Sopot skupia się na odnowieniu identyfikacji wizualnej. Jednym z kluczowych elementów jest odświeżenie logo miasta. Kurort czerpie inspirację z różnych miast - Sztokholm, Wiedeń, Oslo, Porto, Bolonia - przekazują urzędnicy.
Nowe logo stanowi istotną część obszernych zmian w Sopocie. W 2019 roku kurort przeprowadził gruntowną aktualizację Systemu Identyfikacji Miejskiej, wprowadzając nowe znaki informacyjne w różnych częściach miasta. Uzdrowisko podkreśliło w nich swoje silne powiązania z morzem i wiatrem, przy zachowaniu kolorystyki odwołującej się do charakterystycznych zjawisk przyrodniczych regionu. Od tamtej pory trwają prace nad wprowadzeniem kolejnych zmian, a nowe logo ma zostać uproszczone, inspirowane m.in. przez style miast takich jak Porto, Sztokholm czy Oslo.
Identyfikacja wizualna miasta wymaga na pewno unowocześnienia. Obecny system funkcjonuje od 2004 roku. Księga identyfikacji wizualnej miasta już nie odpowiada na aktualne potrzeby marketingowe i komunikacyjne. Dziś zdecydowany nacisk kładzie się na zupełnie inne formy komunikacji niż w chwili jej tworzenia. Mam tu na myśli choćby social media. Pamiętajmy też, że w Sopocie nie ma już ani jednego nośnika wielkoformatowego, a więc nie korzystamy z takiej formy promocji co dwadzieścia lat temu było jeszcze bardzo popularne. Zależy nam na spójności komunikacji i efekcie synergii działań podejmowanych nie tylko przez Urząd Miasta Sopotu, ale wszystkie jednostki miejskie. Przygotowanie tak kompleksowej zmiany wymaga czasu i wielu etapów. Identyfikacja graficzna każdorazowo musi odzwierciedlać charakter miasta, jego specyfikę oraz emocje, które ze sobą niesie. Przy czym proces ten musi odbywać się z udziałem wielu interesariuszy i musi być działaniem opartym na konkretnych dokumentach, a nie na indywidulanych gustach i preferencjach - przekazuje Magdalena Czarzyńska-Jachim, pełniąca funkcję prezydentki Sopotu.
[ZT]1983[/ZT]
O logo miasta dyskutowano na warsztatach, które odbyły się pod koniec 2022 roku.
Pod koniec 2022 roku odbyły się warsztaty z naczelnikami urzędu, dyrektorami i osobami odpowiedzialnymi za promocję w jednostkach budżetowych miasta i instytucjach kultury, pracownikami Biura Promocji i Komunikacji Społecznej oraz spotkanie z władzami miasta na temat zmiany systemu identyfikacji wizualnej Sopotu. Ustalono cele komunikacji miasta, rozmawiano o strategii rozwoju miasta i jej komunikacji. Dyskutowano o herbie Sopotu i obecnym logotypie miasta. Wskazano miasta, które są konkurencją dla Sopotu. Ustalone zostały grupy odbiorców komunikatów miasta oraz kierunki promocji. Poruszono sytuację jednostek miasta i instytucji kultury. Uczestnicy warsztatów wypełnili indywidualnie ankiety, która zawierała hasła opisujące Sopot i jego markę oraz wspólnie pracowali nad możliwym przekazem, szukając elementów pozytywnych, neutralnych i niepożądanych - dodała Magdalena Czarzyńska-Jachim.
Jak wynika z przykładów przedstawionych przez władze Sopotu, nowe logo ma zawierać nazwę kurortu oraz herb w uproszczonej wersji. Materiały miałyby być wykorzystywane przez nie tylko przez Urząd Miasta Sopotu, ale także inne instytucje miejskie. W przypadku innych miast - m.in. Oslo - nowe logo pozwoliło znacznie ujednolicić system identyfikacji wizualnej. Wcześniej urząd norweskiej stolicy oraz instytucje współpracujące korzystały z 250 odmiennych symboli. Co ważne, nie zrezygnowano z promocji miasta przez herb. Ten został zachowany dla wzniosłych oraz tradycyjnych wydarzeń.
Po warsztatach, analizie grup odbiorców i potrzeb komunikacyjnych Sopotu, przedstawione zostały rekomendacje dla nowej marki miasta.
W 2023 roku w briefie strategicznym została opisana strategia i sytuacja Sopotu, strategia komunikacji miasta, kontekst i konkurencja, odbiorcy znaku i identyfikacji. Opracowano także wytyczne wizualne. Dokument ten zostanie upubliczniony w postępowaniu przetargowym, które również odpowie nam na pytanie czy kwota zarezerwowana w budżecie miasta jest wystarczająca - podsumowała Magdalena Czarzyńska-Jachim.
M17:58, 23.01.2024
1 1
Czas najwyzszy. 17:58, 23.01.2024