Zamknij
08:57, 29.03.2023

Sopot jest jednym z pierwszych polskich miast, które podjęły skuteczną walkę z chaosem reklamowym. Dzięki uchwale krajobrazowej, przyjętej 5 lat temu, z uzdrowiska zniknęły billboardy i wielkoformatowe siatki. - Sukces sopockiej uchwały krajobrazowej to efekt dobrej współpracy z przedsiębiorcami, wspólnotami mieszkaniowymi i mieszkańcami - mówi wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.

5 lat temu, 26 marca 2018 roku została przyjęta przez radnych uchwała krajobrazowa dla Sopotu. Jej zapisy weszły w życie w 7 czerwca 2018 r. Efekty wprowadzenia jasnych zasad umieszczania nośników reklamowych w mieście widać na każdym kroku. Z Sopotu zniknęło w tym czasie ponad 1300 reklam. W kurorcie nie ma już billboardów i wielkoformatowych siatek, które zasłaniały piękne, zabytkowe sopockie kamienice. Ponad 400 szyldów zostało przystosowanych do zapisów uchwały. Zamiast natłoku informacji wizualnej, w Sopocie mamy dziś ład i harmonijną przestrzeń.

Podczas briefingu, który odbył się we wtorek, 28 marca, wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski, sopocka radna Natalia Pobłocka i urzędnicy opowiedzieli o drodze do sukcesu sopockiej uchwały krajobrazowej oraz o rezultatach jej funkcjonowania.

Sopocka uchwała krajobrazowa. Droga do sukcesu

Sopot był jednym z pierwszych miast w Polsce, które wprowadziły uchwałę krajobrazową. Prace nad jej opracowaniem trwały blisko 2,5 roku. Rozpoczęły się tuż po wejściu w życie ustawy, na mocy której gminy mogą uchwalać własne uchwały krajobrazowe.

- Sopocka uchwała krajobrazowa to nasz wspólny sukces - powiedział wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. - To sukces radnych, którzy bez głosu sprzeciwu przyjęli w 2018 roku uchwałę krajobrazową. To również sukces sopockich przedsiębiorców, wspólnot mieszkaniowych, mieszkańców, ale też pasjonatów z urzędu miasta. Bez ich determinacji, zaangażowania, niestandardowego myślenia nie udałoby się nam usunąć z przestrzeni miasta ponad 1300 reklam. Jeszcze kilka lat temu, kiedy podróżowaliśmy po świecie, z zazdrością patrzyliśmy na wszechobecną zieleń, piękne, odrestaurowane elewacje czy brak kakofonii reklamowej. Dziś możemy ogłosić sukces. Sopot jest pierwszym miastem, gdzie zniknęły reklamy wielkoformatowej, w Sopocie nie ma ani jednego billboardu. Udało się uporządkować przestrzeń miasta bez nadmiernego nakładania kar. Cieszymy się, że jesteśmy wzorem dla innych miast i chętnie dzielimy się dobrymi praktykami.

Tworzenie uchwały krajobrazowej było poszukiwaniem kompromisu między interesem ekonomicznym przedsiębiorców a potrzebą wprowadzenia ładu przestrzennego. 

- Ład przestrzenny jest wspólnym dobrem, dlatego jako radni Miasta Sopotu w 2018 roku przyjęliśmy uchwałę krajobrazową, która porządkuje przepisy dotyczące prawa miejscowego, związanego z harmonijną stroną funkcjonowania miasta - mówiła Natalia Pobłocka, sopocka radna, wiceprzewodnicząca Komisji Rozwoju i Urbanistyki, architektka. - Uporządkowanie przestrzeni miejskiej powoduje obniżenie poziomu stresu, co jest szczególnie ważne w uzdrowisku. Dzięki uchwale krajobrazowej możemy teraz patrzeć na piękne elewacje historycznych kamienic i cieszyć się widokiem morza, którego nie zasłaniają banery.

Uchwała krajobrazowa powstała na podstawie analiz urbanistycznych Sopotu i podziału jego terenu na strefy funkcjonalne.

- Sopot jest miejscem wyjątkowym na mapie Polski, zależy nam, aby podkreślać jego historyczny charakter - powiedziała Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, plastyczka miejska. - Od 1979 roku Sopot, jako układ urbanistyczno-krajobrazowy, jest wpisany do rejestru zabytków. Uchwała krajobrazowa jest narzędziem, które znacznie pomogło wyeliminować z przestrzeni miasta nielegalne reklamy. Sopot jest obecnie wolny od chaosu reklamowego. Możemy być dumni z naszego kurortu. 

W Sopocie stawiamy na edukację i współpracę

Uchwała krajobrazowa daje prawo do egzekwowania wyglądu reklam w mieście. Jak to wygląda w praktyce? W Sopocie urzędnicy odpowiedzialni za harmonijny wygląd miasta stawiają na edukację, pomoc i współpracę z przedsiębiorcami.

- Zapisy uchwały oraz standardy umieszczania reklam w Sopocie w przystępny sposób zostały wyjaśnione w przygotowanym przez nas “Katalogu dobrych praktyk dla Sopotu” - mówiła Klaudyna Karczewska-Szymkowiak. - Zapraszamy inwestorów oraz mieszkańców do urzędu, do pokoju nr 100. Służymy pomocą, radą i zawsze wspólnie szukamy rozwiązania.

Za umieszczenie reklamy niezgodnej z zapisami uchwały krajobrazowej grozi kara pieniężna.

- Schemat postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia kary pieniężnej składa się trzech etapów - powiedział Tomasz Naczk z Wydziału Urbanistyki i Architektury, odpowiedzialny za przestrzeganie zasad uchwały krajobrazowej w Sopocie. - Pierwszym z nich jest wizja w terenie, podczas której identyfikujemy reklamy niezgodne z uchwałą krajobrazową. Po ustaleniu podmiotu, który umieścił reklamę, wzywamy do jej usunięcia w wyznaczonym terminie. Jeśli po upłynięciu terminu nie otrzymujemy informacji o zdjęciu reklamy lub o chęci dostosowania nośnika do zapisów uchwały krajobrazowej, ponawiamy wezwanie. Zawsze staramy się polubownie rozwiązać sprawę i to nam się zwykle udaje. Rzadko jesteśmy zmuszeni wszczynać z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za umieszczenie reklamy niezgodnej z zapisami uchwały krajobrazowej.

Sopot nie zarabia na reklamach

Dzięki uchwałom krajobrazowym władze miast i gmin mogą pobierać opłaty za umieszczanie tablic i urządzeń reklamowych. W Sopocie nie skorzystano z takiej możliwości.

- To kwestia przyjętych przez nas priorytetów. Zależało nam na oczyszczeniu przestrzeni miejskiej, opanowaniu chaosu reklamowego i podniesieniu standardów w myśleniu o przestrzeni - mówi wiceprezydent Marcin Skwierawski. - Istotniejszym było dla nas, aby mieszkańcy Sopotu, przedsiębiorcy czy firmy reklamowe współpracujące z miastem, poczuli się współodpowiedzialni za przestrzeń, której są użytkownikami.

Kalendarium prac nad sopocką uchwałą krajobrazową 

  1. wrzesień 2015 r. - wejście w życie ustawy krajobrazowej,
  2. październik 2015 r. - przyjęcie uchwały Rady Miasta Sopotu o przystąpieniu do sporządzania projektu uchwały krajobrazowej,
  3. czerwiec 2016 r. - informacja w mediach o przygotowywaniu kodeksu i możliwości zgłaszania sugestii,
  4. lipiec 2016 r. - marzec 2017 r. - prace nad uchwałą,
  5. kwiecień 2017 r. - uzgadnianie i opiniowanie uchwały,
  6. maj - czerwiec 2017 r. - konsultacje projektu uchwały,
  7. 26.03.2018 r. - przyjęcie uchwały na sesji Rady Miasta Sopotu,
  8. 7.06.2018 r. - dzień wejścia w życie założeń uchwały krajobrazowej dla Sopotu,
  9. do 7.06.2019 r. - okres przejściowy na dostosowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych innych niż szyldy,
  10. do 7.06. 2020 r. - okres przejściowy na dostosowanie szyldów,
  11. do 7.06.2022 r. - okres przejściowy na dostosowanie istniejących ogrodzeń do zasad i warunków uchwały.
Jeżeli Twój wizerunek przypadkowo znalazł się na tych fotografiach, a nie wyraziłeś na to zgody, prosimy zgłoś to na adres: [email protected]

komentarz(2)

Rafał Rafał

2 0

Zniknęły reklamy ale mamy za to chaos urbanistyczny i brak bezpiecznych przejść w newralgicznych miejscach miasta, aby nie było takich korków, no ale można odtrąbić sukces co do reklam, zresztą nie do końca. 21:52, 29.03.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Kornik drukaszKornik drukasz

1 0

Przez te ustawę zaraz PO wprowadzeniu W 2018 w Sopocie i na zabiance upadło 68 małych drukarni i zakładów poligrafii najnowsze DANE mówią ze przedsiębiorcy zeszli do szarej strefy bo zbraklo im farby 15:12, 30.03.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz