Zamknij

Smartfony w dłoń! Zostań testerem systemu "wspólny bilet"

21:06, 09.10.2018 Ewa Podlasińska Aktualizacja: 09:41, 10.10.2018
Skomentuj

Zmiany, zmiany, zmiany!

W najbliższych dniach, w trójmiejskich autobusach zostaną zamontowane uchwyty z kodami QR i tagami NFC, dzięki którym spółka Innobaltica będzie zbierać informacje niezbędne do stworzenia ujednoliconego systemu opłat za bilety.

To pierwszy etap pilotażu w ramach projektu Interconnect  na Pomorzu. W ostatnich dniach systemy wdrożono w Słupsku. Uruchomi je również Starogard Gdański i Tczew.

Na pokładach autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, w wybranych częściach Województwa Pomorskiego zostaną rozwieszone specjalne identyfikatory w formie uchwytów zawierających kod QR oraz etykietę NFC z informacjami na temat pojazdu i stacji.

Pilotażem objęte są dwie trasy komunikacji publicznej: pierwsza z linii łączy Słupsk  z Trójmiastem, a druga - Starogard Gdański z Gdynią.

Wybór padł na Gdynię, ponieważ to właśnie stamtąd  odpływają promy do Karlskrony. Ostatecznym celem  projektu Interconnect  jest połączenie systemów transportowych Pomorza ze szwedzkim regionem Blekinge. Właśnie dlatego uchwyty stopniowo pojawiać się będą we wszystkich środkach transportu publicznego w Słupsku, Gdyni, Gdańsku, Sopocie – jako mieście obsługiwanym komunikacyjnie przez przewoźników z Gdańska i Gdyni  -  oraz w Tczewie, Starogardzie Gdańskim, a także na trasie PKM w kierunku Kartuz.

W następnym etapie pilotażu, do programu włączą się testerzy
Ich zadaniem będzie sprawdzanie wybranych funkcjonalności systemu poprzez przykładanie smartfonu ze specjalną aplikacją do kodu QR lub etykiety NFC ,i łączenie się z tak zwanym portalem organizatora transportu zawierającym zintegrowane dane o przystankach. Komunikat ze smartfonu testera zweryfikuje, czy wybrany przystanek został prawidłowo zapisany w bazie danych. W ten sposób powstanie pełna, ujednolicona baza przystanków wielu organizatorów transportu publicznego.

Kolejnym zadaniem testerów będzie analizowanie czy zainstalowane elementy infrastruktury są przyjazne dla ludzi, a aplikacja wystarczająco przejrzysta i intuicyjna, a także czy nowa procedura zakupu biletu nie sprawia problemu i jest przez pasażerów akceptowalna.

Rekrutacja i współpraca z chętnymi do pojęcia testów, przebiegnie wielotorowo

Pierwsza grupa - testerzy A – zajmie się wykonywaniem pracy w pełnym wymiarze ośmiu godzin dziennie, realizując określone zadania i scenariusze podróży. Grupa B, w ramach swoich zwykłych przejazdów będzie realizować zadania okazyjne. Zespół testerów C przyłączy się do pilotażu na ostatnim etapie programu, w drugiej połowie 2019 roku. Poruszając się w ruchu międzynarodowym sprawdzą, jak działają nowe rozwiązania na trasie od Województwa Pomorskiego poprzez podróż promem do Karlskronay, aż do regionu Blekinge.

Osoby zainteresowane podjęciem współpracy w charakterze testerów proszone są o kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej [email protected].

Na powyższy adres można również wysyłać uwagi związane z tematem integracji biletowej na Pomorzu oraz działaniem programu pilotażowego.

Dla inicjatorów projektu, w równym stopniu jak praca osób testujących liczy się sczytywanie kodów QR oraz tagów NFC przez wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej.

Treści ukryte pod adresem, do którego prowadzi kod lub tag będą ulegać regularnym zmianom. Uwaga, aby zachęcić Pomorzan do współpracy, firma zakoduje w urządzeniach konkursy z nagrodami!

W ciągu całego okresu pilotażu będą trwały prace nad automatyzacją wybranych procedur jakie pasażer jest obecnie zmuszony samodzielnie wykonać w czasie podróży: wybór godziny odjazdu środków transportu, dotarcie na właściwy przystanek i zakup biletów.

Docelowo, wykonywanie tych czynności zacznie wspomagać system sensorów i aplikacji na smartfony, co zgodnie z zamierzeniem ma ułatwić i uprzyjemnić podróż pasażerom.

zdj: materiały prasowe

(Ewa Podlasińska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%