Marketing to jedna z najszybciej rozwijających się branż. Nieprzypadkowo wciąż poszukiwani są eksperci z tej dziedziny, toteż pomysł założenia agencji marketingowej na pewno może być atrakcyjny ze względów finansowych! Jej głównymi celami są chociażby tworzenie strategii marketingowych, kreowanie wizerunku, działania PR czy prowadzenie badań. Są to niebywale szerokie obszary wiedzy, które obligują również do posiadania sporego doświadczenia. W związku z tym nie ma konieczności, aby samo założenie własnej firmy w tej dziedzinie sprawiało Ci niepotrzebne kłopoty. Dlatego przygotowaliśmy specjalny poradnik przyszłego przedsiębiorcy, aby uprościć Ci przejście przez tę ścieżkę.
Istnieją przypadki, w których nie musisz rejestrować swojej działalności gospodarczej. Dotyczy to sytuacji, kiedy
Prowadzisz działalność jako osoba fizyczna, a przychody z niej nie są większe niż 50% wartości minimalnego wynagrodzenia (do 30 czerwca 2023 roku) – 3490 zł brutto. Od 1 lipca będzie to już z kolei 75% minimalnego wynagrodzenia – 3600 zł brutto;
Nie prowadziłeś(aś) działalności gospodarczej w trakcie minionych 60 miesięcy.
Jeżeli spełniasz te warunki, to nie masz obowiązku zgłoszenia swojej firmy. W innym przypadku, jeżeli np. przekroczysz limit przychodu w danym miesiącu, w ciągu 7 dni od wystąpienia tej sytuacji – powinieneś zarejestrować działalność w CEIDG.
Rejestrację firmy ułatwią Ci renomowani konsultanci, skorzystaj już teraz: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy
Do najbardziej znanych form prawnych, które wybierane są w celu założenia agencji marketingowej, należą:
Jednoosobowa działalność gospodarcza – zazwyczaj jest prowadzona przez osobę fizyczną, nie wymaga sporządzenia umowy oraz wniesienia kapitału początkowego. Osoba zakładająca firmę odpowiada za nią wszystkimi swoimi pieniędzmi.
Spółka cywilna – wchodzą w nią wspólnicy, którzy są podmiotami praw oraz obowiązków. Powstaje przez zawarcie umowy między nimi, lecz nie jest obligatoryjne założenie kapitału zakładowego. Każdy ze wspólników odpowiada solidarnie za rozporządzanie swoim majątkiem oraz ma możliwość reprezentowania spółki.
Spółka komandytowa – wchodzą w nią komplementariusze, czyli osoby, które odpowiadają solidarnie całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy, i komandytariusze – do określonej sumy
Spółka komandytowo-akcyjna – należą do niej komplementariusze oraz akcjonariusze. Odpowiedzialność majątkową za działalność ponoszą komplementariusze. Najmniejszy możliwy kapitał zakładowy do założenia spółki to 50 000 zł.
Spółka jawna – może być prowadzona przez co najmniej 2 wspólników, którzy odpowiadają całym swoim majątkiem w sposób solidarny za zobowiązania spółki.
Spółka akcyjna – w jej skład wchodzą akcjonariusze, za zobowiązania spółka odpowiada ze swoich pieniędzy. Obowiązkowe do jej rozpoczęcia jest wniesienie kapitału zakładowego wynoszącego nie mniej niż 100 000 zł.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – może być założona przez 1 bądź kilku wspólników, którzy nie ponoszą odpowiedzialności za finansowe zobowiązania. Spółka ze względu na posiadaną osobowość prawną odpowiada swoimi pieniędzmi. Minimalny kapitał zakładowy powinien wynosić co najmniej 5000 zł.
Jeżeli zdecydujesz się na założenie agencji marketingowej, rejestrację świeżo powstałej firmy możesz dokonać poprzez Internet, składając wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, czyli popularnej CEIDG. Już w dniu złożenia tego wniosku możesz legalnie rozpocząć nową działalność. Natomiast w przypadku podmiotów takich jak spółka jawna, komandytowo-akcyjna, komandytowa, z ograniczoną odpowiedzialnością czy akcyjna – jesteś zmuszony do zarejestrowania ich w Krajowym Rejestrze Sądowym. W tym celu należy złożyć właściwy wniosek o wpis za pomocą Portalu Rejestrów Sądowych, który skrupulatnie przeprowadza przedsiębiorcę przez cały proces. Poza wypełnionym formularzem powinieneś również dołączyć do niego zrealizowaną umowę spółki, oświadczenie o wniesieniu niezbędnego kapitału początkowego, dokument informujący o powołaniu członków zarządu, oświadczenia osób tworzących spółkę oraz wykaz wszystkich wspólników.
