Zamknij
REKLAMA

Wydatki świąteczne – co wykazało międzynarodowe badanie?

07:44, 13.12.2019 | materiały partnera

W którym kraju ludzie wydają najwięcej na zakupy świąteczne? Gdzie i z kim zamierzają spędzić święta? Co w tym czasie jest dla nich najważniejsze? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela Świąteczny Barometr – badanie wykonane przez Ferratum.

Ferratum Group przeprowadziła w 14 krajach ankietę, w ramach której przebadano 31 tys. osób. Standardowy kwestionariusz zawierał pytania dotyczące zwyczajów zakupowych w okresie świąt. Badano osoby w przedziale wiekowym 18–61 lat. Średni przychód netto ankietowanych wynosił od 880 euro do 3836 euro, a wszelki procent wydatków ustalano jako stosunek względem przychodu.

Kto wydaje najwięcej?

Z ankiety wynika, że Brazylijczycy są liderami wśród osób planujących określone kwoty na świąteczne wydatki – przeznaczą na to aż 91% swoich miesięcznych przychodów. Kolejne miejsce zajmuje Polska z wynikiem 36%, a dalsze pozycje to Australia, Hiszpania i Rumunia – tam planuje się przeznaczyć na święta 34% miesięcznych przychodów. Jeśli chodzi o poziom wydatków w porównaniu z rokiem ubiegłym, to 21% rodzin na całym świecie planuje je zwiększyć, 38% zamierza wydać mniej, a 42% postara się utrzymać ten sam poziom kosztów. Wydatki będą finansowane z oszczędności (tak zadeklarowało 53% badanych) albo będą wymagały wzięcia pożyczki w banku lub innej instytucji – 24% planuje skorzystać z oferty Ferratum, pozostali udadzą się do banku lub innej instytucji finansowej. Spłacenie zobowiązania zajmie zwykle mniej niż pół roku (26% badanych) lub dłużej (22%).

Źródło: http://www.ferratumbarometer.com/pl/

Co najczęściej kupujemy na święta?

Z badania wynika, że w większości krajów najwięcej pieniędzy wydaje się na ubrania – pochłoną one średnio 13% dochodów. Ubrania są numerem jeden na liście zakupów w 12 z 14 badanych krajów. Do wyjątków należy Łotwa, gdzie najwięcej wydaje się na imprezy sportowe, a także Polska – okazuje się, że podczas świąt najwięcej wydajemy na słodycze.

Bankowość i zakupy w Internecie

Bankowość internetowa szybko zdobywa popularność – preferuje się ją we wszystkich badanych krajach poza Bułgarią – jest to jedyne państwo ze wskaźnikiem poniżej 50% (dokładnie 43%). Poza tym wszystkie kraje wybierają bankowość internetową – odsetek korzystających z niej wynosi co najmniej 67%. W tej grupie przodują Szwecja i Holandia, gdzie stawia na nią aż 91% badanych. Tuż za nimi znajdują się Kanada, Australia i Wielka Brytania z wynikiem powyżej 80%.

Źródło: Ferratum Barometer 2019

Popularność zyskują również zakupy online. W 2019 roku najwięcej chętnych na tę formę załatwiania sprawunków znajdowało się w Wielkiej Brytanii – było to 38% ankietowanych. Kolejne miejsca zajmują Holandia (30%) i Szwecja (29%). W tradycyjnych sklepach najczęściej będą kupować obywatele Estonii, Chorwacji i Łotwy.

Wartości świąteczne

Okazuje się, że dla aż 64% respondentów najważniejsza w okresie świątecznym jest czas spędzony z rodziną i bliskimi. Najmniej ważne okazała się możliwość uprawiania sportów zimowych (2%), a tylko dla 4% święta nie są szczególnym okresem.

Postanowienia noworoczne

W 2020 r. najwięcej ankietowanych ma zamiar spędzać czas z bliskimi (23%). Na kolejnych miejscach znalazły się takie plany jak remont domu (15%) i podróże (12%). 11% respondentów planuje postawić na aktywność ruchową i przejście na zdrowszy tryb życia.

Świąteczne podróże

Brazylia to kraj, którego mieszkańcy zamierzają wydać na święta najwięcej; tam również najczęściej planuje się podróże. 31% respondentów twierdzi, że większość swoich wydatków przeznaczy właśnie na zwiedzanie innych miejsc. Podróżować lubią też Rumuni i Australijczycy – przeznaczą na to 25% swoich wydatków świątecznych. Okazuje się, że podróżujemy głównie nowocześnie – spory jest udział chętnych w płaceniu za usługi kartą. Na czele znajdują się respondenci ze Szwecji (71%), Wielkiej Brytanii i Norwegii (po 64%).

A w jaki sposób zamierzamy podróżować? Australijczycy i Kanadyjczycy stawiają na wygodę i są skłonni zapłacić za noc w hotelu nawet 100 euro. Z kolei mieszkańcy Europy, zwłaszcza Rumuni i Estończycy, decydują się raczej na Airbnb i inne serwisy.

Badanie, wykonane przez Ferratum za pomocą ankiety internetowej, odbyło się po raz 11. Posługiwano się walutą danego kraju, a odpowiedzi ujednolicono, aby móc porównać moc nabywczą w każdym kraju.

(materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop