Podwyższenie opłat za odbiór odpadów na terenie Sopotu, to nie jedyne zmiany, jakie czekają mieszkańców w najbliższym czasie. Obowiązkowa segregacja, nowe pojemniki na bioodpady, worki i koszyki na śmieci w każdym domu zostały przegłosowane przez radnych miasta - kiedy zostaną wprowadzone?
Wyższe opłaty
Radni podnieśli opłaty za odbiór odpadów dla gospodarstw domowych. Opłata ma wzrosnąć do 32zł miesięcznie i 7,50zł za każdy m³ wody powyżej 4m³. To duża zmiana, gdyż po ubiegłorocznych podwyżkach opłaty te wynosiły 18zł i 4,80zł za każdy m³ wody powyżej 4m³. Stawki za odpady niesegregowane mają wynosić 3 razy więcej niż za segregowane. Opłaty dla lokali usługowych nie uległy zmianie.
Obowiązkowa segregacja
Od września 2020 nie będą odbierane odpady niesegregowane od gospodarstw domowych. Nie zezwala na to znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości w gminach. W razie nieprzestrzegania segregacji dopłaty będą wyznaczanie indywidualnie w każdym wykrytym przypadku.
Wprowadzono też możliwość udzielania zniżek dla gospodarstw domowych kompostujących odpady zielone i kuchenne na własnej posesji. Kompostowanie samodzielne ma być możliwe tylko w przypadku domów jednorodzinnych. Nie określono jeszcze dokładnych kwot tych zniżek.
Worki i koszyki dla każdego
Do wrzucania odpadów do brązowych pojemników nie będzie można wykorzystywać zwykłych worków z tworzyw sztucznych. Każda nieruchomość ma otrzymać woreczki biokompostowalne do wrzucania odpadów do pojemnika na nieruchomości. Przed ich wrzuceniem do pojemnika, będzie można gromadzić je w „koszyku domowym”, który otrzyma każdy lokal mieszkalny. Nie określono ilości worków biokompostowalnych wydawanych właścicielom nieruchomości.
W Sopocie szeroko rozumiane odpady bio będą zbierane w dwóch odrębnych frakcjach:
Opłaty za gruz na ulicy
Radni ustalili nowe stawki dzierżawy za ogródki gastronomiczne. Uchwała o dziennych stawkach za zajęcie pasa drogowego określiła je na 3 zł na Monte Cassino i pl. Zdrojowym, a 5zł na pl. Przyjaciół Sopotu w sezonie. Poza sezonem opłaty te wyniosą 25gr za m². Nowe stawki dotyczą również umieszczania kontenerów i worków na gruz na powierzchni ulic. Stawka będzie wynosić 5zł/m² dziennie.
inf. gmina Sopot
1 1
Ciekawe czy metraż mieszkań powiekszy się (przecież trzeba będzie zrobić miejsce karaluchom, mrówkom i innym takim). A czy odświeżacze powietrza też są w pakiecie?