W piątek, 8 września, o godzinie 20.00 Dwie Zmiany w Sopocie będą gościć wybitnego artystę, performera i nietuzinkową osobowość - Krzysztofa Leona Dziemaszkiewicza.
Choć zwyczajowo artysta kojarzony jest z barwnym i chwytającym za serce performensem, tym razem zaprezentuje się z innej strony. Leon pokaże swoje najnowsze obrazy wykonane autorską techniką "taping technique".Twórczość malarska Leona bezpośrednio wyrasta z jego działań performatywnych. Jest ich rozszerzeniem i uzupełnieniem. Dopełnieniem złożonej i niezwykle ciekawej osobowości artysty.
W czasie studiów brał aktywny udział w artystycznym życiu studenckim, szczególnie sopockim, ponieważ wówczas mieszkał w Domu Studenckim nr 7 przy ulicy Armii Krajowej 111 w Sopocie. Dziemaszkiewicz związany był z kultowym Klubem „Łajba” w Sopocie, gdzie koncertowały takie alternatywne zespoły, jak np. Biafro Larry'ego OK Ugwu. Przy Akademickim Centrum Kultury UG, działał Akademicki Ośrodek Teatralny, zlokalizowany również przy klubie studenckim „Łajba”. W latach 1984–1986 kierownikiem AOT został Marek Gałązka, który powołał Teatr UG „Warunkowy”. 27 listopada 1984 roku odbyła się premiera spektaklu w reżyserii Gałązki pt. „Nie dokończone fragmenty”, w którym Krzysztof Dziemaszkiewicz wystąpił w roli Karnaka. W tym czasie Dziemaszkiewicz realizował liczne happeningi i akcje uliczne.
W latach 1986–1988 Dziemaszkiewicz współpracował z Mirosławem Judkowiakiem związanym z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Gdyni, przy której dział Klub Miłośników Sztuki, założony przez dr hab. n. med. Magdalenę Tyszkiewicz. W 1986 roku w Akademickim Klubie Politechniki Gdańskiej „Kwadratowa” odbyła się premiera spektaklu „Christophelia Gloria” Mirosława Judkowiaka z udziałem m.in. Dziemaszkiewicza. Kolejny pokaz miał miejsce 29 lub 30 listopada tego samego roku w ramach XXX Spotkań Jesiennych w gdańskim Klubie Studentów Wybrzeża „Żak”. W 1987 roku, aby uniknąć zasadniczej służby wojskowej, Krzysztof „Leon” Dziemaszkiewicz spędził jeden miesiąc na Oddziale Psychiatrycznym Wojewódzkiego Szpitala Psychiatrycznego w Gdańsku.
W latach 1987–1995 związany był z Teatrem Ekspresji, w którym był tancerzem i asystentem choreografa i reżysera Wojciecha Misiuro. Brał udział we wszystkich realizacjach scenicznych i filmowych teatru oraz w festiwalach krajowych, jak również w tych zagranicznych . Natomiast w latach 1995–1999 nadal współpracował z Teatrem Ekspresji, nie będąc już oficjalnym członkiem zespołu.
Ze S.F.I.N.K.S., czyli Sopockim Forum Integracji Nauki, Kultury i Sztuki, Krzysztof „Leon” Dziemaszkiewicz związany jest od początku, czyli 1991 roku, kiedy odbyła się pierwsza impreza – „Bal na gruzach”. Dziemaszkiewicz nieprzerwanie współpracuje z grupą artystek i artystów skupiających się wokół „Sfinksa”, biorąc udział w ich projektach artystycznych. W tym czasie „Leon” stworzył choreografie dla sfinksowych pokazów mody, happeningów, przedstawień i innych projektów (m.in. „Dni Sopotu w Berlinie”, „Sfinksowski Poloński Paradski-Varsovia Galopka”, „Świątynia Sztuk Wszelkich”). W 2010 roku grupa związana z Forum opuściła siedzibę przy ulicy Mamuszki 1, kontynuując swoją działalność. Obecnie w tym budynku znajduje się klub Sfinks 700, z którym okazjonalnie współpracuje Krzysztof „Leon” Dziemaszkiewicz.
Nieprzerwanie od 1995 r. Krzysztof „Leon” Dziemaszkiewicz prowadzi autorski teatr Patrz Mi Na Usta, w którym pełni rolę reżysera, choreografa i tancerza. Istotnym wątkiem poruszanym w spektaklach jest „płynność tożsamości płciowej”, która jest stale modyfikowana i ulega metamorfozie, wpisując się w estetykę queer.
Od 2016 roku zainteresowania artystyczne Krzysztofa Dziemaszkiewicza skupiają się na projektowaniu obiektów z materiałów pochodzących z recyclingu. Realizuje instalacje i formy przestrzenne w technice „tapingu”.
Źródło: Wikipedia
[ZT]10498[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz