Na 23 listopada przypada Czarny Piątek, czyli dzień, w którym sklepy na terenie całej Polski organizują upragnione przez klientów wielkie wyprzedaże. Trzy dni później, pod hasłem „Cyber Monday”, z podobną ofertą wychodzą sklepy internetowe. Co zrobić aby w bezpieczny sposób skorzystać z promocji? Z odpowiedzią przychodzi UOKiK.
Zasada numer jeden: „niezależnie od tego, czy kupujesz towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie.”
Urząd informuje, że:
Kupując na wyprzedaży masz prawo do reklamacji.
Jeśli stwierdzisz wadę produktu, należy powiadomić o tym sprzedawcę w ciągu 2 lat od dnia wydania towaru. Można zażądać naprawy, wymiany lub obniżenia ceny artykułu. Rozpatrzenie reklamacji nastąpić musi w ciągu 14 dni. Jeśli przedsiębiorca nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że reklamacja została uznana.
W przypadku, gdy wada towaru jest spora, klient ma prawo odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację, najlepiej posiadać dowód zakupu, na przykład w formie paragonu lub potwierdzenia przelewu.
Przed dokonaniem zakupu, warto zastanowić się czy jego kupno na pewno będzie powodem do zadowolenia i satysfakcji. W sklepach stacjonarnych, ewentualne zwroty towaru zależą od dobrej woli sprzedawcy, i na określonych przez niego warunkach, posiada więc prawo upomnieć się o dołączenie oryginalnego opakowania, metek, zaproponowania w zamian zwrotu gotówki, bonu podarunkowego lub wymiany towaru. Aby uniknąć nieporozumień, opłaca się dopytać sprzedawcę, o możliwość zwrotu, i rozwiać ewentualne wątpliwości.
Jeśli kasjer zażąda wyższej kwoty niż zaznaczona na metce, klient ma prawo kupna artykułu w korzystniejszej dla siebie cenie.
Znane są przypadki, sztucznego podwyższania przez sprzedawców ceny wyjściowej. Dobrze sprawdzić, czy promocja rzeczywiście jest promocją. Być może w innym sklepie uda się produkt kupić taniej.
Dokonując zakupu w sklepie internetowym, klient zachowuje prawo do reklamacji, i przeprowadza je na identycznych zasadach, jak w przypadku zakupów dokonywanych w sklepie stacjonarnym. Produkt wadliwy można zwrócić do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru. Co więcej, nabywca jest uprawniony do zwrotu zakupionego przez internet artykułu w ciągu czternastu dni od chwili otrzymania zamówienia, bez podania przyczyny. Jedynym niezbędnym do spełnienia warunkiem jest wypełnienie i odesłanie oświadczenia o ostąpieniu od umowy.
Wzór oświadczenia powinien być udostępniony na sklepowej stronie internetowej. Można napisać je samodzielnie, i wysłać za pomocą maila. Dużą korzyścią dla klienta jest fakt, że brak informacji ze strony sprzedawcy o prawie do odstąpienia, skutkuje wydłużeniem terminu rezygnacji z umowy do 12 miesięcy.
Sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu wszelkich dokonanych przez klienta płatności, w tym kosztu dostarczenia przesyłki o równowartości najtańszego zwykłego sposobu dostarczenia, jaki posiada ofercie.
Trzeba pamiętać, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Klient może sprawdzić stan produktu na analogicznej zasadzie, co w sklepie stacjonarnym, w zakresie niezbędnym do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania artykułu. W przypadku stwierdzenia śladów użytkowania sprzedawca ma prawo do pomniejszenia wartości zwrotu.
Skontrolowanie stanu przesyłki w obecności kuriera nie jest obowiązkowe aczkolwiek przydatne w ewentualnym dochodzeniu roszczeń, jak na przykład uszkodzenie towaru w trakcie transportu.
Zwrotowi nie podlegają towary posiadające krótki termin przydatności do użycia, towary wyprodukowane na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrania dźwiękowe, wizualne lub oprogramowania, jeśli ich opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usługi w zakresie zakwaterowania, wypoczynku ( np. pobyt w spa), bilety na koncerty lub wydarzenia sportowe oraz usługi odnoszące się do przewozu osób, jak na przykład bilet lotniczy.
Kosztem zwrotu towaru obarczony jest konsument. Jeśli przedsiębiorca go o tym nie informował bądź wyraził zgodę na samodzielne poniesienie kosztów zwrotu, sytuacja ulega zmianie.
UOKiK ostrzega - zanim dokonasz zakupu:
Kontakt – w tej zakładce sprzedawca powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej.
– w pierwszych akapitach powinny się znajdować dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. To, że sklep jest prowadzony w języku polskim, a nazwa domeny ma końcówkę „.pl”, wcale nie musi oznaczać, że mamy do czynienia z polskim sprzedawcą.
Prawa konsumenta – na stronie powinny zostać umieszczone informacje o podstawowych prawach konsumenta – prawie do odstąpienia od umowy oraz prawie do reklamacji.
Sposób płatności – jeżeli opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub opłata na konto osoby prywatnej, można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania.
Ogólny wygląd strony internetowej – wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści powinny wzbudzić podejrzenia.
Opinie innych klientów – sprawdź informacje o danym sprzedawcy na forach internetowych lub w mediach społecznościowych.
Produkty z Chin – upewnij się, czy nie korzystasz z usług pośrednika. Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji. Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań:
[…] sprzedawca towaru z Azji.
[…] wysyłka w 24 h.
Klient jako importer towaru uiszcza opłaty celno-skarbowe
Usługodawca nabywa Towar w imieniu Klienta od Wykonawcy.
Towar należy odesłać do dostawcy […].
[…] nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru.
Sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę.
[…] z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet
do 40 dni roboczych.
Możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy dla konsumentów: zadzwoń lub napisz: infolinia 801 440 220, 22 290 89 16, adres [email protected]. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukaj w ECK Polska.
Opracowano na podstawie artykułu UOKIK: http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=14956
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz