Zima obfita w śnieg cieszy, zwłaszcza dzieci. Ale oznacza też, że właściciele nieruchomości muszą chwycić za łopaty, gdyż ciąży na nich obowiązek odśnieżania chodników i dachów. Jego ignorowanie może skutkować mandatem.
Do usuwania śniegu z chodników w miastach zobowiązani są administratorzy osiedli, właściciele nieruchomości, a także firmy odpowiedzialne za oczyszczanie miast.
Poza tym administratorzy nieruchomości mają obowiązek usuwania zwisających z budynków sopli lodu i nawisów śnieżnych, które również zagrażają bezpieczeństwu przechodniów.
Do ich obowiązków należy oczyszczanie ze śniegu i lodu oraz usuwanie błota i innych zanieczyszczeń. Usunięty śnieg oraz lód mogą być pryzmowane na krawędzi chodnika lub w pasie zieleni przyulicznej w sposób nieutrudniający ruchu pieszym. Śliskość chodników powinna być likwidowana poprzez posypywanie chodników materiałami szorstkimi np. piaskiem, bez stosowania środków chemicznych.
Zalegający śnieg na chodnikach powoduje ich śliskość, co może stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia osób z nich korzystających.
Należy również usuwać z dachów i gzymsów obiektów budowlanych bezpośrednio sąsiadujących z drogami i chodnikami sople lodowe i nawisy śniegu niezwłocznie po ich powstaniu.
Na osoby, które nie wywiązują się z nałożonych obowiązków, strażnicy miejscy mogą nałożyć mandat karny w wysokości 100 zł lub sporządzić wniosek o ukaranie do sądu. Z kolei osoby, które doznają uszczerbku na zdrowiu w wyniku niewywiązania się właścicieli z obowiązku odśnieżania chodników, mogą domagać się z tego tytułu odszkodowania z powództwa cywilnego.
Obowiązki gminy
To gmina ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikającą z nieuprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości w razie nienależytego sprawowania nadzoru nad wykonaniem przez właściciela obowiązku wynikającego ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
źródło: portal samorządowy
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz