ERGO Hestia opublikowała wyniki badań czytelnictwa dzieci i młodzieży. To jedna z nielicznych w Polsce analiz obejmujących grupę wiekową 10–15 lat, czyli naturalnych odbiorców konkursu Literacka Podróż Hestii.
Badania miały charakter ilościowy i przeprowadzono je na ogólnopolskiej próbie losowo-kwotowej. Uczestniczyli w nich młodzi ludzie oraz ich rodzice, a ich celem było zebranie aktualnych informacji o stanie czytelnictwa oraz postawach i preferencjach względem książek wśród dzieci i młodzieży w pierwszej połowie 2025 roku. Na zlecenie ERGO Hestii badania zrealizowała agencja Inny Format.
Z badań wyłania się obraz pokolenia, które nadal chce czytać, ale „po swojemu”. Młodzi cenią książki, które pozwalają się oderwać od codzienności, są pełne humoru, mają bohaterów z krwi i kości oraz historie, w których mogą się przejrzeć. To właśnie te emocje, lekkość i możliwość utożsamienia się z postacią sprawiają, że książka staje się ich osobistym wyborem, a nie obowiązkiem. Badania przeprowadzone na zlecenie ERGO Hestii pokazują też, że mimo dynamicznych zmian technologicznych i konkurencji ze strony ekranów, książka pozostaje zauważalnym elementem kultury młodych, choć sama praktyka czytania staje się coraz bardziej zróżnicowana.




W 1. połowie 2025 roku połowa badanych dzieci przeczytała nie więcej niż trzy książki, co piąte dziecko przeczytało 4-5 książek, tyle samo – więcej niż 5 książek. Dziewczęta czytają częściej i chętniej niż chłopcy, a aż 92% młodych czytelników i czytelniczek wybiera książki papierowe. Dla większości młodych książka wciąż jest przede wszystkim obowiązkiem szkolnym. Choć sporo badanych deklaruje, że czyta wszystkie lub prawie wszystkie lektury szkolne, tylko co dziesiąte dziecko uważa je za naprawdę ciekawe i inspirujące.
"Wartościowa literatura dla dzieci i młodzieży nie tylko bawi i uczy, to również literacki kompas, który pomaga orientować się w dynamicznie zmieniającym się świecie i rozwijać wrażliwość na problemy innych. Aby lepiej zrozumieć, czym jest dzisiaj książka dla młodej osoby, zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie własnych badań czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Analiza danych przyniosła nam zarówno zaskakujące obserwacje, jak i potwierdziła nasze wcześniejsze przewidywania. Jedno jest pewne - badania pozwalają nam się jeszcze lepiej przygotować się do trudnego zadania, jakim jest promocja czytelnictwa wśród współczesnych nastolatków" – mówi Maria Rosa, dyrektorka Departamentu Marketingu i PR ERGO Hestii oraz prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.




Co ciekawe, badanie potwierdziło również silną zależność między czytelnictwem dzieci i rodziców. Tam, gdzie dorośli czytają, dzieci robią to częściej i z większą ciekawością. To pokazuje, że czytanie to nie tylko indywidualny nawyk, ale także relacja i przykład budowany wspólnie, w domu. Chociaż większość rodziców deklaruje, że lubi czytać, jedynie co piąty aktywnie wspiera literackie zainteresowania swoich dzieci, np. poprzez wspólne lektury czy rozmowy o książkach.
Wyniki badań posłużą zespołowi Literackiej Podróży Hestii do dalszego rozwijania programów wspierających czytelnictwo oraz projektowania działań skierowanych do młodych odbiorców i odbiorczyń literatury.
Pełny raport czytelnictwa dzieci i młodzieży, wraz z analizą pozyskanych danych, dostępny jest na stronie: literackapodrozhestii.pl
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz