W dniach 6–15 września odbędzie się 5. edycja festiwalu „W ramach Sopotu”, prezentującego fotografię w najlepszym wydaniu. Po raz pierwszy impreza będzie miała charakter międzynarodowy. Prace artystów biorących udział w wystawie będzie można oglądać w Państwowej Galerii Sztuki oraz w galeriach festiwalowych w Sopot Centrum.
W tym roku zaproszeni twórcy stawiają pytania dotyczące funkcjonowania człowieka w zmodyfikowanym środowisku, pytają o wpływ, jaki na to środowisko wywiera ludzka działalność, a także o charakter zmian w systemach społecznych i kulturowych, do których dochodzi w czasach niekontrolowanego rozwoju cywilizacyjnego.
Karolina Jonderko
Praca Marty Zgierskiej Takeover to seria portretów powstałych w muzeum figur woskowych. Estetyczna seria opowiada o fikcyjnym życiu wykreowanym na potrzeby popkultury i budowania wzorców społecznych. Artystka podczas postprodukcji nałożyła na fotografie zdjęcia fragmentów własnej twarzy jakby próbowała je ożywić. Stosunkowo lekką, konceptualną serię, zatytułowaną Kolonie 2019, stworzyła Karolina Jonderko. W jej pierwszej części artystka odtwarza swoje wspomnienia z dziecięcych kolonii, w drugiej z kolei umiejscawia siebie w przestrzeni obiektów wypoczynkowych sopockiego kurortu. Praca odnosi się do wartości wspomnień; oglądając ją, możemy odnieść wrażenie, że zachęca do pielęgnowania dziecka w sobie w obliczu pędzącego świata. Diana Lelonek stworzyła dwa uzupełniające się cykle. Artystka fotografowała wyrzucone przez Bałtyk ciała martwych ptaków oraz porośnięte przez pąklę niespodziewaną (amphibalanus improvisus) współczesne artefakty. Trudno oprzeć się wrażeniu, że ciała ptaków uzyskały formę plastyczną malarstwa religijnego, a fotografie przedmiotów wyrzuconych przez morze wyglądają niczym abstrakcyjne grafiki. Ekologiczny wydźwięk prac wzmocniony jest w ten sposób przez ich estetyczną formę.
Ukraiński fotograf Sasha Kurmaz stworzył pracę The Shine of Darkness. Dokumentował nocny spacer, który zaprowadził go na obrzeża cywilizacji, tak jakby jego organizm instynktownie wyrażał chęć otoczenia się przyrodą i zatopienia zmysłów w ciemnościach i ciszy. Tęsknota za funkcjonowaniem człowieka w naturalnym środowisku jest również widoczna w pracy Belief Arnisa Balčusa. Artysta stworzył cykl tryskający siłą życia, fotografując nagich ludzi w energicznych pozach i zestawiając te zdjęcia z pracami wyrażającymi potęgę i piękno obiektów natury.
Hubert Humka, Death Landscapes
Czy wystawa Death Landscapes jest o zmianie energii miejsc po tym, jak dokonana zostaje w nich zbrodnia?
A może o upływającym czasie i swoistej „resocjalizacji” skażonej zbrodnią przestrzeni? Albo o naturze ludzkiej
i jej zabójczej sile, popychającej do mordu na przedstawicielu własnego gatunku? Oceńcie sami. Obsypana
nagrodami seria doceniona na świecie, w Polsce nagrodzona Grand Press Photo za najlepszy album roku.
Karol Grygoruk, I Love You Dad
Portret społeczeństwa żyjącego w państwie pozorów. Próba dotarcia do tego, co ukryte przed okiem mas
turystów. Dokument obnaża jednoznaczną pozycję niejednoznacznie totalitarnego władcy – króla Tajlandii,
Bhumibola Adulyadeja. Nowa odsłona projektu, poddana ponownej edycji.
Ilona Szwarc, I’m a Woman and I Feast on Memory
Wątki dotyczące kreowania indywidualności oraz zakreślania jej granic, podobne do tych, jakie porusza cykl Marty Zgierskiej, znajdujemy także na wystawie kalifornijskiej artystki polskiego pochodzenia, Ilony Szwarc. W niezwykle wysmakowanych pod względem plastycznym konceptualnych portretach artystka dokumentuje charakteryzację aktorki, która podlega procesowi przeistaczania się w kogoś podobnego do autorki zdjęć. Czy jest to Ilona?
Katarzyna Bojko-Szymczewska, MEMESIS. Małpowanie natury / Stany przejściowe
W obu seriach autorki możemy odnaleźć ślady tematów poruszanych także przez Martę Zgierską i Ilonę Szwarc. W dwóch cyklach fotografii kolodionowych artystka zajmuje się tematami kopiowania, klonowania i modyfikowania (Małpowanie natury) oraz kwestią ekstremalnej ingerencji w ludzkie ciało w celu przemiany biologicznej, transhumanistycznego przetworzenia gatunku homo sapiens (Stany przejściowe).
Paweł Błęcki, Tymczasowe zagęszczenie materii
Utrzymana w nurcie bio artu, korespondująca z festiwalowymi pracami Diany Lelonek seria w ciągłym procesie, którą artysta nieustannie tworzy i modyfikuje. Błęcki tworzy instalacje i rzeźby z wyrzuconych przez morze plastikowych przedmiotów, a także fotograficznie dokumentuje gotowe obiekty. Praca oprócz tego, że porusza kwestie ekologiczne, wyraża także tęsknotę za procesem powstawania sztuki ludycznej, kiedy społeczność wspólnie tworzyła reprezentatywną dla siebie kulturę.
Paweł Błęcki, Tymczasowe zagęszczenie materii
Utrzymana w nurcie bio artu, korespondująca z festiwalowymi pracami Diany Lelonek seria w ciągłym procesie, którą artysta nieustannie tworzy i modyfikuje. Błęcki tworzy instalacje i rzeźby z wyrzuconych przez morze plastikowych przedmiotów, a także fotograficznie dokumentuje gotowe obiekty. Praca oprócz tego, że porusza kwestie ekologiczne, wyraża także tęsknotę za procesem powstawania sztuki ludycznej, kiedy społeczność wspólnie tworzyła reprezentatywną dla siebie kulturę.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Na warsztaty obowiązują zapisy.
Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie organizatora - sprawdź.
Diana Lelonek
[ZT]2566[/ZT]
Arnis Balcus
materiały prasowe organizatora/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz