Copywriter to specjalista zajmujący się tworzeniem treści tekstowych. Obecnie copywriterzy wywodzą się głównie z tekstów do internetu. Z tego samego powodu usługi są zawsze poszukiwane. Copywriting to zawód freelancera, specjaliści w tej dziedzinie współpracują z agencjami SMM na zasadach freelance lub pracują z kilkoma klientami. W tym zawodzie szczególnie ważna jest umiejętność czytania i pisania, kreatywność i zamiłowanie do pisania.
Początkującemu copywriterowi najłatwiejszym sposobem znalezienia pracę jest zarejestrowanie się na portalach poszukiwania pracy i wpisanie we wpisie np. „praca zdalna pisanie tekstów”. Właśnie na stronie Jooble można znaleźć duży wybór ofert pracy dla copywriterów. Zobaczysz setki ofert pracy, zarówno na indywidualne zamówienia, jak i zamówienia dla różnych firm.
Pojęcie „copywrite” oznacza pisanie unikalnych tekstów na strony internetowe. Czym jest copywriting? Tak, nieważne. Unikalny tekst autorski może mieć dowolną objętość, tematykę i przeznaczenie. Recenzja filmu fabularnego, recenzja z podróży, esej na określony temat – wszystko to jest objęte prawami autorskimi. Teksty reklamowe, sprzedażowe, slogany to także swego rodzaju prawa autorskie. Osoba zajmująca się copywritingiem musi mieć osobiste doświadczenie, a więc własne zdanie na temat, który porusza, bądź też posiadać znaczny potencjał twórczy, jak ma to miejsce przy pisaniu haseł reklamowych.
Nie każdy może świadczyć usługi copywriting. Prawdziwy copywriter musi biegle posługiwać się słowem, czuć je, umieć jasno i łatwo wyrażać swoje myśli. To jednak nie wszystko. Copywriter to zawód, a żeby go spełnić, człowiek musi stale się rozwijać, zdobywać nowe umiejętności i uczyć się ciekawych technik. Samo pisanie kompetentnych i ciekawych tekstów nie wystarczy, trzeba to zrobić dobrze, zgodnie z normami i prawami copywritingu.
Opcje pracy dla copywritera są następujące:
- Pracuj dla siebie, pisząc i sprzedając artykuły na giełdach;
- Praca na giełdach przy zamówieniach (z zastrzeżeniem warunków klienta);
- Praca dla firm, stron internetowych, forów do pisania tekstów;
- Edytor wiadomości — działa dla różnych mediów internetowych.
Umiejętności wymagane do bycia copywriterem
Na pierwszy rzut oka copywriting wydaje się prostą pracą, z którą każdy może sobie poradzić. Ale jeśli twoje doświadczenie w pisaniu tekstów ogranicza się tylko do prezentacji i esejów, to jest mało prawdopodobne, że będziesz w stanie wyjść poza najtańsze zamówienia na copywriting i giełdach freelancerów.
W pracy copywritera ważne są następujące umiejętności i cechy:
- Alfabetyzacja. Brak błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych w tekstach jest jednym z głównych wymagań stawianych autorom. Jeśli nie znasz zasad języka rosyjskiego i nie chcesz się ich uczyć, to w tym przypadku zdecydowanie nie powinieneś zajmować się copywritingiem;
- Wiedza teoretyczna. Zanim zaczniesz szukać pracy jako webwriter, musisz wiedzieć, jakie są rodzaje tekstów i dlaczego są tworzone. Znajomość pozycjonowania w wyszukiwarkach przynajmniej na podstawowym poziomie nie będzie zbyteczna: autorzy, którzy rozumieją, jakie słowa kluczowe znajdują się w tekście i wiedzą, jak poprawnie z nich korzystać, zwykle uzyskują przewagę wśród klientów;
- Umiejętność jasnego wyrażania myśli. Copywriter powinien umieć pisać zrozumiale i wyjaśniać skomplikowane rzeczy w prostych słowach. Po zapoznaniu się z materiałami autora czytelnicy nie powinni mieć pytań o ich treść;
- Umiejętność analizy grupy docelowej. Copywriter musi zrozumieć, dla kogo pisze. Musisz rozumieć problemy klientów i oferować sposoby ich rozwiązywania;
- Znajomość podstaw psychologii, marketingu i reklamy. W przypadku tekstów reklamowych przydatna jest znajomość sposobów oddziaływania na klientów. Ważne jest, aby copywriter potrafił zmotywować czytelnika do interakcji: skorzystania z usługi, zamówienia produktu, zapisania się na webinar, zapisania się;
- Szerokie perspektywy. Osoba, która nie czyta, nie napisze dobrze. Czytanie pozwala poszerzyć horyzonty i nauczyć się prawidłowego wyrażania myśli.
