Zamknij

Skazani na auto? Alternatywa dla samochodu pilnie potrzebna

11:08, 02.10.2023 PAP Aktualizacja: 10:47, 03.10.2023
Skomentuj Fot. esopot.pl Fot. esopot.pl

Rozwój czystego transportu, bez emisji CO2 i zanieczyszczenia powietrza, wymaga przedstawienia atrakcyjnej alternatywy dla samochodów, na przykład w postaci dobrych warunków dla mobilności pieszej i rowerowej czy skutecznej komunikacji publicznej. Obecnie mieszkańcy małych miast są oporni wobec różnych form ograniczania ruchu samochodowego – nie z braku otwartości, a raczej z braku dostępu do autobusu, pociągu czy roweru. Takie wnioski płyną z badania “Transportowe nawyki mieszkańców małych miast. Wybory i praktyki w zakresie mobilności. Badanie eksploracyjne”, przeprowadzonego dla Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego. 

Samochód – wolność czy konieczność?

Mieszkańcy małych miast nie postrzegają się jako wykluczonych transportowo, mimo że często spotykają się z ograniczeniami w zakresie dostępu do komunikacji zbiorowej. Zapytani twierdzą, że linii jest za mało, a trasy nie odpowiadają na potrzeby mieszkańców, dla wielu osób do najbliższego przystanku jest za daleko. Autobusy jeżdżą też zbyt rzadko. Komunikacją miejską trudno dojechać z jednego krańca miasta na drugi bez długiego oczekiwania na przystankach. Badani często nie mają również dostępu do komunikacji zbiorowej poza godzinami szczytu lub wieczorem. 

Wykluczenie komunikacyjne dotyka zwłaszcza tych, którzy nie mogą jeździć własnym samochodem: seniorów, osoby z niepełnosprawnościami lub chore, a także dzieci i młodzież lub osoby, których nie stać na posiadanie auta. “Wykluczenie komunikacyjne to także często wykluczenie społeczne poprzez brak możliwości spotkań z rówieśnikami, uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych czy sportowych” – powiedziała jedna ze współautorek badania, socjolożka Magdalena Szemioth.

Choć samochód jest w naszej kulturze utożsamiany z wolnością, to zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich właśnie wykluczenie transportowe, rozumiane jako brak dostępu do transportu publicznego, jest faktyczną przeszkodą w realizacji naszych konstytucyjnych praw i wolności. Dlatego każdy obywatel powinien mieć zagwarantowaną możliwość dotarcia środkami transportu publicznego przynajmniej do siedziby władz danej gminy.

Dostęp do transportu prawem wszystkich obywateli

Zrozumienie powodów niechęci wobec ograniczania ruchu samochodowego pozwala zaproponować rozwiązania problemów transportowych lepiej dopasowane do zróżnicowanych potrzeb mieszkańców.

“Ważne jest, by lokalne władze się nie poddawały i dążyły do zmniejszania dominacji samochodów w miejskiej przestrzeni. Nie powinny rezygnować z organizacji transportu publicznego i pozostawiać mieszkańców bez wyboru. Mogą szukać elastycznych rozwiązań takich jak na przykład małe busy zamiast dużych autobusów, wprowadzanie transportu na życzenie, współpraca w realizacji przewozów z sąsiednimi gminami, tańsze miejskie taksówki dla seniorów i rodzin wielodzietnych czy miejska usługa transportu dla osób z niepełnosprawnością” – powiedziała Urszula Stefanowicz, ekspertka w obszarze zrównoważonego transportu działająca w Polskim Klubie Ekologicznym Okręgu Mazowieckim oraz Koalicji Klimatycznej.

Rozwój transportu zbiorowego, uspokajanie ruchu samochodowego, oddawanie przestrzeni miejskiej pieszym i rowerzystom przekładają się na wzrost bezpieczeństwa oraz poprawę zdrowia i jakości życia mieszkańców. Osiąga to dziś na przykład Jaworzno, w którym dążenie do realizacji Wizji Zero, czyli wyeliminowania śmiertelnych wypadków pieszych, przynosi już konkretne efekty.

W zachęcaniu do zmiany wyborów transportowych pomagają takie rozwiązania jak koordynacja rozkładów jazdy, np. autobusów i kolei, uproszczenie systemu opłat za transport publiczny, zapewnienie możliwości długoterminowego wynajmu rowerów. Przydaje się stosowanie metody małych kroków – stopniowe wprowadzanie zmian uspokajających ruch samochodowy, w miarę jak rośnie dostępność alternatyw. 

Jednocześnie konieczne jest zwiększenie świadomości szkodliwości zanieczyszczenia powietrza powodowanego przez samochody spalinowe. Choć auta mogą być dla nas wygodne, to korzystanie z nich oznacza korki, wypadki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, utratę cennej miejskiej przestrzeni i pogłębianie kryzysu klimatycznego. Bez wytrwałego prowadzenia działań informacyjnych i edukacyjnych, pokazujących korzyści z rezygnowania z samochodu, równoważenie miejskiej mobilności będzie dużo trudniejsze. Tymczasem jej prawidłowy rozwój to bezpieczniejsze, bardziej przyjazne i sprawiedliwe społecznie miasta. 

Źródło informacji: Koalicja Klimatyczna
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

terefereterefere

0 0

ćwoki przyspawane do kierownicy nawet do żabki po bułkę samochodem jadą dbile niedorobione bo są za leniwi na rower nie mówiąc o spacerze. są tacy co mieszkają tak że nie musieliby ruszać samochodu tygodniami ale wszędzie! dosłownie wszędzie!! nawet 500 metrów dalej durnie samochodem muszą jechać 13:22, 03.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%