Jak każde miejsce, również i Sopot zmaga się z pewnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest hałas, którego można doświadczyć w niektórych częściach miasta. Dziś przyjrzymy się temu zjawisku bliżej i zobaczymy, gdzie jest on największym problemem.
Hałas jest jednym z najważniejszych czynników, który może negatywnie wpływać na zdrowie ludzi, jakość snu, komfort życia i środowisko naturalne. W miastach, gdzie jest duża koncentracja ludzi, problem hałasu jest szczególnie ważny. W latach 2022, 2018 oraz 2012 Sopot zlecił wykonanie badań, które posłużyły do wykonania map hałasu i specjalistycznych opracowań. Dzięki nim możemy określić, jaka jest skala tego problemu w odniesieniu do naszego miasta.
Już będąc wystawionym na dźwięki o natężeniu około 70 dB musimy liczyć się z niekorzystnymi zmianami, które mogą zachodzić w organizmie. Im wartość ta jest wyższa, tym skutki tego oddziaływania będą poważniejsze. Mowa m.in. o rozmaitych uszkodzeniach organicznych i chorobach, m.in. nadciśnieniu tętniczym, zaburzeniach pracy żołądka, wzroście wydzielania adrenaliny, wrzodach żołądka czy przyspieszeniu procesu starzenia. Od 90 dB jesteśmy zaś narażeni na osłabienie i ubytek słuchu, a od 120 dB na niebezpieczeństwo mechanicznego uszkodzenia słuchu. W przypadku 130 dB dochodzimy zaś do tzw. granicy bólu.
Jak wykazały badania przeprowadzone w 2022 roku, najbardziej dotkliwe skutki hałasu nie dotyczą mieszkańców Sopotu. Jest jednak szereg innych konsekwencji zdrowotnych, z którymi może borykać się część mieszkańców trójmiejskiego kurortu i nie można ich bagatelizować. Są to znaczne uciążliwości wpływające na komfort życia oraz zaburzenia snu. Ile osób w Sopocie zmaga się z tego typu przypadłościami?
LDWN - oznacza długookresowy średni poziom dźwięku A wyrażony w decybelach (dB), wyznaczony w ciągu wszystkich dób w roku, z uwzględnieniem pory dnia (rozumianej jako przedział czasu od godz. 6.00 do godz. 18.00), pory wieczoru (rozumianej jako przedział czasu od godz. 18.00 do godz. 22.00) oraz pory nocy (rozumianej jako przedział czasu od godz. 22.00 do godz. 6.00).
LN – oznacza długookresowy średni poziom dźwięku A wyrażony w decybelach [dB], wyznaczony w ciągu wszystkich pór nocy w roku.
|
Przedziały wartości wskaźnika LDWN |
||||||
|
55-59,9 |
60-64,9 |
65-69,9 |
70,0-74,9 |
75,0-79,9 |
≥80 |
|
[dB] |
[dB] |
[dB] |
[dB] |
[dB] |
[dB] |
||
|
Liczba osób dotkniętych znaczną uciążliwością |
179 |
175 |
162 |
140 |
0 |
0 |
|
Przedziały wartości wskaźnika LN |
||||||
|
50-54,9 |
55-59,9 |
60-64,9 |
65,0-69,9 |
70,0-74,9 |
≥75 |
|
[dB] |
[dB] |
[dB] |
[dB] |
[dB] |
[dB] |
||
|
Liczba osób dotkniętych znacznymi zaburzeniami snu |
49 |
44 |
40 |
0 |
0 |
0 |
W ramach opracowania wykonywano analizy na terenie, na którym główne drogi w mieście emitują hałas. Analizie poddano 6 odcinków dróg (1 odcinek drogi wojewódzkiej i 5 odcinków dróg powiatowych). Łączna długość analizowanych odcinków wyniosła 11,47 kilometra. Obserwacją objęto pas terenu o szerokości 2 x 500m, położony po obu stronach analizowanych odcinków drogi.
Jak widzimy na powyższych mapach, najbardziej newralgiczne miejsca to ulice o dużym natężeniu ruchu samochodowego. Są to m.in. aleja Niepodległości, ulica Powstańców Warszawy i Grunwaldzka czy chociażby Bitwy pod Płowcami. W największym stopniu problem ten dotyczy dolnego tarasu miasta, gdzie w sezonie kierowcy nierzadko muszą liczyć się z korkami i brakiem miejsc parkingowych. Poza tym jest to również miejsce cieszące się ogromnym zainteresowaniem turystów, gdzie każdego sezonu przewijają się prawdziwe tłumy.
Jak wielu mieszkańców Sopotu musi znosić regularny hałas? Jak się okazuje, z roku na rok takich przypadków jest coraz mniej. W 2018 roku było to szacunkowo aż 5,5 tys. osób w naszym mieście (wg wskaźnika Ldwn). W ubiegłym roku zaś liczba ta wynosiła już 3,5 tys.
W poniższych tabelach zestawiono szacunkową liczbę mieszkańców eksponowanych na hałas. Dane pochodzą z opracowanej w 2018 roku Mapy akustycznej oraz opracowania z 2022 roku wykonanego przez firmę LEMITOR na zlecenie Gminy Miasta Sopotu.
[ZT]16684[/ZT]
8 0
Powinno być na czerwono, normy i tak zaniżone, nie oddają stanu faktycznego.
6 0
Należałoby jeszcze zbadać poziom hałasu generowany przez trąbiące pociągi mknące przez Sopot.
4 0
No właśnie i co w tym temacie zrobił Jacek Karnowski.
3 0
Hałas jaki powodują drogi w Sopocie to nic w porównaniu z tym jaki hałas i zagrożenie powoduje linia kolejowa. Już dawno powinny zostać ustawione ekrany dźwiękochłonne. Zagrożenie jakie powoduje ruch pociągów towarowych jest ogromne. Szczególnie uwzględniając towary niebezpieczne których jest bardzo dużo.