Zamknij

Sopot: traktory, pługi, setki ton piasku i soli. Miasto przygotowuje się na nadejście zimy

19:29, 16.11.2020
Skomentuj Fot. Jurek Bartkowski, Fotobank.PL/UMS Fot. Jurek Bartkowski, Fotobank.PL/UMS

Sopockie służby komunalne od wielu tygodni przygotowują się do zimy. Zakupiony został piasek, sprawdzony sprzęt, który usuwać będzie śnieg z chodników i ulic kurortu.

W mieście za odśnieżanie oraz przygotowanie ulic i chodników do warunków zimowych odpowiadają Zarząd Dróg i Zieleni oraz Zakład Oczyszczania Miasta. Pierwszy z nich ma do dyspozycji:

Materiały:

  • ok. 1200 ton piasku
  • ok. 600 ton soli

Sprzęt:

  • 5 pługopiaskarek
  • 2 koparko-ładowarki
  • 1 miniładowarka BOBCAT
  • 1 ciągnik z pługiem
  • 1 samochód skrzyniowy

Zakład Oczyszczania Miasta korzystać będzie z:

  • Samochód hak: pług i posyp - 2 szt.
  • Traktor JOHN DEERE: pług i posyp – 2 szt.
  • Traktor pług i posyp lub szczotka
  • Ręczne spalinowe odśnieżarki szczotkowe – 5 szt.
  • Posypywarka ręczną – 3 szt.
  • Samochód skrzynia – 2 szt.

Koszty zimowego utrzymania dróg, według szacunków drogowców, wyniosą w tym sezonie (podobnie jak w latach ubiegłych) ok. 450 tys. zł miesięcznie i wprost uzależnione są od warunków atmosferycznych (opadów i mrozu). To co nie jest wydane na „zimę” jest wydawane na sprzątanie ulic i chodników.

Sopot od wielu lat zimowym utrzymaniem dróg zajmuje się we własnym zakresie, czyli służbami komunalnymi – ZDiZ oraz ZOM. Pozwala to w sposób optymalny wykorzystywać środki finansowe. Jeśli nie ma konieczności odśnieżania, ekipy wykorzystywane są do innych statutowych działań służb komunalnych (remonty, przebudowy lub sprzątanie).

Służby ustalony mają następujący schemat działania:

1.  Do momentu powołania dyżurów praca według potrzeb w systemie nadgodzin.

2.  Powołanie dyżurów AZ decyzją Dyrektora ZDiZ 24h/dobę, wszystkie dni tygodnia.

Następnie przekazanie informacji o powołaniu dyżurów do wszystkich służb miejskich i państwowych działających na terenie miasta Sopotu, wymienionych w załączniku Nr 9.

•    stały monitoring sytuacji pogodowej, śledzenie prognoz pogody, systematyczne objazdy podległych terenów, przyjmowanie komunikatów od WBiZK i MCZK,

•    obsada dyżurów ulega zwiększeniu w przypadku wystąpienia ekstremalnych warunków pogodowych – obfite opady śniegu,

•    w przypadku zagrożenia gołoledzią – posypywanie mieszanką przed osiągnięciem temperatur powyżej + 2°C z tendencją spadkową,

•    opady śniegu – wyjazd piaskarek natychmiastowo,

•    w przypadku intensywnych opadów śniegu

- dla ulic I kolejności: przejazd 3-ma pługopiaskarkami szpalerowo, odśnieżanie głównego ciągu a następnie ulic zbiorczych,

-  dla jezdni II kolejności i chodników, przy średnich opadach: przystąpienie do działań po 4 godz. od ustania opadów dla bardzo intensywnych opadów: przystąpienie do działań po 2 godz. od ustania opadu

•    przy opadach intensywnych długotrwałych – wywóz śniegu na składowiska buforowe (parking Opera Leśna, ul. Łokietka, ul. Haffnera).


Obowiązki dzielone są według klucza:

•    Drogi I kolejności utrzymania – odpowiedzialność Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie, dalej ZDiZ.

•    Drogi II kolejności utrzymania – odpowiedzialność Zakład Oczyszczania Miasta w Sopocie.

•    Chodnik I i II kolejności utrzymania – tj. chodniki wyłącznie przyległe do terenów gminnych - odpowiedzialność ZOM.

•    Ścieżki rowerowe - odpowiedzialność ZOM.

•    Schody i przejścia terenowe, w tym przejścia i dojścia piesze do obiektów inżynieryjnych, utrzymanie – odpowiedzialność ZDiZ.

•    Cmentarz Komunalny – odpowiedzialność ZDiZ.

•    Parki i zieleńce miejskie – odpowiedzialność ZDiZ.

Na terenie Sopotu mamy 163 ulice o różnej kolejności utrzymania. Daje to około 70 km długości dróg do odśnieżania.

(Emil Bogumił)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%