Aż 75% lokali gastronomicznych w Polsce – w tym także popularne restauracje w Sopocie – nie przeszło pozytywnie kontroli Inspekcji Handlowej przeprowadzonej w 2024 roku. Wśród sopockich punktów gastronomicznych, w których stwierdzono nieprawidłowości, znalazły się White Marlin oraz Centralna Rybna.
Zgodnie z najnowszym raportem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Inspekcja Handlowa objęła kontrolą 626 lokali gastronomicznych – restauracji, barów, smażalni ryb i fast foodów – oferujących dania na miejscu i na wynos. W aż 469 przypadkach (75%) stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości, m.in. brak cennika, nielegalizowane wagi czy nieuczciwą obsługę klienta.
Restauracja WHITE MARLIN, zlokalizowana przy Al. Wojska Polskiego 1, znalazła się na liście lokali, w których kontrolerzy wykryli nieprawidłowości. Zastrzeżenia dotyczyły głównie niewłaściwego uwidaczniania cen – w tym braku informacji o cenach niektórych potraw oraz ich niejednoznacznej prezentacji. Dodatkowo, kontrola wykazała przypadek nierzetelnej obsługi związanej z zakupem kontrolnym. Choć raport nie precyzuje charakteru tej nierzetelności, fakt jej wystąpienia budzi zastrzeżenia wobec jakości obsługi klienta.
Z kolei restauracja Centralna Rybna przy Al. F. Mamuszki 17 została przyłapana na dwóch uchybieniach. Kontrolerzy ujawnili nierzetelność podczas sprzedaży – w ramach zakupu kontrolnego odważono mniejszą ilość produktu, niż zażądano. Co więcej, informacje o cenach były przedstawione w sposób niejednoznaczny, co mogło wprowadzać klientów w błąd co do rzeczywistych kosztów zamówienia.
W całej Polsce podobne problemy występowały masowo. W ponad połowie skontrolowanych lokali (56,5%) nieprawidłowo prezentowano ceny – m.in. brakowało gramatury potraw lub występowały rozbieżności między ceną w menu a tą na paragonie. W co piątym lokalu używano nielegalizowanych wag. Co siódmy lokal serwował porcje mniejsze niż zadeklarowano w karcie. Były też przypadki podmieniania składników potraw na tańsze zamienniki bez wiedzy klienta.
UOKiK przypomina: ceny i gramatura potraw muszą być jasno widoczne przed złożeniem zamówienia, a każde odstępstwo od informacji zawartych w menu powinno być zgłoszone klientowi. Nierzetelną obsługę czy brak cennika można zgłaszać do Inspekcji Handlowej. W przypadku zatruć pokarmowych – do sanepidu.
Mieszkańcy i turyści powinni zachować czujność – szczególnie w sezonie letnim, kiedy gastronomia przeżywa oblężenie. Dla wielu lokali to czas wzmożonego ruchu, ale nie może to być pretekstem do obchodzenia przepisów i obniżania standardów obsługi klienta.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz