Zgodnie z przepisami, w Polsce każdy samochód musi być ubezpieczony, i to niezależnie od jego stanu technicznego – wyjątkiem są pojazdy o statusie zabytku. Inaczej mówiąc, również za stare, popsute auto trzeba opłacać składki, dlatego zamiast dokładać do wraku lepiej się go pozbyć. Jakie opcje są dostępne?
Zepsuty pojazd niekoniecznie musi zostać spisany na straty. Niektóre egzemplarze wciąż dają się naprawić, ale warto wcześniej taki remont skrupulatnie przeanalizować – koszty naprawy nie powinny przekraczać rynkowej wartości pojazdu. Należy też ocenić, jak długo po remoncie auto będzie sprawnie jeździć oraz czy przez cały ten czas pozostanie bezpieczne dla użytkowników. Jeśli obliczenia pokażą, że wydatki prawdopodobnie przekroczą spodziewane korzyści, najrozsądniej będzie po prostu pozbyć się starego samochodu.
W skupach, jak np. https://kupimyauto.com/skup-aut-grudziadz/, kiepski stan techniczny nie stanowi żadnej przeszkody. Do skupu można oddać każdy pojazd, choćby i straszliwie zaniedbany, po wypadku, bez szans na przywrócenie go do stanu używalności. Na rynku wtórnym aż tak różowo nie jest, bo mało kto szuka zniszczonych, niesprawnych wraków, więc sprzedaż prywatna może się ciągnąć całymi miesiącami.
Wartość samochodu da się podnieść naprawiając go przed sprzedażą, ale i w tym przypadku powinno się wcześniej oszacować opłacalność remontu – usunięcie awarii potrafi być na tyle kosztowne, że mimo naprawy pojazd i tak nie osiągnie odpowiednio wysokiej wartości by zrekompensować poniesione wydatki. Przy sprzedaży do skupu takich dylematów nie ma, i do tego właściciel oszczędza na czasie – remont plus samodzielna sprzedaż na rynku wtórnym zajmuje wiele dni, podczas gdy formalności w skupie załatwia się w zasadzie od ręki.
To zależy od wielu czynników, choć na pewno nie będzie to kwota jak za auto będące na chodzie. W skupie te różnice w cenach są najmniejsze, dlatego to dobra opcja dla kierowców, którzy nie chcą się zajmować remontem, ale liczą na to, że na swoim wraku uda się mimo wszystko jeszcze jakoś zarobić. Oferty skupów można sprawdzić online, np. nahttps://kupimyauto.com/blog/, prócz tego skupy oferują bezpłatną wycenę.
Do wyceny wystarczy wypełnić krótki formularz zgłoszeniowy na stronie skupu. Wysłanie wyceny nie jest równoznaczne z zawarciem umowy, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprawdzić propozycje w różnych miejscach. Korzystna cena nie powinna być jednak jedynym kryterium – skup musi działać legalnie, w przeciwnym razie kierowcę czekają problemy z OC i wyrejestrowaniem pojazdu.
Choć części z używanego samochodu można sprzedać jako osoba prywatna, to samodzielny demontaż pojazdu jest w świetle prawa nielegalny. Wszystko, co zostało po demontażu, trzeba zutylizować w Stacji Demontażu Pojazdów – stacja przyjmie niekompletny wrak, ale doliczy opłaty za brakujące kilogramy, przez co ostatecznie po sprzedaży części kierowca może wyjść na minus.