Zamknij

Gdzie się podziały sopockie tramwaje?

. 19:42, 07.09.2025
Skomentuj Fot.: Luc ART Photo Łukasz Boehnke; 4045, freepik (zdjęcie poglądowe) Fot.: Luc ART Photo Łukasz Boehnke; 4045, freepik (zdjęcie poglądowe)

Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, Sopot przez pewien czas posiadał własne linie tramwajowe. System funkcjonował w dwóch różnych okresach - najpierw jako tramwaj konny pod koniec XIX wieku, a następnie jako linia elektryczna po II wojnie światowej. Ostatecznie jednak zniknął z krajobrazu miasta, ustępując miejsca Szybkiej Kolei Miejskiej oraz rosnącej sieci drogowej.

Tramwaj konny

Pierwsze tramwaje pojawiły się w Sopocie wiosną 1884 roku. Była to linia tramwaju konnego, która kursowała na trasie o długości 2 km wzdłuż ul. 23 Marca (od skrzyżowania z al. Niepodległości aż do leśnej polany Wielka Gwiazda).

Mimo nowoczesnego jak na tamte czasy rozwiązania, linia szybko okazała się nierentowna. Właściciel próbował przekonać władze gminy do rozbudowy trasy, jednak spotkał się z odmową – argumentowano, że nawet przedłużona linia będzie deficytowa.

Na przełomie XIX i XX wieku, gdy Sopot zyskiwał na znaczeniu jako miejscowość wypoczynkowa, pojawiły się plany elektryfikacji i rozbudowy sieci. Projekt podjęła firma z Lipska, jednak ostatecznie wycofała się z inwestycji. W 1906 roku komunikację tramwajową całkowicie zlikwidowano.

Powojenny tramwaj elektryczny

Do tematu tramwajów w Sopocie powrócono dopiero po II wojnie światowej. W wyniku wojny Gdańsk został zniszczony w znacznym stopniu, a Sopot w niewielkim. Miasto zaczęło pełnić funkcję zaplecza mieszkaniowego dla pracowników z Gdańska, co stworzyło zapotrzebowanie na szybki transport. Początkowo nie planowano budowy Szybkiej Kolei Miejskiej, a przewozy pomiędzy Gdańskiem, Sopotem i Gdynią miały obsługiwać tramwaje oraz trolejbusy.

Budowę nowej linii tramwajowej rozpoczęto na początku 1946 roku. Już 10 listopada tego samego roku otwarto dwutorową trasę biegnącą od Oliwy do Sopotu. Łączyła się ona z gdańską siecią przy ul. Opackiej, a następnie prowadziła przez al. Grunwaldzką i al. Niepodległości. Pętla końcowa znajdowała się w rejonie dzisiejszej ul. Reja w Świemirowie.

Nowa linia liczyła około 2,8 km długości i miała trzy przystanki. Obsługiwała je linia nr 7, kursująca na trasie Targ Węglowy - Wrzeszcz - Oliwa - Sopot.

Koniec tramwajów w Sopocie

W 1952 roku uruchomiono linię Szybkiej Kolei Miejskiej z Gdańska do Sopotu, a rok później przedłużono ją do Gdyni. SKM szybko przejęła główną rolę w komunikacji między miastami, co spowodowało spadek znaczenia tramwajów. W związku z malejącą frekwencją zdecydowano o stopniowej likwidacji linii do Sopotu. 1 stycznia 1961 roku linię nr 7 skierowano do Nowego Portu, a komunikację tramwajową do Sopotu całkowicie zawieszono. Torowisko zostało rozebrane, a w jego miejscu poszerzono al. Grunwaldzką i al. Niepodległości.

Niezrealizowane plany powrotu

Choć od tego czasu minęły dekady, temat tramwajów w Sopocie jeszcze raz powrócił. W 2009 roku Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozważał projekt budowy nowej linii do Sopotu, jednak planów nie zrealizowano.

Dziś tramwaje w Sopocie pozostają jedynie ciekawostką historyczną - epizodem w dziejach miasta, które ostatecznie postawiło na kolej i transport drogowy.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%