Zamknij

Zabezpieczenie blachy przed korozją - jak to zrobić?

09:09, 05.03.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 09:16, 05.03.2019
Skomentuj

Stan blacharski pojazdu jest bardzo ważny, zabezpieczenie przed korozją to ważny element w trosce o dobro naszego samochodu. Pojawia się natomiast sporo pytań, które należy sobie zadać, a przede wszystkim, na które znaleźć odpowiedź. W jaki sposób zabezpieczyć blachy w samochodzie? Jak nie doprowadzić do korozji? Jakie działanie da najlepszy efekt? Jak producenci aut zabezpieczają elementy blacharskie?

Przede wszystkim należy pamiętać, że tak jak pomoc drogowa pomaga w sytuacjach awaryjnych na drogach, tak samo skuteczny jest dobry blacharz lub lakiernik. To w ich ręce oddaj skorodowany pojazd.

Korozja - czym jest?

Korozja jest efektem mechanicznych uszkodzeń warstwy lakierniczej. Powodowane są solą drogową, kamieniami, żwirem, piachem oraz innymi zanieczyszczeniami. Jednak korozja może powstać również w skutek nieumiejętnie wykonanych napraw, a także uchybień podczas produkcji pojazdu. Zjawisko korozji powstaje pod wpływem utleniania się żelaza wraz z jego stopami poprzez wilgotną atmosferę lub wodę. To dlatego tak istotne jest regularne sprawdzanie stanu lakieru w swoim samochodzie. Już najmniejsze ognisko korozji powinno być eliminowane. Tę czynność trzeba wykonywać szczególnie po okresie zimowym. Aby sprawdzić, czy w Twoim samochodzie wystąpiła korozja, powinieneś bardzo dokładnie opłukać auto za pomocą myjki ciśnieniowej.

Jak zabezpieczyć samochód przed korozją?

Oczywiście najlepszą zasadą jest ta, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Tak też jest w wypadku korozji na lakierze w samochodzie. Dlatego warto jest znaleźć coś, co zabezpieczy Twój samochód przed korozją. W tym celu najlepiej jest udać się do warsztatu mechanicznego albo warsztatu blacharsko-lakierniczego. Zabezpieczenie przed korozją to niełatwe i czasochłonne zadanie. W związku z tym kwota tej usługi jest dość spora, ponieważ waha się w przedziale od 1500 złotych do 3500 złotych. Aby zabezpieczyć samochód przed korozją, lakiernik nierzadko musi zdemontować części, np. wydech, a do efektu końcowego dochodzi dzięki użyciu szeregu różnych preparatów antykorozyjnych, czyszczących i zabezpieczających.

Mocno skorodowany samochód często nadaje się tylko na złomowisko

W wypadku korozji czas ma bardzo duże znaczenie, dlatego im szybciej zauważysz w swoim samochodzie rdzę, tym łatwiej będziesz mógł sobie z nią poradzić. W związku z tym ważna jest regularna obserwacja pojazdu i działanie, gdy widzisz najmniejsze możliwe wystąpienie rdzy. Najwięcej uszkodzeń zobaczysz w trakcie mycia samochodu na myjni.

Pamiętaj, żeby sprawdzić nie tylko nadwozie samochodu, ale również podwozie, bo tam często pojawia się problem rdzy. Podwozie nierzadko ma kontakt z wodą z ulicy, a także z kamieniami, solą drogową, które ocierają i uszkadzają samochód.

Korozja w aucie wpływa nie tylko na estetyczny wygląd pojazdu, ale również na bezpieczeństwo jazdy oraz jego wartość. Mocno skorodowany pojazd nadaje się wyłącznie na złomowisko. Korozja pojawia się również częściej, gdy samochód jest mocno eksploatowany i nie garażuje się go. Jeśli nie masz możliwości garażowania swojego auta, zadbaj o to, by parkować go na asfalcie. Trawniki lub kruszywa utrzymują wilgoć, a co za tym idzie narażają Twój pojazd na szybsze pojawienie się korozji.

Jakie samochody narażone są na korozję?

Mimo że korozję można przeciągnąć w czasie, to zazwyczaj jest ona nieuchronna. Dlatego, aby ten nieunikniony proces przesunąć w czasie, warto ją zabezpieczyć przed wystąpieniem problemu. Zdecydowanie bardziej narażone na korozję są auta powypadkowe lub pokolizyjne, jednak nawet te posiadające najlepsze fabryczne zabezpieczenia nie uchronią auta przed niechcianą rdzą.

Jakie preparaty zabezpieczają blachy przed korozją?

Sposobów na zabezpieczenie przed rdzą jest bardzo wiele. Najbardziej popularne są te na bazie wosku. Oczywiście w wypadku takich środków cena bardzo często idzie w parze z jakością, więc nie warto oszczędzać. Alternatywą dla wosku jest olejowanie bądź stosowanie preparatów w sprayu, jednak ich skuteczność jest nieco niższa. Wynika to z tego faktu, że w wypadku profili zamkniętych, żaden środek chemiczny nie dostanie się do wnęki ani żadnej innej drobnej szczeliny.

Blachę uchronić można też za pomocą ropopochodnych substancji, jednak istotne w tej metodzie jest regularne powtarzanie zabiegu co około 2 lata. Inaczej rdza może się wdać bardzo szybko.

Zadbaj o swój samochód, zanim zostanie zaatakowany przez korozję!

Jak dokładnie wygląda proces zabezpieczania antykorozyjnego?

W ogromnym skrócie proces ten polega na dokładnym umyciu samochodu i demontażu wszystkich koniecznych elementów, aby ujawniły się ogniska korozji. Następnie należy powstałą rdzę dokładnie usunąć. Później wykonywane są specjalne zabezpieczenia antykorozyjne poprzez nałożenie specjalnych produktów na blachę. Przeważnie lakiernik samodzielnie sprawdza, czy karoseria jest wystarczająco gładka i nie posiada żadnych grudek. Na koniec lakiernik nakłada bazę oraz lakier.

Jeśli korozja na nadwoziu jest mocno zaawansowana, możliwe, że konieczne będzie uzupełnienie fragmentów blachy.

Elementy samochodu podatne na korozję

1. Błotnik

Błotnik to część nadwozia najbardziej narażona na korozję. Przyczyn jest sporo, między innymi to narażenie na brud, wilgoć oraz standardowe obijanie. Jednak zaletą jest to, że korodować błotnik można bardzo szybko i to niskim kosztem. Proces antykorozyjny trwa do kilku godzin u rzetelnego lakiernika.

2. Podwozie

Z podwoziem w samochodzie podobnie jest jak z błotnikiem, te elementy są najbardziej narażone na korozję. Wynika to najczęściej z tego, że to miejsca, w których gromadzi się błoto oraz wilgoć. Brud, który dostaje się do trudno dostępnych miejsc w samochodzie, tworzy korozję.

3. Progi

Przy występowaniu korozji w dowolnym miejscu najważniejsza jest szybka reakcja. Tak jak z innymi elementami samochodu, progi narażone są na rdzę z powodu kontaktu z brudem, solą drogową czy z wodą. Korozja rozprzestrzenia się stosunkowo szybko, dlatego trzeba od razu zająć się niwelowaniem problemu, zanim nie rozrośnie się na większą skalę.

Wiedząc, że korozji w samochodzie nie unikniesz, obserwuj regularnie swój pojazd i działaj, gdy zauważysz pierwsze oznaki rdzewienia elementów nadwozia lub podwozia.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%