- Znajomość języków obcych. Znajomość języka angielskiego lub innego popularnego języka europejskiego na poziomie ojczystym pozwala copywriterom pracować z zagranicznymi klientami, pisać dla zachodnich stron i otrzymywać płatności w dolarach lub euro.
- Kreatywność. Pisarze, którzy piszą tekst promocyjny, muszą również umieć myśleć nieszablonowo i wymyślać nowe pomysły, aby zaintrygować i przyciągnąć czytelnika od pierwszych linijek.
Plusy i minusy bycia copywriterem
Zawód copywritera jest odpowiedni dla osób, które chcą samodzielnie zarządzać swoim czasem, a nie przestrzegać sztywnego harmonogramu pracy. Pracując jako copywriter, możesz samodzielnie zaplanować swój harmonogram pracy i wypoczynku, co dla wielu jest zaletą. Zawód copywritera ma również inne zalety:
- Realizacja zdolności twórczych związanych z pisaniem i pisaniem;
- Możliwość zróżnicowania poziomu zatrudnienia z częściowego na pełny etat, w zależności od czasu wolnego;
- Możliwość pracy zdalnej z dowolnego miejsca na świecie;
- Zatrudnienie w kilku projektach jednocześnie, co eliminuje nudę i rutynę;
- Względna łatwość zawodu w obecności wytrwałości i umiejętności pisania;
- Nie ma potrzeby zdobywania specjalistycznego wykształcenia;
- Możesz ustawić własną cenę za swoją pracę.
Copywriting to jeden z najbardziej dostępnych i poszukiwanych obszarów działalności w Internecie, który sprawił, że zawód ten stał się dziś tak popularny. Ale ma też wady, o których należy pamiętać dla początkujących:
- Zarobki zależą bezpośrednio od zatrudnienia – tutaj nie wypłaca się wolnych godzin, liczy się tylko wynik końcowy;
- Ostra konkurencja i dumping, dlatego nowicjusze są zmuszeni pracować za grosze;
- Nieregularne godziny pracy i praca w weekendy;
- Trudności w znalezieniu klientów;
- Niestabilność pracy i dochodów.
Gdzie pracować jako copywriter
Zawód copywritera otwiera możliwość pracy w kadrze firmy lub w domu w klasycznym formacie freelancera. Format biurowy może mieć również inny wyraz:
- Agencja copywriterska. Są to wyspecjalizowane firmy, które generują teksty. Tutaj możesz szybko zdobyć zaawansowane umiejętności, ponieważ będzie dużo pracy i bardzo różne;
- Studio marketingu internetowego. Takie firmy opracowują kompleksowe rozwiązania promujące biznes w Internecie. Pracując tutaj jako copywriter będziesz w bliskim kontakcie z marketerami, targetologami, projektantami layoutów, programistami i innymi specjalistami. Tutaj też nie zabraknie różnego rodzaju prac;
- Firma sprzedająca towary lub usługi. Niektóre firmy są gotowe zatrudnić copywritera do wypełnienia własnej strony internetowej. Tutaj trzeba dużo pisać, ale na ten sam temat.
Ile zarabia copywriter
Nie można dokładnie powiedzieć, ile copywriter otrzymuje miesięcznie, ponieważ dochód takiego specjalisty zależy od wielu czynników, w tym:
- Ilość czasu spędzonego w pracy;
- Rodzaj zatrudnienia;
- Hojność klientów lub firmy;
- Możliwość sprzedaży swoich usług;
- Prędkość pracy;
- Znajomość języków obcych.
PODSUMOWANIE
A jeśli lubisz pisać teksty i nie wyobrażasz sobie życia bez pisania, to praca jako copywriter będzie dla Ciebie najlepszym sposobem na realizację siebie. Przy wszystkich mankamentach tego zawodu wciąż przeważają jego zalety. Musisz być gotowy, aby przejść od początkującego do profesjonalisty, ale naprawdę warto.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz