21 listopada do Sejmu trafił poselski projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych z 21 marca 1985 roku. Propozycja zakłada możliwość tworzenia stref płatnego parkowania w centrach miast liczących mniej niż 100 tys. mieszkańców. Celem zmian jest ograniczenie niszczenia zieleni miejskiej, ochrona zabytków oraz zmniejszenie emisji spalin i hałasu powodowanego przez samochody. Co dalej z pobieraniem opłat za parkowanie w weekendy i święta?
Zgodnie z art. 13b ust. 2a ustawy o drogach publicznych z 21 marca 1985 r., śródmiejskie strefy płatnego parkowania mogą być tworzone jedynie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Muszą one obejmować obszary o zwartej zabudowie, będące faktycznym centrum miasta lub dzielnicy, które zmagają się z dużym deficytem miejsc parkingowych.
Strefy te są wprowadzane w celu poprawy organizacji ruchu, zwiększenia rotacji pojazdów i realizacji lokalnej polityki transportowej, np. poprzez ograniczenie dostępu dla samochodów lub preferowanie komunikacji publicznej, szczególnie gdy zwykłe strefy płatnego parkowania nie spełniają tych funkcji.
[ZT]28540[/ZT]
21 listopada do Sejmu wpłynął poselski projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych z 21 marca 1985 r., który przewiduje możliwość tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania także w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Zmiana ta ma na celu ograniczenie dewastacji zieleni miejskiej, ochronę zabytkowych obszarów oraz zmniejszenie emisji spalin i hałasu w centrach miast.
Rada gminy może ustalić opłaty za parkowanie według określonych limitów. W zwykłej strefie płatnego parkowania maksymalna opłata za pierwszą godzinę nie może przekroczyć 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia, co w 2024 roku wynosi 6,45 zł, a od 2025 roku – 6,99 zł. W śródmiejskiej strefie płatnego parkowania stawka ta jest trzykrotnie wyższa i wynosi 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia, co oznacza opłatę na poziomie 19,35 zł w 2024 roku i 20,99 zł od początku 2025 roku.
Dla kolejnych godzin parkowania obowiązuje zasada progresji – opłata za każdą z pierwszych trzech godzin może wzrosnąć maksymalnie o 20 proc. względem poprzedniej. W śródmiejskiej strefie w 2025 roku druga i trzecia godzina parkowania mogą kosztować odpowiednio 25,19 zł i 30,23 zł. Od czwartej godziny opłata nie może być wyższa niż za pierwszą godzinę postoju.
[ZT]27197[/ZT]
Dzięki tej zmianie gminy w mniejszych miejscowościach będą mogły nakładać znacznie wyższe opłaty za parkowanie w centrach, co może skutecznie ograniczyć ruch samochodowy na tych obszarach.
27 listopada Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP wydało komunikat, w którym krytykuje poselski projekt.
Gminy uzdrowiskowe z nadzieją oczekiwały na projekt zmian ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Niestety, ogłoszony dnia 21 listopada br. projekt zmian rozczarował włodarzy gmin uzdrowiskowych ponieważ, nie zawiera on zmian o które już od kilku lat występują. Zaproponowana zmiana art. 13b ust. 2a ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych absolutnie nie uwzględnia postulatów środowiska gmin uzdrowiskowych, w zakresie wprowadzenia możliwości pobierania opłat parkingowych na obszarze uzdrowiska w dni świąteczne i dni ustawowo wolne od pracy - czytamy w komunikacie.
Proponowane zmiany oznaczają, że w najbliższych miesiącach nie zostanie zrealizowany m.in. jeden z głównych postulatów władz Sopotu. Samorządowcy prosili władze centralne o takie dostosowanie przepisów, by pobieranie opłat za parkowanie możliwe było także w weekendy i święta.
W weekendy obserwujemy w uzdrowiskach zintensyfikowany ruch samochodowy, a prawdziwym problemem są pojazdy zostawione w strefach atrakcyjnych na całe godziny, a nawet dni. Prowadzi to do sytuacji w której powierzchnia zajęta przez samochody zaparkowane w strefach uzdrowiskowych bywa większa niż powierzchnia dostępnych parkingów.
Kierowcy wykorzystują do parkowania każdy dostępny wolny kawałek przestrzeni, niszcząc przy tym tereny zielone oraz uszkadzając niejednokrotnie infrastrukturę. Zwiększona ilość samochodów, to również istotne zanieczyszczenie powietrza, związane z emisją spalin samochodowych i hałasu - czytamy w stanowisku Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP.
Poselski projekt wniesiony przez przedstawicieli KO, PSL-TD, Polska2050-TD jest obecnie na etapie analizy. Odpowiada za nie Biuro Legislacji Sejmu Rp oraz Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji. Do 22 grudnia trwają także jego konsultacje.
Morfeusz 12:37, 27.11.2024
Wszyscy Sopocianie uśmiechnięci do uśmiechniętej koalicji? 12:37, 27.11.2024
Yoko16:15, 27.11.2024
Brawo ! Tak powinno byc. Masz samochod licz sie z oplatami. Nie stac Cie ,jest doskonala komunikacja miejska. Mieszkancy nie chcacWaszych blachosmrodow. 16:15, 27.11.2024
przedsiebiorca 17:04, 27.11.2024
oo to a na pewnie zacheci osoby z trojmiasta zeby po sezonie wpasc do sopotu na spacer albo do restauracji! naprawde gratulacje za wsparcie 17:04, 27.11.2024
Yoko16:16, 27.11.2024
0 5
Przeciez my Sopocianie tego chcemy. Mamy dosyc blachosmrodow w naszym malym miescie. 16:16, 27.11.2024
x19:38, 27.11.2024
1 0
Mów za siebie. Niektórzy mają starszych rodziców i martwią się o ich przemieszczanie się po mieście. 19:38, 27.11.2024