Zamknij

Modernizacja ścieżek rowerowych. Którą trasę oddano do użytku?

14:48, 21.03.2019 Przemysław Szczygieł Aktualizacja: 08:36, 22.03.2019
Skomentuj Fot. Facebook / Jacek Karnowski Prezydent Miasta Sopotu Fot. Facebook / Jacek Karnowski Prezydent Miasta Sopotu

W środę 20 marca w Sopocie oddano do użytku nową trasę rowerową. Ścieżka o nawierzchni z czerwonego asfaltu biegnie wzdłuż ulicy Obodrzyców. Jej długość wynosi ponad pół kilometra.

Jak poinformował na swoim facebookowym profilu prezydent Sopotu Jacek Karnowski, zakończono pracę nad pierwszym odcinkiem zespołu ścieżek rowerowych w rejonie Kamiennego Potoku. Jeszcze w tym roku droga zostanie połączona ze stacją SKM Kamienny Potok wzdłuż ulicy Wejherowskiej. Kolejnym etapem będzie doprowadzenie ścieżek do Al. Niepodległości.

Przebudowy mają na celu zapewnienie rowerzystom tras wysokiej jakości. Aby to osiągnąć miasto zaplanowało szereg inwestycji w tym zakresie. Prace trwające w rejonie Kamionki są częścią kompleksowego planu modernizacji, o którym pisaliśmy już na początku stycznia.

W ciągu najbliższych sześciu miesięcy remonty obejmą Aleję Wojska Polskiego, zaś do 2020 roku także ulicę Armii Krajowej.

O pracach modernizacyjnych przewidzianych w najbliższym czasie poinformował Marek Niziołek, inspektor Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu:

"Z początkiem wiosny w Sopocie kontynuowane są prace związane z modernizacją i rozbudową infrastruktury rowerowej. W mieście remontowane i rozbudowywane są ścieżki rowerowe, przed wakacjami rozszerzona zostanie strefa uspokojonego ruchu „tempo 30”, a jeszcze w marcu sopockimi ulicami pojadą pierwsze rowery Mevo.

- Sopot jest miastem w którym rowerem można dojechać wszędzie i bardzo szybko. Mamy największy w Polsce wskaźnik dróg rowerowych względem pozostałych ulic, aż 30 procent. Wielkie znaczenie ma oczywiście fakt, że rower jest ekologiczny, przyjazny środowisku. Stąd nasza troska o utrzymanie w dobrym stanie istniejącej infrastruktury i budowę nowej, ale również o zmianę przyzwyczajeń sopocian. Celem jest zrównoważenie transportu a co za tym idzie poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie życia rowerzystom i pieszym – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Droga rowerowa przy ul. Wejherowskiej

Wraz z wiosną ruszają prace przy budowie i remontach sopockich dróg rowerowych. Asfaltem pokryty został odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Wejherowskiej. Ten brakujący odcinek o długości 525 m połączył drogi rowerowe wzdłuż al. Niepodległości i Obodrzyców. Trwa przetarg mający na celu wyłonienie wykonawcy drugiego etapu prac. Będzie to budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Wejherowskiej do SKM Kamienny Potok a następnie wzdłuż ul. Wejherowskiej do al. Niepodległości, co ostatecznie domknie układ dróg rowerowych w tej części Sopotu. Ścieżka połączy Brodwino i Kamienny Potok z aleją Niepodległości.

Międzynarodowa trasa rowerowa R-10

W kwietniu b.r. rusza także jedna z bardziej spektakularnych inwestycji rowerowych Sopotu – przebudowa alejki nadmorskiej w ramach projektu budowy europejskiego szlaku rowerowego R-10. Przed wakacjami, do 15 czerwca, droga zostanie przebudowana na odcinku od granicy z Gdańskiem do ul. Na Wydmach. Przebudowa pozostałego odcinka, od ul. Na Wydmach do Molo, ruszy po wakacjach. W ramach inwestycji wykonane zostaną również 3 miejsca wypoczynkowe dla rowerzystów o łącznej pojemności 80 rowerów. Inwestycja ta będzie się wiązała niewątpliwie z utrudnieniami w ruchu rowerowym na wspomnianych odcinkach. Na czas prowadzenia prac przewidziano objazd umożliwiający bezpieczne ominięcie placu budowy. Objazd uruchomiony zostanie 10 kwietnia br.