Zanim założysz agencję marketingową, musisz wybrać właściwe kody PKD, opisujące charakterystykę i przedmiot Twojej działalności. Tę informację trzeba podać w trakcie wypełniania wniosku o wpis do CEIDG. W przypadku spółek dotyczy to wyłącznie rejestracji spółek cywilnych bądź kapitałowych, choć w innych formach prawnych warto także to zawrzeć, by ułatwić identyfikację działalności. Założenie agencji marketingowej wymaga zatem użycia następujących kodów:
PKD 73.11.Z, czyli:
pełne projektowanie i wykonywanie kampanii reklamowych poprzez projektowanie, planowanie oraz umieszczanie reklam w mediach drukowanych, radiu, Internecie, telewizji oraz innych źródłach;
projektowanie, planowanie oraz umieszczanie reklam zewnętrznych w postaci paneli, billboardów, gablot i sterowców reklamowych, wystawach okiennych, reklam na samochodach i innych pojazdach oraz tym podobnych;
dystrybucję oraz dostarczanie prospektów i próbek reklamowych; wykonywanie stoisk i innych konstrukcji oraz miejsc wystawowych; realizowanie kampanii reklamowych i pozostałych usług reklamowych mających za zadanie zainteresowanie bądź zatrzymanie klientów (np. promocję wyrobów, bezpośrednią reklamę korespondencyjną, marketing bezpośredni, doręczanie oraz zamieszczanie prospektów i próbek reklamowych);
doradztwo marketingowe.
PKD 73.12.A-D, czyli:
A: Pośrednictwo w sprzedaży czasu oraz miejsca w celach reklamowych w telewizji oraz w radio;
B: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca w celach reklamowych w mediach drukowanych;
C: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca w celach reklamowych w elektronicznych mediach;
D: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca w celach reklamowych w reszcie mediów.
Założenie agencji marketingowej, tak jak w innych rodzajach działalności, jest związane z kwestią wyboru rodzaju prowadzenia księgowości. Jednym z łatwiejszych jest chociażby KPiR (księga przychodów i rozchodów), jednak jeśli podejmiesz decyzję o założeniu któregoś z rodzaju spółki, powinieneś(aś) prowadzić pełną księgowość. Warto nadmienić, iż wymóg ten dotyczy również działalności, których roczny przychód netto wyniósł powyżej 9 654 400 zł (dotyczy 2023 roku).
Rzecz jasna, masz opcję prowadzenia księgowości swojej firmy na własną rękę, aczkolwiek jeśli nie masz wystarczającej wiedzy oraz doświadczenia, to ryzykujesz niechcianymi pomyłkami. Reperkusją będzie nie tylko poświęcenie na te aspekty dużej ilości czasu, ale również narażenie na straty, a nawet kary pieniężne ze strony organów państwowych. Dlatego też najprościej jest skorzystać z oferty rzetelnego biura rachunkowego i wsparcia księgowego.
Co istotne, najlepiej zdecydować o patencie prowadzenia księgowości przed złożeniem wniosku o rejestrację agencji marketingowej. Wynika to z tego, że w formularzu musisz chociażby przedstawić miejsce przechowywania własnej dokumentacji księgowej.
Zapoznaj się z księgowością dopasowaną do agencji marketingowej: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-agencji-reklamowych.
Kolejnym istotnym aspektem jest wybór rodzaju opodatkowania. W zależności od formy prawnej realizowanej agencji marketingowej trzeba liczyć się z różnymi zobowiązaniami podatkowymi. Możesz więc wybierać z następujących opcji:
Opodatkowanie podatkiem liniowym – stawka opodatkowania to 19% bez znaczenia na to, jakie dochody uzyskasz w konkretnym roku.
Opodatkowanie na zasadach ogólnych – podatek liczy się na podstawie 2 progów podatkowych 17% (do 85 528 zł) bądź 32% (powyżej 85 528 zł).
Podatek CIT – jeżeli prowadzisz spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, obowiązuje Cię 9% albo 19% podatku. Z niższej stawki mogą korzystać podatnicy, których przychód w roku minionym nie był wyższy niż 9 654 400 zł (2 miliony euro)
W pracy oraz codziennych wyzwaniach w agencji marketingowej niezbędne jest efektywne zarządzanie projektami. Bez odpowiedniej organizacji, kierowania zespołem i monitorowania postępów praktycznie nierealne byłoby osiągnięcie sukcesu w branży oraz rozwoju. Dlatego też najlepiej inwestować w innowacyjne narzędzia i oprogramowania oferujące wiele ciekawych funkcji, niezastąpionych w wielu przypadkach. Przydatne może być chociażby profesjonalne narzędzie: https://firmbee.com/pl/narzedzia/zarzadzanie-projektami
Co możesz dzięki nim zrobić?
Wyznaczać i przedstawiać zespołowi określone cele biznesowe;
Rozwiązywać potencjalne kłopoty;
Planować projekty oraz inwestycje, zarządzać budżetem na kampanie, wydatki marketingowe itp.;
Kierować pracą poszczególnych członków, kontrolować zadania, monitorować ich progres;
Rozpoznawać i przeciwdziałać ryzyku związanemu z prowadzeniem biznesu;
Zachęcić do współpracy w zespole i poprawić jej efektywność;
Przechowywać i zarządzać potrzebną dokumentacją oraz plikami.
Jednym z narzędzi, które jest godne uwagi i warto je użyć po zakończeniu zakładania agencji marketingowej, jest Firmbee. Z jego pomocą Twoje projekty i pomysły będą prostsze do wykonania, a ich realizowanie będzie przyjemnością, kończąc na osiągnięciu zamierzonych celów.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz