Zamknij

Szkolenia na drona ? wszystko co powinieneś wiedzieć

14:43, 29.04.2021 R.C Aktualizacja: 14:43, 29.04.2021
Skomentuj

Można z całą pewnością stwierdzić, że drony obecnie są tak popularne, jak nigdy. Nie powinno zatem nikogo dziwić coraz większe grono osób, chcących wykorzystywać bezzałogowe statki powietrzne hobbystycznie i zarobkowo. Co jednak z dedykowanymi szkoleniami na drona?

Od 31 grudnia 2020 roku zaczęły obowiązywać ujednolicone przepisy dotyczące użytkowania dronów. Otóż każda osoba korzystająca z tego typu sprzętu i to niezależnie od powodów, ma obowiązek przejścia właściwego procesu w celu zostania certyfikowanym pilotem BPS. Pierwszym krokiem jest rejestracja on-line na stronie ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego), wzięcia udziału w kursie i ostatecznie zaliczenia testu. Te wymagania tyczą się każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Powodem stojącym za wdrożeniem wspomnianych regulacji był przede wszystkim boom popularności na drony właśnie. Warto zaznaczyć, że do roku 2020 z formalności prawnych wykluczone były osoby korzystające z dronów rekreacyjnie. Niemniej istniały ograniczenia w postaci zakazu latania w następujących przypadkach:

  • gdy dron znajduje się poza zasięgiem wzroku,
  • operacja ma być wykonywana w porcie, koło linii energetycznych, elektrowni,
  • tyczy się to również takich lokalizacji, jak banki, muzea, placówki pocztowe, budynki telewizyjne i radiowe.

Proces rejestracji

Wraz z nowymi przepisami dołączono kolejne klasy dronów – C0, C1, C2, C3, C4. Zanim można było wprowadzić je do sprzedaży konieczna była szczegółowa analiza, w której zaangażowani musieli być producenci i dystrybutorzy. Najmniejszymi wariantami są C0 oraz C1. Ich cechy charakterystyczne to:

  • C0 – waga drona nie może przekroczyć 250 g, a prędkość 19 m/s. Poziom graniczny wysokości, który jest w stanie osiągnąć, to 120 m od miejsca startu. Klasa ta obejmuje opcję latania w kategorii otwartej,
  • C1 – waga drona nie może przekroczyć 900 g, prędkość jest taka sama, jak w przypadku C0, to samo tyczy się użytkowania w kategorii otwartej.

VLOS

Dla większości przyszłych pilotów dronów podstawowym kursem, jaki będą musieli odbyć jest VLOS, który dotyczy kierowania statkiem w zasięgu wzroku (szkolenia tego rodzaju znajdziesz na airborn.aero/c/drony-szkolenia/kategoria-otwarta/). Gdy uda się zdać egzamin w zakresie NSTS-02 to pilot dysponuje uprawnieniami do pilotażu w kategorii otwartej (wówczas dron nie może przekraczać wagi 25 kg i wnieść się maksymalnie na 120 m). W tym przypadku jak najbardziej możliwe jest wykorzystywanie drona zarobkowo.

BVLOS

Ten wariant dedykowany jest osobom, które docelowo chcą przygotować się na kierowanie dronem poza zasięgiem linii wzroku. Będą oni mogli odbywać loty w kategorii szczególnej, gdzie istnieje większe, potencjalne ryzyko dla osób trzecich. W związku z tym konieczne będzie uprzednie uzyskanie zezwolenia od Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ponieważ takie operacje przekraczają uprawnienia, charakterystyczne dla kategorii otwartej.

Podsumowanie

Jak widać, zostanie pilotem drona w najbliższej przyszłości, jest tak naprawdę na wyciągnięcie ręki. Wystarczy wpierw postanowić, w jakim celu będziemy go wykorzystywać, a następnie odbyć odpowiedni kurs. Warto zatem rozejrzeć się za najbliższym centrum szkoleniowym jak między innymi zlokalizowany w Gdyni Airborn, w którym otrzymamy pełne przygotowanie teoretyczne i praktyczne.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%