Kontraruch rowerowy i strefy „tempo 30”

Strefa uspokojonego ruchu „tempo 30” obejmuje już niemal cały kurort. Obecnie jedynie na trzech sopockich ulicach dopuszczona jest wyższa prędkość maksymalna, są to: Aleja Niepodległości, ul. Malczewskiego i ul. Armii Krajowej. Na ul. Malczewskiego i Armii Krajowej dopuszczalna prędkość jest niewiele większa – obowiązuje ograniczenie do 40 km/h. Na wielu sopockich ulicach prędkość jest ograniczona nawet do 20 km/h. Dodatkowo na wielu ulicach zainstalowane są progi zwalniające.
Przy okazji budowy rond Wejherowska/Kraszewskiego i Wejherowska/Obodrzyców pojawiła się inicjatywa rozszerzenia strefy „tempo 30” o ulice: Wejherowską i Obodrzyców. Strefa „tempo 30” obejmie również ulice Łokietka od Drogi Zielonej do ul. Polnej oraz Polną od Łokietka do ul. Bitwy pod Płowcami. Jeszcze przed wakacjami na 33 ulicach dolnego Sopotu dopuszczony zostanie kontraruch rowerowy, czyli możliwość poruszania się rowerów pod prąd ulicami jednokierunkowymi. Wprowadzony kilka lat temu pilotaż w górnym Sopocie, jak również doświadczenia innych miast pokazują, iż jest to rozwiązanie wygodne i bezpieczne.

Rowery Mevo

Rowery Mevo pojawią się na ulicach Sopotu i pozostałych uczestniczących w projekcie gmin już 26 marca. Projekt wchodzi tym samym w kolejny etap realizacji, który zakłada, że w gminach uczestniczących, na początek pojawi się 30% docelowej liczby jednośladów (1224 szt.) oraz cała infrastruktura postojowa i zaplecze teleinformatyczne. W sumie w całym systemie będzie funkcjonować 4080 rowerów. Na terenie Sopotu, który jest trzecim największym udziałowcem projektu Roweru Metropolitalnego, ostatecznie pojawi się 170 wspomaganych elektrycznie jednośladów i 26 stacji postojowych.

– Flota rowerów Mevo będzie się w całości składać z rowerów IV generacji wspomaganych elektrycznie. Wnioskowaliśmy o takie rozwiązanie, bo to bardzo ważne z punktu widzenia użytkowników w Sopocie. Wynika to ze specyfiki miasta i ukształtowania terenu a także wymagań osób starszych, chętnych do korzystania z roweru miejskiego – wyjaśnia Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Wszystkie rowery będą wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. Wypożyczenie będzie intuicyjne i proste. Będzie to można zrobić z pomocą aplikacji mobilnej, karty zbliżeniowej lub Biura Obsługi Klienta. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie przekroczy 10 zł.

Rowerowy Maj

W tym roku kampania Rowerowy Maj odbędzie się w Sopocie już po raz czwarty. To akcja zachęcająca sopockie dzieci i młodzież do dojeżdżania do szkół i przedszkoli rowerami. Po raz kolejny dwa tysiące dzieci przez cały miesiąc będzie rywalizować o tytuł najbardziej rowerowej szkoły. W zeszłym roku sopoccy uczniowie wykonali ponad 37 tysięcy przejazdów, zajmując 5 miejsce w Polsce pod względem frekwencji. Całkowity przejechany dystans przekroczył obwód Ziemi. Kampanie tego typu, prócz dbania o zdrowie dzieci, wpływają także na zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych rodziców".

[ZT]1330[/ZT]

(Przemysław Szczygieł)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%