Zamknij

5 sygnałów, że pora rozstać się z pracownikiem

14:31, 29.11.2023 art. sponsorowany Aktualizacja: 14:31, 29.11.2023

Rozstanie z pracownikiem zawsze stanowi trudność, zarówno dla firmy, jak i samego zatrudnionego. Zwolnienie pracownika to ostateczność, do której wielu pracodawców sięga zdecydowanie później, niż byłoby to wskazane. Prawdopodobnie żaden przedsiębiorca nie faworyzuje rotacji pracowników. Z drugiej strony, działając pod wpływem emocji, można podejść do tego typu decyzji nieprzemyślanie, a następnie odczuwać jej skutki, często nawet w postaci sporów sądowych z niezadowolonym byłym pracownikiem. Poniżej przedstawiam opis pięciu sytuacji, które jako pracodawca powinieneś potraktować jako powód do poważnego rozważenia opcji pożegnania się z pracownikiem. 

Pracownik nie wykonuje poleceń przełożonych 

Niesubordynacja w pracy może przybierać różne oblicza. Oczywiście nie chodzi o sytuację, gdy ambitny i kreatywny pracownik przedstawia swoje pomysły na realizację projektu lub nawet próbuje je forsować. To raczej jawne i celowe niewykonywanie poleceń lidera czy kierownika lub realizacja zadań niezgodnie z przyjętymi zasadami i oczekiwaniami. Taki pracownik może być skłonny do podważania autorytetu przełożonego, krytykowania jego działań, a nawet wchodzenia w otwarte konflikty. 

Dlaczego warto zastanowić się nad rozstaniem z pracownikiem, który nie wykonuje poleceń przełożonego? Przede wszystkim dlatego, że takie zachowanie opóźnia realizację zadań w firmie. Wpływa też demotywująco na pozostałe osoby, pogarsza atmosferę w zespole, a nawet może skłonić sumiennych, wartościowych pracowników do poszukiwania innego zatrudnienia. 

Sprawdź, gdzie dodać ogłoszenie o pracę, by trafiło ono do najbardziej pożądanych kandydatów! 

Notoryczne spóźnienia, zwolnienia i nieuzasadnione nieobecności 

Każdy może czasem się spóźnić. Korki uliczne, nagła choroba czy nawet zwykłe zaspanie nie są powodem do zwolnienia pracownika, jeśli zdarzają się sporadycznie. Zatrudnione osoby mają też prawo do chorowania i zwolnień lekarskich, a także 4 dni urlopu na żądanie w roku. Problem pojawia się, gdy takie zachowania stają się notoryczne, zasadność pójścia na L4 budzi wątpliwości, a pracownik zdaje się w ogóle nie przejmować faktem, że kolejny raz spóźnił się do pracy 2 godziny. 

Dlaczego warto zastanowić się nad rozstaniem z takim pracownikiem? Powód jest prosty: liczne nieobecności opóźniają pracę firmy, powodują zastoje, a nawet pośrednio przyczyniają się do pogorszenia jakości świadczonych usług czy dostaw towarów. Mogą też sprawić, że inni pracownicy zaczną lekko podchodzić do obowiązku stawiania się do pracy w wyznaczonych porach. 

Działanie na szkodę firmy 

Sabotowanie pracy firmy może przybrać różne oblicza. Od cichego krytykowania przełożonych, sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa czy nawet jakości towarów i usług, aż po jawne szerzenie nieprawdziwych informacji wśród klientów i kontrahentów. Szkody mogą być też materialne. W tym wypadku należy jednak pamiętać, że chodzi o umyślne działanie lub świadome godzenie się na szkodę pomimo przewidywania jej powstania. Awarie i wypadki mogą się zdarzyć. Pracodawca ma prawo np. wyciągnąć konsekwencje finansowe za doprowadzenie do jakiejś usterki, jednak powinien dobrze przemyśleć, czy jest to powód do rozstania z wartościowym pracownikiem. 

Kliknij po sprawdzone porady dla pracodawców - dowiedz się, jak zatrudniać i utrzymać wartościowych pracowników! 

Zdradzanie tajemnic służbowych 

Ujawnianie tajemnic firmy jest w niektórych przypadkach traktowane nawet jako przestępstwo przeciwko ochronie informacji, które grozi m.in. karą pozbawienia wolności. Oczywiście w większości przypadków firmy nie decydują się na skierowanie sprawy do sądu przeciwko pracownikowi zdradzającemu tajemnice służbowe. Jednak takie umyślne działanie jest ważnym i uzasadnionym powodem do rozstania się z pracownikiem. 

Spadek efektywności i konfliktowość 

O ile omówione wcześniej 4 powody do rozstania z pracownikiem są raczej łatwe do rozpoznania, o tyle spadek efektywności i skłonność do konfliktów mogą być nieco trudniejsze do udowodnienia. Zanim zdecydujesz się rozstać z pracownikiem, który pracuje mniej wydajnie niż wcześniej lub wydaje się nie dogadywać z zespołem, postaraj się poznać przyczynę takiej zmiany. Być może taka osoba potrzebuje wsparcia, dodatkowego szkolenia czy nawet szczerej rozmowy, w której pracodawca pochwali jego dotychczasowe osiągnięcia. Jeśli jednak takie działanie nie pomoże, a dana osoba dalej nie wykazuje inicjatywy, wdaje się w konflikty i obniża motywację pozostałych, być może nadszedł czas na rozstanie. 

Podsumowanie 

Rozstanie z pracownikiem nigdy nie jest łatwe. Jednak w niektórych przypadkach może być konieczne, by zachować m.in. pozytywny wizerunek firmy. Sytuacje takiej jak notoryczne spóźnienia i częste, nieuzasadnione zwolnienia, niewykonywanie poleceń przełożonych, działanie na szkodę firmy czy zdradzanie tajemnic służbowych mogą wpłynąć negatywnie na morale współpracowników i efektywność zespołu. Decyzję o zwolnieniu warto jednak dobrze przemyśleć i wcześniej porozmawiać z pracownikiem. 

(art. sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%