Zamknij

Czym Sopot zainspiruje fotografów z Polski i Niemiec? Rozpoczynają się rezydencje artystyczne

15:20, 13.05.2025 Aktualizacja: 15:20, 13.05.2025
Skomentuj Rezydenci 11 edycji FFWRS w PGS. Foto: Materiały prasowe Rezydenci 11 edycji FFWRS w PGS. Foto: Materiały prasowe

Przyjazd artystów na rezydencje do Sopotu to znak, że małymi krokami zbliżamy się do kolejnej, jedenastej już edycji Festiwalu Fotograficznego "W Ramach Sopotu". W tym roku organizatorzy festiwalu zdecydowali, że wybór artystów, których zaproszą na rezydencje, odbędzie się w ramach Open Call.

„Otrzymaliśmy 36 aplikacji na rezydencję fotograficzną w Sopocie. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że tak wielu wspaniałych fotografów i fotografek pragnie stworzyć swój nowy cykl fotograficzny w Sopocie" – podsumowuje Patrycja Tuchanowska, producentka festiwalu.

Spośród nadesłanych zgłoszeń jury w składzie: Witold Kanicki, Dominik Kurylek, Katarzyna Sagatowska, Paweł Klein, Mariola Balińska, Przemysław Chodań, wybrało 3 artystów: Dagmarę Barańską-Morzy, Pawła Jaśkiewicza oraz Gundulę Friese.

Gundula Friese z serii Power of green

Urodzona w 1959 roku w Magdeburgu Gundula Friese, studiowała fotografię na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku, a także projektowanie dźwięku i obrazu na berlińskiej Akademii Mediów Cyfrowych. Pracowała jako fotografka w berlińskim Biurze Śledczym ds. Kryminalnych, przez 2 lata dokumentując miejsca zbrodni, sekcje zwłok, obrażenia, sprawców i ofiary. Portrety ludzi i miejsc Gunduli Friese przybierają formę pojedynczych obrazów, a także serii, cykli fotograficznych i filmów, są wynikiem jej ostrożnego podejścia do świata i wytrwałej obserwacji. Friese jest autorką wielu projektów fotograficznych, m.in. poetyckiego „The Attraction of the Sea", serii portretów eksplorujących zjawisko jednoczesności i wpływu doświadczeń przodków na kolejne pokolenia jak w serii „Córki, czyli esej o czasie", czy „Power of green" zrealizowanym na styku sztuki i medycyny. Friese wystawiała swoje prace na całym świecie.

Poznaniak Paweł Jaśkiewicz studiował na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i na Central Saint Martins w Londynie. W swojej praktyce skupia się na relacji przestrzeni i jej otoczenia, badając procesy re-kontekstualizacji i nadawania nowych znaczeń odnalezionym elementom. Jego prace wpisują się w nurt Nowej Topografii, eksplorując estetykę obrzeży miast, terenów przejściowych i nie-miejsc, anonimowych przestrzeni codzienności, które funkcjonują poza utartymi schematami narracyjnymi. Interesuje go, w jaki sposób przestrzeń wpływa na ludzką percepcję i jak zmienia się jej znaczenie w zależności od kontekstu, pamięci i technologii. Jest autorem projektu „Tropy rzeki" poruszającego problem antropopresji – urbanizacji i przekształcania środowiska na potrzeby ludzi, efektem czego jest znikanie rzek pod powierzchnią. Aktualnie w technice analogowej pracuje nad cyklami: „Two ways home" zapisie intymnej podróży z Tarnowa Podgórnego do Poznania czyli miejscem dzieciństwa autora i „Zenithem" projektem zawierającym topograficzne ujęcia różnych nie miejsc, w odniesieniu do koncepcji Marca Auge.

Zenith - Pawel Jaskiewicz

Urodzona w Jeleniej Górze  Dagmara Barańska-Morzy mieszka i pracuje w Kiekrzu koło Poznania. Jest absolwentką Wydziału Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Jej artystyczne zainteresowania koncentrują się na tematach dotykających relacji i człowieka, jego wewnętrznego świata oraz sposobach radzenia sobie z otaczającą rzeczywistością. Zdaje się na czucie podczas procesu twórczego, a jej prace mają dla niej charakter medytacyjny: pragnie dokonać niemożliwego, zatrzymać ulotność chwili, miejsca czy przynależności. Oprócz fotografii cyfrowej często sięga po analogowe i alternatywne techniki fotograficzne, takie jak cyjanotypia, lumen print, czy fotografia otworkowa, aby odkrywać i doświadczać potencjału tradycyjnych technik. Jej prace można było zobaczyć m.in. na OFF Festival w Bratysławie, Incheon Photography and Film Festival w Korei Południowej, Biennale TIFF we Wrocławiu, 7. Wielkopolskim Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki w Poznaniu.

Barańska-Morzy Dagmara - Ciepło kąpiący się

Jak co roku organizatorzy FFWRS szykują dla widzów festiwalu, zainteresowanych fotografią i sztukami wizualnymi, wiele wystaw, spotkań z artystami i warsztatów. Już dziś możemy zdradzić, że w PGS zobaczymy wystawę niemieckiej fotoreporterki Barbry Klemm, która przez 45 lat pracowała dla Frankfurter Allgemeine Zeitung dokumentując najważniejsze wydarzenia w najnowszej historii Niemiec. Z kolei w galerii na Goyki 3 Art Incubator prezentowane bądą prace mieszkającej w Berlinie Catrin Wehler, której centralnym tematem jest metamorfoza roślin, udokumentowana poprzez momenty wyraźnych i subtelnych zmian. Ponadto tradycyjnie na widzów festiwalu czeka premierowy pokaz prac studentów Szkoły Filmowej w Łodzi oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, stworzonych podczas plenerów fotograficznych w Sopocie wiosną tego roku.

Od pierwszych dni maja zaproszeni na rezydencję artyści intensywnie pracują w Sopocie, ich prace będzie można obejrzeć podczas 11.edycji FFWRS w PGS w dniach 5-21 września 2025 roku.

Tymczasem 13 maja o godzinie 18 zapraszamy do Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie na spotkanie z rezydentami Dagmarą Barańską-Morzy, Pawłem Jaśkiewiczem oraz Gundulą Friese, które poprowdzi Beata Łyżwa-Sokół.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

Morfeusz Morfeusz

2 0

Biednym Niemcom, co nie oddali zagrabionych dzieł sztuki, jeszcze mamy coś sponsorować???

17:41, 13.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%