Zamknij

Dodatkowe 5,50 zł za nocleg. Tak mają zmienić się lokalne opłaty

Emil Bogumił
10:31, 19.09.2026 Aktualizacja: 10:29, 16.09.2026
Skomentuj Dodatkowe 5,50 zł za nocleg. Tak mają zmienić się lokalne opłaty Opłata pobierane od turystów to źródło dochodu dla popularnych w Polsce gmin.

Rząd przyjął projekt zmian w przepisach dotyczących opłat ponoszonych przez osoby korzystające z noclegów. Nowe regulacje obejmują ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zmieni się sposób poboru należności. Ministerstwo Finansów poinformowało, że opłaty miejscowa i uzdrowiskowa mają być pobierane od osób, którym przez co najmniej jedną noc świadczone są usługi zakwaterowania.

::news{"type":"see-also","item":"46007"}

Opłata za nocleg. Nowe zasady poboru w 2027 roku

Nowe przepisy mają objąć różne formy zakwaterowania. Opłata będzie dotyczyć między innymi osób nocujących w hotelach, pensjonatach, kempingach, schroniskach, kwaterach prywatnych i sanatoriach. Cel podróży nie będzie miał znaczenia. Nie trzeba będzie więc ustalać, czy pobyt jest związany z turystyką, pracą czy leczeniem.

Zmieni się również sposób pobierania należności. Zajmą się tym bezpośrednio podmioty świadczące usługi zakwaterowania, podczas gdy obecnie pobór prowadzą osoby lub podmioty wyznaczone przez gminę. Płatnicy będą musieli prowadzić rejestr pobranych i niepobranych opłat. Za terminowe przekazywanie prawidłowo pobranych środków otrzymają wynagrodzenie wynoszące co najmniej 10 proc. pobranych opłat.

Wyższa stawka? Decyzja pozostanie w gminach

Projekt zmienia warunki umożliwiające wprowadzenie opłaty miejscowej. Gminy nie będą już musiały wykazywać korzystnych właściwości klimatycznych danej miejscowości, ale nadal konieczne będzie posiadanie walorów krajobrazowych i odpowiedniej bazy noclegowej. Decyzję podejmie rada gminy. To ona będzie również określała wysokość obowiązującej na jej terenie stawki.

W 2027 roku maksymalna opłata miejscowa ma wynosić 5 zł za każdą noc. Na obszarach ochrony uzdrowiskowej limit ma sięgnąć 5,50 zł, przy czym wskazane w projekcie kwoty są jedynie stawkami maksymalnymi. Gminy będą mogły stosować niższe kwoty. Będą też mogły różnicować stawki między innymi według długości pobytu, pory roku lub wieku osoby zobowiązanej do zapłaty.

::news{"type":"see-also","item":"45881"}

Projekt przewiduje również nowe zwolnienia z opłat, obejmujące między innymi określone grupy osób z niepełnosprawnościami oraz jedną osobę im towarzyszącą. Z należności za cały pobyt zwolnione mają być również osoby korzystające z zakwaterowania przez ponad 29 kolejnych nocy, co może dotyczyć m.in. pracowników sezonowych i osób przebywających w miejscowości w związku z nauką. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2027 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu esopot.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%