany wyjazd? Znajdzie się rada.
Jeśli warunki wyjazdu są niezgodne z umową, goście zostali zakwaterowani w hotelu o niższym standardzie, zwiedzili mniej atrakcji, niż obiecano im w ofercie, składają reklamację i żądają obniżena ceny. Czynności należy dokonać jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Niezadowoleni turyści mogą dochodzić swoich praw przez trzy lata. Po tym terminie zostaną przedawnione.
Święta lub Sylwester na stoku? - pyta UOKiK, i instruuje:
Jeśli z powodu pogorszenia warunków atmosferycznych nie wykorzystałeś karnetu, przysługuje ci zwrot pieniędzy proporcjonalny do pozostałych zjazdów.
I jak wskazówka zegara dociera do północy, my dotarliśmy do fajerwerków. W tym przypadku sprawa jest naprawdę poważna, dlatego UOKiK bez ceremonii wylicza zasady użytkowania.
- Zachowaj ostrożność.
- Jeśli spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz używasz ich zgodnie z instrukcją, nie stanowią zagrożenia.
- Nie kupuj fajerwerków z niepewnego źródła.
- Przed zakupem sprawdź, czy obudowa nie ma wad mechanicznych (pęknięcia, przerwania, wgniecenia, wybrzuszenia) oraz czy nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna.
- Zwróć uwagę, czy elementy składowe są dobrze ze sobą połączone, nie przesuwają się i nie wypadają, a lont jest zabezpieczony pomarańczową osłoną lub opakowaniem.
- Szukaj instrukcji - powinna być w języku polskim i zawierać informacje o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki i ostrzeżenia. Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą.
- Upewnij się, że strzelanie w wybranym miejscu i czasie jest dozwolone.
- Bezwzględnie przestrzegaj zaleceń producenta.
- Zachowaj bezpieczną odległość. Nigdy nie pochylaj się nad ładunkiem.
- Wybierz miejsce, w którym korzystając z fajerwerków nie zrobisz nikomu krzywdy i niczego nie zniszczysz.
- Sprawdź, czy na drodze ładunku nie znajdują się przeszkody.
- Pamiętaj, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie.
Pomoc dla konsumentów
Wzory formularzy reklamacji i odstąpienia od umowy znajdziesz na stronie UOKiK. W razie problemów z dochodzeniem swoich praw zgłoś się do Inspekcji Handlowej czy miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerami telefonów 801 440 220, 22 290 89 16 lub mailowo [email protected].
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu esopot.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz