Zamknij

Czym jest szaleństwo, a czym normalność? Wystawa w Sopocie skłoni do refleksji

12:59, 28.02.2025 Aktualizacja: 13:00, 28.02.2025
Skomentuj Materiały prasowe Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie Materiały prasowe Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie
  • Czas trwania wystawy: 15 marzec 2025 - 18 maj 2025
  • Wernisaż wystawy: 14 marzec godz.18:00
  • Kuratorka: Eulalia Domanowska

Tym mianem określano kiedyś ludzi szalonych, geniuszy podziwianych, ale nierozumianych przez ogół społeczeństwa. Dominik Lejman w swoim projekcie skłania nas do zbadania naszego rozumienia pojęcia szaleństwa i refleksji na temat podejmowany już wcześniej przez kierunki sztuki awangardowej XX wieku, takie jak dada i surrealizm. Próbowano zrozumieć – kim jest szaleniec? Kogo uważamy za osobę niepoczytalną? Facetem w kaftanie bezpieczeństwa czy mężczyzną w garniturze, który prowadzi nas ścieżką do zagłady?

Dominik Lejman zadaje powyższe pytania w podwójnym sensie. Odnosi się zarówno do sytuacji niehumanitarnych metod „leczenia” i traktowania inności w systemie izolacji i przymusu, czyli tak naprawdę stosowania represji, jak i próby metaforycznego rozważenia natury szaleństwa w systemie społecznym, w naszym szalonym świecie pełnym wojen, więzień i ograniczeń. Artysta przypomina stwierdzenie Nietzschego: «Szaleństwo u jednostek jest rzeczą rzadką, ale u grup, partii, narodów i epok jest regułą» nabiera w tym kontekście szczególnego znaczenia”[1].

Filozofia XX wieku wiąże szaleństwo z systemem społecznym[2]. „…skojarzenia ze strachem, niepokojem i cierpieniem są sprzeczne z preferowaną normą; normą, która wymaga produktywności ekonomicznej, zysków wydajnościowych zdrowej i przystosowanej populacji, aby realizować miękkie i twarde cele systemu władzy, takie jak własność zasobów i jakość życia”[3] – diagnozuje filozof i krytyk sztuki Hubertus Von Amelunxen. Z drugiej strony szaleńców traktowano jako jasnowidzów, wizjonerów bądź szalonych geniuszy, którym towarzyszy magia. Szaleństwo postrzegano jako szczególny stan duchowy niedostępny dla ludzi „normalnych”.

Dominik Lejman, Agave 2022, akryl na płótnie, dyptyk 2x 230cmx185cm. Materiały prasowe PGS w Sopocie

W Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie przedstawiamy wystawę zatytułowaną Lunatycy, Lunatyczki, kładącą szczególny nacisk na rolę kobiet. Kilkanaście prac jest przejmującym i fascynującym światem stworzonym przez Dominika Lejmana, który – dzięki od lat konsekwentnie rozwijanej formule łączenia projekcji wideo z malarstwem – ucieleśnia niezwykle sugestywną MANIFESTACJĘ NIEOBECNOŚCI.

Dominik Lejman trzy lata temu w czasie weneckiego Biennale wraz z grupą kuratorów zaproponował Pawilon Szaleństwa usytuowany na wyspie San Servolo, gdzie do 1979 roku istniał szpital psychiatryczny. Dwie z instalacji były pokazywane wcześniej w sakralnych wnętrzach Chiesa di San Servolo – są to Reenactment 1 i Reenactment 2 (Odtworzenie) z udziałem performerki Bianci O’Brien. Odwołują się one do barokowych, religijnych przedstawień zmartwychwstania i zdjęcia z krzyża. Dwie inne projekcje zatytułowane UBU (z udziałem performera Leona Dziemaszkiewicza) nawiązują do pierwszej wersji powieści Alfreda Jarry’ego Król Ubu czyli Polacy – proto-surrealistycznej, młodzieńczej groteski pisarza, którą uważano za zapowiedź totalitarnych dyktatur, rodzącego się nazizmu i buntu mas. Dyptyk malarski Agawa jest przedstawieniem rośliny, która na wyspie San Servolo była niemym świadkiem cierpień pacjentów. Atmosferę tego miejsca przybliża także cykl portretów pacjentów znalezionych przez artystę w dziewiętnastowiecznym archiwum i film REENACTMENT 2023 Piotra Machy.

Dominik Lejman - Reenactment 1 (with Bianca O'Brien) 2022, akryl na płótnie 348cm (pion)x185cm, projekcja wideo. Materiały prasowe PGS w Sopocie.

Dominik Lejman  (ur. 1969). Absolwent Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Royal Col-lege of Art w Londynie. Zajmuje się malarstwem, które łączy z projekcjami wideo, realizuje wideofreski i prace w formie wielkoformatowych projekcji. Jest autorem licznych wystaw indywidualnych oraz projektów publicz­nych (m.in. stałe instalacje w szpitalach w Nowym Jorku i w Cleveland). Brał udział w wielu ekspozycjach zbio­rowych, m.in. Biennale Architektury w Wenecji 2004, Sanguine w Fondazione Prada (2019). Ostatnia retro­spektywna wystawa Dominika Lejmana Air Wants to Go odbyła się w 2020 roku w OPENHEIM we Wrocławiu.

W 2022 Lejman jest autorem indywidualnej wystawy Lunatics w pawilonie Madnicity na wyspie San Servo­lo podczas 59 Biennale w Wenecji. Jego prace można znaleźć w wielu kolekcjach publicznych jak m.in. Muzeum Sztuki w Łodzi, Bremen Kunsthale, w przestrzeniach pu­blicznych jak Cleveland Clinic collection oraz w wielu ko­lekcjach prywatnych. Laureat polskich i zagranicznych nagród, m.in. Paszportu „Polityki” (2001) i Berlin Art Pri­ze (2018). Profesor doktor habilitowany Dominik Lejman jest kierownikiem II Pracowni Malarstwa na Uniwersyte­cie Artystycznym im. M. Abakanowicz w Poznaniu. Pra­cuje i mieszka w Poznaniu oraz w Berlinie.


[1] O granicach normalności i szaleństwa z Dominikiem Lejmanem i Biancą O’Brien rozmawia ks. Jerzy Stranz, katalog wystawy Reenactement (Odtworzenie), Akademia Lubrańskiego. Wydawnictwo, Poznań 2023, s. 29.

[2] Michel Foucault zwrócił naszą uwagę na rozumienie szaleństwa jako pewnej konstrukcji społecznej – odrzucenia tych, którzy nie pasują do naszych konwencjonalnych kategorii normalności. Opisuje to w książce „Szaleństwo i nierozum. Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu”.

[3] Fragment tekstu kuratorskiego towarzyszącego wystawie 2022 roku w Wenecji na wyspie San Servolo.

[ZT]30551[/ZT] 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%