Zamknij

Nowe, wyższe stawki za wywóz śmieci w Sopocie! Mniejsze wpływy i rosnące koszty

18:00, 18.03.2019 P.S Aktualizacja: 08:35, 22.03.2019
Skomentuj Fot. facebook - ZOM Sopot Fot. facebook - ZOM Sopot

Jak informuje Urząd Miasta Sopotu ceny gospodarowania odpadami ulegną zmianie. Głosowanie nad uchwałą odbędzie się na najbliższym posiedzeniu Rady Miasta. Ile zapłacą sopocianie po zmianach?

Obowiązujące w Sopocie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od nieruchomości zamieszkałych zostały przyjęte uchwałą Rady Miasta Sopotu 14 czerwca 2013 r. Wówczas gminy były zobowiązane od 1 lipca 2013 r. zorganizować system gospodarowania odpadami komunalnymi. Od tego czasu tj. blisko 6 lat stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi  nie uległy zmianie.

Od tego czasu nastąpiły znaczne zmiany na rynku gospodarki odpadami. Przede wszystkim wzrosły koszty transportu, koszty wynagrodzeń oraz koszty utylizacji odpadów i opłat środowiskowych. Jednocześnie spadły ceny skupu makulatury, szkła i plastiku.

Mniejsze wpływy i rosnące koszty

I tak, w 2016 roku za tonę papieru ZOM otrzymywał 210,68 zł. Zaś w 2018 roku ta cena wynosiła jedynie 102 zł. Za szkło w 2016 roku – 59,40 zł, a w 2018 – już tylko 55 zł. Podobnie tworzywa sztuczne – tona w 2015 roku to -75,50 zł a w 2018 – 68 zł.

W roku 2019 nastąpił wzrost opłaty środowiskowej, która ma wpływ na cenę utylizacji odpadów. Ta tzw. opłata środowiskowa (marszałkowska) jest ustalana w drodze rozporządzenia Rady Ministrów i waloryzowana w drodze obwieszczenia Ministra Środowiska. Jeszcze w 2013 r. jej wysokość wynosiła 115,41 zł za tonę odpadów niesegregowanych, w 2014 r. – 119,68 zł, w 2017 r. – 120,76 zł. W roku 2019 będzie 170 zł a od 2020 r. ma wynieść 270 zł/ tonę.

Bonusy w ramach systemu

1. W ramach wnoszonych opłat za gospodarowanie  odpadami komunalnymi na terenie Sopotu mieszkańcy mają zapewniony bez ograniczeń odbiór odpadów zmieszanych i zielonych, wysegregowanych:

  • makulatury,
  • szkła plastiku,
  • opakowań wielomateriałowych.

2. Raz w roku każdemu właścicielowi nieruchomości przysługuje prawo do przekazania odpadów budowlanych i rozbiórkowych niezawierających odpadów niebezpiecznych w ilości 1 m3.

3. Raz w miesiącu istnieje możliwość, w ramach tzw. „wystawek”, pozbycia się odpadów wielkogabarytowych. 

4. Od 2016 roku mieszkaniec może zgłosić nieodpłatny odbiór (bezpośrednio z mieszkania) sprzętu AGD i RTV (powyżej 20 kg). Na terenie miasta zainstalowano 7  specjalnych pojemników do zbierania:  drobnego sprzętu elektronicznego, baterii i żarówek.

5. Ponadto na terenie Zakładu Oczyszczania Miasta (ZOM) funkcjonuje punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), do którego mieszkańcy mają możliwość bezpłatnego przekazania odpadów wysegregowanych odpadów, których nie wystawili w terminie. Mogą również dostarczyć zużyte opony, odzież i tekstylia, sprzęt elektryczny i elektroniczny.

6. Na terenie bazy ZOM funkcjonuje również punkt zbiórki odpadów niebezpiecznych (PZON) gdzie mieszkańcy mogą pozbyć się między innymi takich odpadów jak: resztki farb, lakierów, żywic, rozpuszczalników itp.; zbiorników po aerozolach i środkach dezynfekcji i dezynsekcji, baterii i akumulatorów, lamp fluorescencyjnych, resztek przepracowanych olejów itp. Dwa razy do roku organizowana jest objazdowa zbiórka odpadów niebezpiecznych (OZON). W aptekach zbierane są przeterminowane leki. W placówkach oświatowych, w urzędzie i placówkach handlowych zbierane są zużyte baterie.

7. W ramach systemu gospodarki odpadami Sopot zapewnia mieszkańcom pojemniki lub worki do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów. Z opłaty pokrywane są działania edukacyjne oraz usuwanie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania (tzw. dzikie wysypiska).

Dlaczego zmieniamy opłaty?

Biorąc pod uwagę konieczność zbilansowania systemu, ustawowy wymóg podniesienia płacy minimalnej, coraz większe koszty zagospodarowania odpadów, rosnące koszty utrzymania taboru wraz z wymianą starych pojazdów na ekologiczne oraz konieczność wprowadzenia kolejnej frakcji, tzw. BIO, na najbliższej sesji Rady Miasta rekomendowane będzie podniesienie opłaty za odbiór śmieci w Sopocie z 14 na 18 zł (opłata ryczałtowa). W porównaniu do obecnie obowiązującej opłaty nowe stawki spowodują  wzrost kosztów ponoszonych przez gospodarstwo domowe średnio o ok. 29%. Ze zmiany opłat wyłączone będą rodziny wielodzietne (30 zł opłata ryczałtowa dla rodzin wielodzietnych).

Porównując:

Wzrost opłat nastąpił również w innych gminach. I tak, np. Kartuzy – 65%, Rumia – 36%, Tarnobrzeg - 100%, Ostrów Wielkopolski - 63% Łódź – 85%, Gorzów - 15,4%.

Symulacje:

W Sopocie na 60 m² będzie mieszkała 1 osoba to zapłaci 18 zł, w Gdańsku: ta sama osoba by zapłaciła 26,4 zł, w Gdyni: 58 zł.

W Sopocie na 60 m² mieszkaniu rodzina dwuosobowa zapłaci 37,20 zł w Gdańsku 26,40 zaś w Gdyni 58,00 zł. 

Przygotowana uchwała dotycząca opłat została skierowana do prac w komisjach, tak by mogła być procedowana na najbliższej sesji Rady Miasta.

  • Podsumowując: projekt zmian dotyczącej uchwały podwyższającej stawki za odbiór odpadów od osób i firm będzie rozpatrzony na najbliższej sesji Rady Miasta Sopotu 28 marca. Planuje się aby opłata stała wzrosła z 14 zł na 18 zł (wzrost ok. 29%). 

 

źródło inf: UMS

 

 

(P.S)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%