Dobiegła końca budowa drugiego woonerfu w mieście. Prace objęły kompleksową przebudowę przede wszystkim ulicy Kolejowej, ale również ulic: Marynarzy, Podjazd oraz skrzyżowania ulic Podjazd i Sikorskiego z Aleją Niepodległości. Dlaczego woonerf? - Istotna dla nas była rezygnacja z tradycyjnego układu, czyli jezdni i dwóch chodników – wyjaśnia Wojciech Ogint, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. Stworzyliśmy przestrzeń w centrum miasta, która idealnie skrojona jest pod przechodnia. Ponieważ w momencie kiedy tracą ostrość poszczególne elementy poziome, oznakowania, to uczestnik ruchu dokonuje interpretacji przestrzeni w której się znajduje. Przestrzeń ta daje pierwszeństwo pieszym i rowerzystom, co wymusza spowolniony ruch samochodowy. To kierowcy muszą stale, na bieżąco dostosowywać się do warunków, w jakich się znajdują. Dzięki tym ograniczeniom ruch pojazdów na woonerfach ogranicza się do niezbędnego minimum – dodaje Wojciech Ogint. Co się zmieniło? Rewitalizacja ul. Kolejowej to wielobranżowa inwestycja, która objęła przebudowę układu dróg wokół dworca kolejowego, w sercu Sopotu. W ramach inwestycji powstała tzw. strefy woonerf poprzez przebudowę ulic: Kolejowej i Marynarzy oraz ciągów pieszo-jezdnych pomiędzy Aleją Niepodległości i ul. Kolejową, tworząc współdzieloną przestrzeń dla ruchu pieszych, rowerzystów i samochodów. Projekt objął także przebudowę układu drogowego ul. Podjazd, skrzyżowania Alei Niepodległości i ul. Podjazd/ul. Sikorskiego, wraz z budową i przebudową uzbrojenia podziemnego w zakresie: kanalizacji deszczowej, przebudowy zamkniętych koryt dwóch sopockich potoków, sieci wodno-kanalizacyjnych, oświetlenia ulicznego oraz sieci teletechnicznej umożliwiającej w terminie późniejszym budowę monitoringu. Przebudowane zostały ciągi pieszo – jezdne, powstał zdrój uliczny – wodopojka oraz ekrany i gabionowe elementy dekoracji, zakrywające mury oporowe od strony kolei. Zamontowano pierwszy w Sopocie dwupoziomowy parking rowerowy. Teren wzbogacił się o elementy małej architektury takie jak stylowe i energooszczędne lampy miejskie, wygodne ławki i kosze na śmieci. Zielony i bezpieczny Sopot – Zmodernizowana ulica Kolejowa to kolejne przyjazne miejsce w Sopocie po oddanej w ubiegłym roku ul. Parkowej. Dużo zieleni, kwiaty, ciekawa mała architektura, a przede wszystkim uspokojenie ruchu i pierwszeństwo dla pieszych i rowerzystów. Woonerf to taki sposób na organizowanie przestrzeni, który bardzo polubiliśmy w naszym mieście. Co więcej, idealnie pasuje do kurortowego charakteru Sopotu – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Warto podkreślić, że przebudowując ulice w kurorcie modernizujemy jednocześnie infrastrukturę i sieci podziemne, a zwłaszcza kanalizację deszczową, co znacznie poprawia bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, zwłaszcza dolnych obszarów miasta. Takie prace zostały również przeprowadzone na ul. Kolejowej. Rezygnacja z tradycyjnego układu chodnik - jezdnia - chodnik pozwoliła optymalnie gospodarować przestrzeń, której ważnym elementem stała się zieleń. Ponad 5,5 tys. nowych roślin: drzew, krzewów, traw i kwiatów sprawiło, że będąc w centrum nie odczuwamy przytłaczającego ciężaru miasta tętniącego życiem. Podczas remontu ulic Kolejowej i Podjazd przebudowaliśmy zamknięte koryta dwóch potoków: potoku Bohaterów Monte Cassino oraz potoku Haffnera. Oba potoki na całym swym przebiegu, od źródeł do ujść, przebiegają przez tereny zabudowane. Potok BMC jest potokiem w pełni skanalizowanym, Potok Haffnera w znacznej swojej części jest zakryty, a najbardziej znanym jego odcinkiem odkrytym jest tzw. Potok Elizy. W Sopocie potoki są naturalną zlewnią wód opadowych. Zasilane są zarówno poprzez spływ powierzchniowy wód opadowych, jak również przez odpływ wód opadowych kanalizacją deszczową, po wcześniejszym ich podczyszczeniu z substancji ropopochodnych i zawiesin. Woonerf w liczbach: prace trwały 255 dni; przebudowano 890 metrów kanalizacji deszczowej; ułożono 1856 metrów linii kablowych oświetlenia ulicznego; ułożono 447 metrów linii kablowych niskiego i średniego napięcia; ułożono 517 metrów kanału teletechnicznego; zbudowano 3 zbiorniki retencyjne; ułożono 730 ton nawierzchni bitumicznej; ułożono 4385 m² nawierzchni z kostki; nasadzono w sumie 62 drzewa: - lipa drobnolistna 34 szt. - śliwa wiśniowa Pissardii 6 szt. - czeremcha pospolita 5 szt. - kasztanowiec biały 2 szt. - świdośliwa Lamarcka 5 szt. - sosna czarna 8 szt. - jabłoń ozdobna Royality 1 szt. - grab kolumnowy 1 szt zasadzono żywopłot grabowy - 1043 szt.; zasadzono 4530 sztuk sadzonek roślin, m.in. róże rabatowe, irga płożąca, kosodrzewina, hosty, bluszcze, barwinki, bodziszki, tawuły, berberysy, hortensje, śnieguliczki, irysy, bzy; na terenie objętym inwestycją wymieniono 23 koszy ulicznych, ustawiono 24 ławki. Wykonawca - Udało nam się zakończyć w terminie już nasz drugi woonerf w Sopocie – nie kryje radości Jakub Leszczyński, kierownik budowy z MTM. - Jesteśmy niezwykle dumni z tych realizacji. Chciałbym podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w projekt z ramienia ZDiZ, za sprawne działanie i szybkie rozwiązywanie problemów, które umożliwiło ukończenie tego skomplikowanego zadania w terminie. Wielkie podziękowania również dla całego mojego zespołu oraz wszystkich podwykonawców. Wykonawcą prac była Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. Podwykonawcami byli: w zakresie kanalizacji deszczowej firma Wodjar sp. z o.o., w zakresie oświetlenia i prac związanych z siecią energetyczną oraz teletechniczną – firma Amel sp. z o.o., w zakresie zieleni - firma WT Bonsai sp. z o.o.; w zakresie sygnalizacji świetlnej IDEA B3. Nadzór nad inwestycją sprawowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Alfa Przemysław Marszałkowski. Projekt wykonało Biuro Projektowo-Consultingowe HydroEco s.c. z Gdańska. Inwestorem była Gmina Miasta Sopotu w imieniu której inwestycję zrealizował Zarząd Dróg i Zieleni, Dział Kanalizacji Deszczowej i Melioracji. Koszty Koszt inwestycji zamknie się w kwocie blisko 16,3 mln zł, z czego dotacja z Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych wynosi 15,2 mln zł. Źródło: Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie
2023-08-04 11:43:00